Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
BoatBruce

Yamarin 64DC

Rekommendera Poster

Kan verkligen 64:an med 250 hk gå 55 knop?? Teorin borde bli så här... Maxfart St=stigning Mt=maxvarv per min vid vilken farten skall beräknas. Utv=utväxling, motorvarv/proppellervarv Teoretisk maxfart= 0,00082 x St x Mv/Utv Ex. St=23 Mv=6000v/min Utv=2,00 ger teoretisk maxfart:  56,58 knop 10% slip ger 50,9 knop vid 5% ger det 53,75 knop (slip=slirning i vattnet) Eller tänker jag fel?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner till några 250 båtar.. 55 är nog med nerförsbacke, vinden i ryggen o en rejäl portion hemlängtan. 52-53 brukar det bli. I första reklamfilmen för 6420 kör Yamarin faktiskt själva övermotoriserat med en 250 V-Max o man kör brutalt, även i blåa 64-filmen kör man tufft med en F150-båt. I sista vita 64-filmen är det bara söndagsåkning - Lite trist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55knop är nog mer en teoretisk siffra.

52-53 är nog mer realistiskt, så det vill säga 5-6knop mer än vad vi kan åka i idag.

Känns som det är fullt tillräckligt som det är.

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

55 är snabbt. Jag hade en båt som gjorde 57, det var gränsfall till farligt.

För att nå de farterna behövs förutom en riktigt fläskig motor och ett lättdrivet skrov, även en duktigt räjkad 3 bladare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har genom åren ändrad lite på ställdonen till VCT:en så att vridningsvinkeln ökat. Det gäller alltså att få rätt generation på programvaran till sin motor. Det finns däremot ingen mekanisk skillnad mellan F200C, F225B och F250A så länge de är i samma version..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går solcellsfläkten enbart när huvudbrytaren är på?

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min solcellsfläkt är självförsörjande och går bara när solen lyser. Den har ingen egen batteribackup och den är inte ansluten till båtens batteri. Det finns tyvärr inte heller nån brytare så man kan stoppa den. Brukar slänga en trasa på den om jag vill ha sovmorgon :-) Lagrena i min första havererade efter andra säsongen. Jag fick en ny på garanti, exakt likadan som den gamla..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min la av förra året så jag köpte en lika dan! Går gratis med hjälp av solen ;-) Dock precis som Jarb säger går den av sig själv och man får sätta över något så tystnar den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då fattar jag varför min lät som ett tröskverk..

Kan tänka mig att mina lager är på väg att lämna in, men den har väl några gångtimmar då.laugh

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fläkten snurrar på, men låter fortfarande lite risig, funderar på att pilla isär den för att byta ev, dåliga lager i den.

Fö. så har jag skrubbat hela botten nu i veckan, men tills nästa år blir det bottenfärg.

Jobbigt att hålla på och borsta och skrubba.

 

//BB

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte prova lösningen med en pressening mellan bommarna! Finns ett patent på detta! Det gör att du slipper skit under båten. Har funderat på att göra en egen lösning av gammal press. Fördelar är också att man bör slippa att båten vrider sig mellan bommarna när man lägger i backen:-) Allt detta förutsätter att man har Y-bommar. Jag kommer då aldrig bottenmåla, utan här körs det med Toxal! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...