BoatBruce 15 Postad 1 Maj , 2012 Hej! Båten är nu sjösatt. Måste säga att jag är mer än nöjd. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 Maj , 2012 Motorplaceringen verkar stämma med den propeller som sitter på. Yamaha F200 verkar vara en bra kombination till den båten. //BB Senast ändrad av BoatBruce | 01 maj 2012 | 14:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 1 Maj , 2012 Båten uppfyllde förväntningarna av övriga i familjen. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Maj , 2012 Mmm.. 64an är fantastisk! Min får tyvärr stå på land ett litet tag till innan den får bada :-) Så du hade inte kört den innan eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 2 Maj , 2012 Nej Jarb! Jag har bara torrkört den i garaget i vintras. Men så mycket lovord som denna båten har fått, så var jag aldrig orolig att jag skulle bli besviken. Jämför jag med alla båtar jag provkört och åkt i, så finns det hittils ingen som är bättre än denna. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Maj , 2012 Ikväll drar vi ut i skärgården igen, så det är dags att starta upp Yamarinen igen. Förhoppningsvis så kommer jag att få tillstånd till att flytta en av bommarna. Har just nu 2cm marginal. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Maj , 2012 Är det någon som vet var man kan köpa bryggfendrar som är gjorda i skum? Har hittat flera stycken, men samtliga är lyftfyllda, och det känns riskabelt. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 16 Maj , 2012 Får jag inte lov att flytta Bomen så måste jag få detta till att fungera permanent. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaMaster560wa 23 Postad 16 Maj , 2012 Gratulerar! Väldigt fin båt Jag köpte mina på http://www.byggplast-batprylar.se/ . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 16 Maj , 2012 Den där motorn är hissad va? Jag känner inte igen vattenkaskaden baktill på min. Eller så var det pellen i botten? Kul med glada barn. Mina gillar också att åka fort. Vi hade segelbåt innan så det här går ju något fortare... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2012 Tack ska du ha. Är otroligt nöjd med båten. OK. har kollat, men dom esr ut att vara luftfyllda. Vill försöka undvika det. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2012 Min motor sitter monterad i andra hålet precis som din. Jag har också BS-propp på. På bilden och klippet har jag full gas och fullt upptrimmad motor, gör du det så borde du få vattenkaskaden. Men när man trimmar helt fullt, så släpper proppen lite. Vill jag ha ut absolut högsta hastigheten, så får jag trimma ner den lite för att den ska greppa i vattnet. Vi åkte 4 vuxna och 5 barn och då gjorde den 45knop. Jag skulle kunna tänka mig att byta propp, om jag inte förlorar egenskaperna hos BS-proppen, som jag tycker är helt ok, men att jag får ner bränsleåtgången 1dl. Jag har dock ett annat projekt på gång, har fått reda på att om man får tag på F250 boxen (elektronikkortet) så får man 250hk istället. Då blir det proppbyte och ska då hamna på 55knop. Dock är frågan behöver jag åka 55knop? Frugan får jag lämna hemma då. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Maj , 2012 Aha, det förklarar kaskaden. Jag trimmar aldrig över 3,5 av 5. Jag fick upp den i 46 knop med 2 vuxna, 2 kids och en massa packning. Så det är liknande siffror. Toppar din 48 också när du är ensam också? (har du säkert skrivit någonstans) Jag körde litet power cruise igår i 42-43 knop. Kändes klockrent och inte det minsta ansträngt. Ca 5700 rpm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Maj , 2012 Du behöver inte byta ECU för att få en F250, din nuvarande går att flasha. Lundins o en del andra kan göra det. O så behöver du lite mer pitch, ca 23-24 tum. Innan man gör detta bör man ta sej en funderare försäkringbiten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2012 Ahhh.. Så det går ordna genom chipstrimning. Fantastiskt. Garantin på motorn är borta, så för den delen spelar det ingen roll. Vad vet försäkringsbolaget? Hur kan dom veta att det är bytt chips i den? Den informationen hade inte jag tänkt delge. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2012 Ahhh.. Så det går ordna genom chipstrimning. Fantastiskt. Garantin på motorn är borta, så för den delen spelar det ingen roll. Vad vet försäkringsbolaget? Hur kan dom veta att det är bytt chips i den? Den informationen hade inte jag tänkt delge. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Maj , 2012 Det får de nog reda på om Yamahas servicetekniker pluggar in datorn efter ett eventuellt haveri. Den ser allt. Men så länge man kör lugnt och fint så är det nog ingen fara... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Maj , 2012 Ja det finns väl i princip två vägar att gå. Antingen kör man ärligt och försöker fixa nån specialförsäkring, premien lär väl bli därefter om nåt bolag överhuvudtaget vill ta i det. Eller fuskar man o låtsas som man fortfarande bara har 200 hk o gör 45 Yamarin-broschyrknop o betalar en hyfsad premie. Problemet blir ju sen OM det händer nåt och försäkringsbolaget får spår på att båten är övermotoriserad men inte försäkrad därefter.. Jag hade nog inte skrutit om det på Sveriges största båtforum iaf :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 21 Maj , 2012 Den risken är nog minimal. Och i så fall är det tur att man inte går ut med sitt namn här. Jag är som jag skrivit innan väldigt nöjd med hastighet sjöegenskaper mm, så jag är tveksam till att det blir av med någon chipstrimning för min egen del. Dock så tror jag det är otroligt många som gör det, då det är billiga hästkrafter. Ska man hårddra det så går vi som har F200 över gränsen med 3knop som det är. Så vill Försäkringsbolagen bråka så kan dom. Sen att det står felaktiga uppgifter någon Yamarinbroschyr, det är ingen garanti. Ska man vara säker så måste man gå ner på moppemotorn F150. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soumi_batti 3 Postad 21 Maj , 2012 Är det verkligen bara chippning som gäller? Jag läste någonstans att även kamtiderna behövde göras något åt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Maj , 2012 Åtminstone mitt bolag Svenska Sjö accepterar Yamarins broschyrknop. När jag köpte min var gränsen för herrejössespremie 40 knop. Jag frågade vilken fart jag skulle uppge o det gick bra med dom något lägre broschyrknopen som väl sparade en tio papp om året i premie då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2012 OK- Eftersom vi har samma bolag så sitter jag säkert just nu då. Faktum är att när jag försäkrade min båt, så sa kontaktpersonen på svenska sjö: Jaha då hamnar den precis på gränsen vid 45knop, så dom har nog lite uppgifter på hur fort en del av båtarna går med resp. motorer Det finns väldigt många som överdimensionerar motorer kontra båtens max godkända antal hk. Men vad det gäller storleken på motor, så gäller försäkringen om jag tex. skulle uppge att jag har en F250 som då är på 50hk mer än vad gränsen är. men skulle jag ljuga om att den fortfarande bara gör 45kn, så ligger jag nog sämre till. Det känns väl alltid bra att ha ryggen fri. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Maj , 2012 Jo, man vill ju det. Sätter sej försäkringsbolagen på sne så är man ju rätt liten i världen o våra båtar är ju värda en slant. Enligt vad jag har fått höra så presenterar sej motorn fortfarande som en 200 i YDS efter en Lundin uppgradering men en garvad servicetekniker kan garanterat kolla parameterlistan eller vilka värden sensorerna hamnar på vid fullt. Yamamoto här på forumet rapporterade ju att hans gasspjäll inte öppnade fullt med 200-program men de gjorde det med 250 :-) Då är det ju väldigt enkelt o kolla TPS signalen för att se hur stark motor man har, eller bara mäta öppningsvinkeln på spjällen.. Han stod dock inte inför nån problematik av detta slag då hans F68 tar 250 hk. Tråkigt att han slutat skriva här förresten, undra vad som fått honom att sluta...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Maj , 2012 Jag förstod nog inte sista stycket där.. Menar du att du kollat o att Svenska Sjö accepterar att man går 50 hästar över maxeffekt på 64an? Hade förra vintern planer på den nya F225F på min o det är ju 25 häst över max på en 2008, de vita 64orna fr o m 2010 tar ju 225. Men efter att ha undersökt ett tag så föll det på att det var väldigt liten skillnad mot att köpa allt nytt. Men då hade jag ju fått en dålig 64a igen o nu är ju min fixad och utrustad som jag vill.. Sen blev det vår och jag körde min båt igen och insåg att den går ju så jädra bra som den gör och elväxel och Command Link plus kan jag nog klara mej utan ett tag till. 65an tycker jag är ful så jag hoppas inte den blir långlivad utan att det kommer en helt ny 20 fotare från Yamarin snart o att nån råkat tappa ett traktorlass med stålar på mej då oxå :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2012 Nej har inte kollat med Svenska sjö om det går att försäkra med en F250 Däremot så kollade jag med mitt förra bolag IF, dom kan man försäkra hos utan problem, de förklarade dessutom att säger bolaget ok och du betalar premien, så gäller försäkringen. Lurade ett tag på att köpa en Bella 530 Excel med en Honda 135hk max är 115hk på den och det var inga problem. Trygg hansa har jag också haft 30hk för mycket hos. Länsförsäkringar och Atlantica har sagt blankt nej till ovanstående. Svenska Sjö har jag inte ställt frågan till. Yamamoto kommer nog tillbaka, det är många som tröttnar ett tag, Jag själv har varit borta några år härifrån också. Tråkigt när kunnigt folk försvinner. Appropå F225 på 64DC, så måste den ha elväxelreglage vad jag har förstått, så i så fall så säljs den gamla F225 felaktigt. I så fall mycket märkligt tycker jag. Varför får dessutom 10.orna och framåt ta en F225F, har det skett någon omkonstruktion på akterspegeln eller dyligt? //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
livbojen96 0 Postad 22 Maj , 2012 Det är inte samma avdelning/person du talar med när du köper en försäkring som när det skaderegleras. Det är det som står i försäkringskontraktet som gäller vid ev reglering. Lyckas du få fram ett kontrakt som inte friskriver sig vid ev övermotorisering eller annat så är det fine men dubbelkolla det. Vet av erfarenhet att många säljare lovar långt mer än vad sedan deras supportorganisation är villiga att leverera. Alla fall är dessutom unika och i mångt och mycket personberoende. Mvh Senast ändrad av livbojen96 | 22 maj 2012 | 15:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Maj , 2012 Ringde Yamaha O pratade med nån Anders som är Yamarinmannen där. Enligt honom har de vita 64orna kraftigare akterspegel. Kunde finnas nån blå 2009 som tog 225 oxå, finns här nån med en 2009? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Maj , 2012 F225F är den nya 4,2 liters motorn med elväxel, den kan inte köras med kabel. Den gamla F225B har kabelreglage o finns kvar som nåt budgetalternativ. Det har ju körts rätt mycket kampamjer med den motorn. Båda går o få på 64an. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2012 Det kan mycket väl vara möjligt. Men jag fick det förklarat av IF att säljer dom en försäkring där det i dukumenten står att du har en tex. F250 och båten inte skulle vara godkänd för det, så gäller försäkringen. Har du pröjsat och det står F250, så ska det vara grönt. Men jag delar nog din mening, man kan nog aldrig vara 100% säker. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 22 Maj , 2012 OK. Anders har jag också haft kontakt med, han är bra att ha och göra med. Har även haft kontakt med Daniel som är Mr Yamaha Marine. Också en bra kille. Lustigt att dom skulle ha förstärkt akterspegeln för 25pollar extra, men säger dom det så. Tror att det ramlar ut en ny F200 snart också, då får du väl köpa den istället. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser