Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
makke_the_muss

Förpikslucka

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min X-79 saknar lucka i fören och det känns ju inte så svårt att sätta dit. Men hur stor bör/skall luckan vara? Någon som har några idéer där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

X-79 har klassregler.
FÅR du ha en lucka..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt klassreglerna får man ha förpikslucka/skylight. Dock vet jag inte riktigt exakt vilket mått jag har på min, skulle tippa på att den är nånstans runt 500x500mm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några frågor:

1. Hur starkt är däcket där hålet skall sågas upp?

   Detta bestämmer hur stort hål du bör ta upp och vilken typ av lucka du skall välja. Finns luckor med kraftig ram med fläns som går neråt (Dvs hjälper till att styva upp däcket och det finns klenare luckor typ som kommer att böja sig när man går på däcket om detta är klent,(dvs sådana som kräver stadigt däck)

2. Har däcket dubbelskal (sandwisch) med balsa eller divyncell där hålet skall sågas ur

Är det så måste kanterna tätas eller helst förstärkas genom att ersätta med massivt laminat runt hålets kanter när du sågat hål för att det skall hålla och du skall ha regält att skruva i. (vanligt att många båtar har massivt laminat där det enligt ritning är tänkt att placera luckor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo alla andra 79or har ju lucka de här är första jag ser utan tror jag så klassreglerna är nog inga problem. Sandwich är det men det borde ju lösa sig ganska enkelt med lite epoxy och väv i kanterna. eller finns det något klokare sätt?. Styvheten har ni rätt i den skall man nog klura lite på finns det något smart sätt att räkna på de eller är de trial an error som gäller?.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...