maxrelax 0 Postad 4 Januari , 2005 Hej, Jag funderar att byta min fasta tvåbladiga propeller mot en trebladig. Min fråga är villket som är att föredra, fast eller foulding, samt villken storlek och stigning som rekomenderas? Båtfakta: Segelbåt: Maxi 33 Längd & bredd: 9.90x 3.23 Vikt: Ca. 5 ton Motor: VP 2003 28HK Drev: VP 120S Tack på förhand, Dick Jexby Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hans Postad 4 Januari , 2005 Eftersom du har en segelbåt skall du ha en folding. En fast trebladig bromsar mycket, framför allt i lätta vindar. Enligt V-P:s reservdelskatalog från ett antal år sedan skall du ha en trebladig folding 17x11 propeller. Detta tycker jag låter lite stort eftersom din tvåbladiga folding gissar jag är 16x10. Här bör dock Drevia eller någon annan åf kunna ge ett bra förslag då du har en mycket vanlig motor-drev kombination Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
and30ers 0 Postad 5 Januari , 2005 Hejsan! Jag bytte precis till en 2-bladig Flex-O-Fold propeller från Capella Marin www.capella.se. F-O-F har enligt de tester jag lyckats komma över bäst verkningsgrad och lågt motstånd. Be dem räkna fram rätt storlek åt dig. Jag vet inte om 3-blad är att föredra framför 2-blad när du har 28 hk, jag har bara 18 hk i min 8,85x3.00 båt. De kostar inget att fråga dem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Seawolf Postad 30 Januari , 2005 Om man gissar at du får 7.5 knop max med motorn på 3100 varv med rätt trebladiga propeller, fast eller VP:s trebladiga folding, så visar en beräkning gjord med formlerna från SSPA som publicerade för många år sen att den skall vara 17.6 x 11.2 tum. Man kan jämka detta med att flytta delar av tum från stigning till diameter, så 17x12 som VP anger verkar vara rätt. Se även: http://web.telia.com/~u30500026/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser