Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
ziox916

Tips på sätt att skydda genuan från vassa vantspridare önskas

Rekommendera Poster

Trots att vi varje år tejpar vantspridarna av bara den, jättenoggrant, slutar det med att ändarna på tejpen dras upp och blir till vassa piggar. Förra säsongen blev det en reva i genuan som vi nu har fått lagat. Min undran är nu om ni har några andra sätt att täcka vantspridarna än vad vi gör?? Finns det någon plastmojäng att köpa och sätta längst ut på vantspridaren?? 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan skydda seglet också. Täck med självhäftande segelduk där det slits.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Innebandybollar! Ser dessutom ganska fräckt ut!
Det har blivit lite av ett mode på nepparna här i västernorrland!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad tejpar du med?

Eltejp tycker jag är sämst!.... (Hård, kletar och släpper)

Bättre med den grå vävtejpen (även felaktigt kallad silvertejp av vissa)

och bäst dycker jag vulktejp är då denna är mjuk i ytan och släpper inte och kletar inte, den måste skäras bort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant hur olika man kan uppfatta samma sak, kanske olika fabrikat?

Har frångått silvertejp pga att den torkade, släppte och såg ut som flaggspel efter halva säsongen. Satte på eltejp förra året utan förhoppning att den skulle hålla över sommaren, men den ser fortfarande oskadd ut så den får sitta kvar utan bättring.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den eltejpen du köper - vad är det för skit?

Har gjort tusentals skarvar på både hög och lågspänning och stora dela av det som används är just eltejp. Om tejpen var hård och att den kletar och släpper slulle man inte använda den.

En tejpslarv som jag gjorde vid inkoppling av en byggström en svinkall vinterdag blev visserligen inte så bra. När jag kopplade bort den på sommaren konstaterade jag att inte ett enda varv hade limmat vid de andra. Den den dagen hade man räknat ut att det var -52 grader på kajen i Lysekil - vind och kyla.

Visst - idag har det kommit många andra typer av skarvar - värmekrymp bl.a

Vulktejp har också länge ingått som en beståndsdel i skarvar.

Det är ett fantastiskt material. Man kan lätt göra en oring vid behov.

Vävtejp, ofta även kallad silvertejp eller, egentligen felaktigt, gaffatejp, kan man väl ha till tillfälliga faststtningar, men för mera permaneta tillämpningar ombord använder jag oftast Tesaband. Detta trotts att jag alltid har en rulle eltejp i fickan och etejp kostar ju inget.wink Eltejpen är ju svart och det är inte alltid så snyggt.

Många har ju en liten devis under sina inlägg.

Nån här på MG skrev under en period:

Om det rör sig men skall sitta fast - silvertejp.

Om det sitter fast men skall röra sig   - 556

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man måste köra silvertejp så kan det vara bra med något annat innanför närmast saxpinnarna så att tejpen går att lossa sen i höst när masten ska av..

Det finns förutom skydd i plast även tygskydd att köpa. billigare än att byta segel ofta ;) Man stänger dem med gardborreband. fungerar toppen. köpte dem på bryggan eller erlandssons minns ej vilken av butikerna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sen kan man väl välja åt vilket håll saxpinnen ska sticka ut också, borde ju hjälpa lite.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Testa att tejpa nogrant m tesatape o säkra m uv- beständiga strippaband,obs vänd knuten (inåt) ett knep jag gjort flera år.Det har alltid funkat för mej.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har slutat med saxpinnar för länge sen. Låsringar åt det håll som segel och linor inte kan komma åt. Ett snöre genom alla tre vantskruvarna på var sida visar om dom börjar gänga upp sig. Det har aldrig blivit mer än ett halvt varv. Ingen tejp att sätta dit på våren, och ingen att ta loss på hösten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På spridarna, babystag och andra ställen där segel kan skava / nöta mot rigg eller mantåg eller vad som, använder jag innebandybollar. Funkerar fint men det är lite pyssel vid av och på mastning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...