Midroc 0 Postad 1 Maj , 2012 Jag undrar om någon upplevt följande fenomen ? Innan sjösättning så gjorde jag de sedvanliga filterbyten på bränslesidan (Diesel) Vid luftning av systemet så tog jag startmotorn till hjälp för att pumpa fram diesel. I samband med det så hakade startmotorn upp sig vilket jag gjorde att jag helt felaktigt i panik slog av huvudströmbrytaren för att få stopp på allt. Detta hjälpte naturligtvis inte utan slog till huvudbrytaren igen. Nu efter denna händelse så får jag varningslarm från GPS om låg spänning. Känns som att den ena batteribanken inte får någon laddning. Det som också har hänt är att all elförbrukar utrustning i verkar nu gå ifrån den batteribank som är startbatteri ? Min egna teori är att kanske någon diodbrygga har brunnit av i generatorn efter min lilla malör med huvudbrytaren ? Är det någon som känner iigen detta fenomen så hör gärna av er. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 1 Maj , 2012 Du har råkat göra det som alla som säger att man inte ska ha huvudbrytare i båten varnar för: oavsiktligt frånslag när motorn går med trasiga dioder som följd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 2 Maj , 2012 Är rädd att du som sagt ovan skjutit sönder likriktaren som sitter inuti generatorn som då slutar att ladda. Sorry. Inte helt billigt men klassiskt misstag att slå av huvudbrytaren medan motorn går, Oftast går det att byta enbart likriktaren. Lite meckigt men går att göra själv. Har du riktig jävla otur så sitter likriktaren fastbyggd inuti generatorjäveln och du måste byta hela generatorn. Sorry. Men tyvärr ett klassiskt dyrbart misstag. :-( Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 2 Maj , 2012 Det kan ju vara så att huvudströmbrytaren inte riktigt gillade att du vred av den under full belastning utan att kontaktytorna har blivit lite svetsade med dålig kontakt som följd. Jag tolkade det som att du bara körde på startmotorn och då har inte generatorn hunnit med att börja ladda och då borde det inte vara någon fara för dioderna. Senast ändrad av mahaffa | 02 maj 2012 | 11:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 2 Maj , 2012 Fullt möjligt att du bränt sönder en kontakttunga på huvuströmbrytaren när du bröt strömmen då startmotorn gick (fler hundra Ampere kan det bli). Samtidigt tycket jag det låter konstigt att startmotorn inte stannade av det, hur är det kopplat då eller har den helt smält ihop? Ligger det spänning kvar även nu när den är frånslagen? Då har du väl felet där i huvudströmbrytaren ! Eller leder den ström men med stort spänningsfall, (blir den varm) Koppla bort utgående kablar från H-strömbrytaren och mät sedan Volt och med en lampa på utgående kontakter rellativt minus/jord och vrid på strömställaren och läs av vad du får för värden. (Lampan för att belasta lite så du inte skall få 12 V när du inte har faktisk ledning och ström) Senast ändrad av Hasse_O | 02 maj 2012 | 22:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser