Filip_Sanden 0 Postad 1 Maj , 2012 Hej, Har en fråga angående kylningen på min Mercury 8 hk utombordare från början av 2000- talet (02 - 03 tror jag). Fick en linder 355 med denna motor på förra sommaren och vet därför inte hur den varit sedan den va ny. Anledningen till min fråga är att motorn inte har någon konstant skvallerstråle, utan den sprutar ut vatten, sedan dröjer det ett par sekunder till nästa sprut med varmt vatten kommer ut, vilket skiljer sig från beteendet på min andra motor med jämn stråle. Har denna Mercurymotor något system som bygger på att låta vattnet stanna kvar i motorn i några sekunder innan det sprutas ut, eller är det helt enkelt så att jag måste skynda mig till närmsta verkstad för byte av impeller osv? Vänliga hälsningar, Filip Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Maj , 2012 Jag tror det är helt normalt. Sannolikt är strålen kopplad till termistaten. Det kommer då ingen stråle innan motorn är varm och sedan pulserar den med termostatens öppning/stängning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Filip_Sanden 0 Postad 1 Maj , 2012 Stort tack för svar! Det känns betryggande att höra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2012 Säker på det? Kylvatten ska väl alltid pumpas runt i motorn så fort den går igång. Det enda termostaten gör är att den öppnar en annan kylkanal när den blir tillräckligt varm och då åker istället kylvattnet en annan väg för att kyla blocket? Kylvatten som kommer och går låter väl snarare som en sliten impeller som inte riktigt gör sitt jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 1 Maj , 2012 Jag tycker att jag har ganska bra koll på detta. Allt beror på var pilotstrålen är inkopplad. Som jag har beskrivit funkade det både på min Merc/Mariner 2-T 8 och Merc/Mariner 2-T V6. På 8:an gick allt kylvatten genom termostaten, På V6 finns utöver termostaterna, liksom på de flesta större motorer, även en tryckstyrd s.k. poppet-ventil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 1 Maj , 2012 ok, hade aldrig hört talas om/sett en båtmotor som stänger av och på skvallerstrålen. Samtliga motorer jag haft, Yamaha, Suzuki, Johnson osv har haft konstants stråle nämligen, stora som små. Men då har man lärt sig nått nytt. Senast ändrad av Rolle85 | 01 maj 2012 | 21:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser