labbibia 3 Postad 1 Maj , 2012 Nej, jag tror inte att alkohol är en ofarlig drog om den missbrukas. Men när jag läste dessa 2 artiklar i dagens DN tänkte jag att de kunde vara intressanta att länka till, eftersom diskussonens vågor ofta gått höga här på forumet när det gäller alkohol och båtliv...... http://www.dn.se/nyheter/sverige/mer-alkohol-gav-inte-mer-vald Ur artikeln som länkas till ovan: ”En teori är att vår dryckeskultur håller på att bli mer kontinental, och att den generation som växte upp på 1940- och 1950-talet, som var socialt marginaliserad och drack starksprit i bostaden, håller på att dö ut. Även om vi dricker mer per invånare nu dricker vi på ett annat sätt som kanske inte är lika våldsframkallande”, menar kriminologen Sven Granat... http://www.dn.se/nyheter/sverige/uteblivna-alkoholskador-forbryllar-forskare Inte heller verkar prognoserna om alkoholskadorna på grund av ökat drickande slå in? Intressant att diskutera kanske? Skål! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 1 Maj , 2012 Det måste bero på att vi under den aktuella perioden haft en kraftigt ökande vargstam i mellersta Sverige... There are lies, damn lies and statistics Att forska på alkoholrelaterade skador och våld eller sjukdomar är bland det svåraste som finns då de flesta inblandade skäms och försöker dölja fakta. Ett antal alkoholläkare gick igenom dödsfalls statistik och fann att en betydande mängd olycksfall med dödlig utgång kunde relateras till alkoholism i första eller andra stadiet enligt Jellinecskalan, detta hade inte uppmärksammats då de ännu inte utvecklat tillräckligt kraftiga symptom för att väcka uppmärksamhet. Kriterierna för vad som är missbruk /påverkan /beroende ändras också över tid. För bara trettio år sedan skiljde man spritalkoholister från andra som bara drack öl och vin. Idag har vetenskapen lärt oss att alkohol, opioider och benzodiazepiner utvecklar korsberoende och det blir helt plötsligt svårt att isolera beroendeproblemet till en enskild substans. Intressant i sammanhanget är om man tittar på alkoholen och tänker bort kulturella och känslomässiga värderingar, skulle du dricka den då? Ett lösningsmedel som angriper organet som huserar din personlighet och ditt intellekt och är till stor del bestående av fett... Skål Kosmonauter! (i coca cola för min del) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
labbibia 3 Postad 1 Maj , 2012 Uppenbarligen har vissa problem med alkoholen......I den bemärkelsen att man tydligen inte ens ska få prata om bruket av densamma. Intressant att inlägget rapporterades. Vem känner sig så illa berörd av ett par artiklar i DN, Sveriges största morgontidning, att han eller hon vill få bort tråden? Jag kan inte se att jag gjort något som bryter mot forumreglerna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 1 Maj , 2012 Helt otroligt att inägget rapporterats. Jag tycker att den som gjorde det kan träda fram och berätta varför. Inlägget efter var ju riktigt skitnödigt tycker jag. Visst vi kan sluta använda och förbjuda allt som är det minsta farligt för människan. Och vips vilket kul liv vi fick...ingen som hört talas om att nyttja saker med måtta, eget ansvar och omdömme etc. Ang. Gift/lössningsmedel. Tex Vissa sorters chilli är nervgift.. Man bör kanske sluta ät thaimat då.. Senast ändrad av thundergod | 01 maj 2012 | 14:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Maj , 2012 I jämförelse så skördar nog Coca Cola och andra läskedrycker en hel del också. Kemiska drycker som ger sockerberonde vilket leder till övervikt och sedan diabetes och för tidig död. Under stadier från allt med för högt blodtryck, stroke, diabetes mm så tjänar läkemedelsbolagen enorma pengar på alla mediciner läkarna får oss att käka för att få oss att leva längre i ett sjukligt tillstånd. (ju längre man har en sjuk vid liv, desto mer tjänar man) Livsmedelvekets rekomendationer med 6-8 brödskivor är också starten till mångas övervikt. (bröd blir samma som socker i magen) Insulin kick och ger upphov till fettinlgaring. Nyckelhålet man promotar döljer massa skit med kemikalier och socker. Jag skulle kunna göra listan lång och troligen är detta betydligt farligare än den alkohol som dricks i landet. OBS Öl (som jag gillar) är tråkigt nog samma som flytande bröd vilket är samma som dricka sockerlösning. SÅ missbruket är nog större av mat än av alkohol. För inte tala om chipps, lösgodis och annat skit vi stoppar i oss och våra barn. Däremot är det hos väldigt många tabu att tycka alkhol är ok och bidrager till trevlig stämning i goda vänners sällskap. OBS vatten är dödligt i för stor mängd. (att dricka, att drunkna i vet nog de flesta båtfolk om ändå) Är du sockerberoende så finns hjälpen här http://www.bokus.com/bok/9789172417267/sockerbomben-i-din-hjarna-bli-fri-fran-ditt-sockerberoende/ Senast ändrad av crabfish | 01 maj 2012 | 14:58 Senast ändrad av crabfish | 01 maj 2012 | 14:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 226 Postad 1 Maj , 2012 Fattar inte heller varför tråden rapporterats. Men crabfish, du har fel på en punkt. Livsmedelsverket har aldrig rekommenderat 6-8 brödskivor om dagen. Det var en reklamkampanj på 70-talet där man hävdade det, men det kan ju lätt missas om man inte är källkritisk och kollar vem som säger vad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Maj , 2012 Helt rätt Peter, Tack Det var Brödinstituet, men det visste du säkert? Många trodde det då var Socialstyrelsen och blev misstänksamma för att det var för att styra oss. Numera anklagas Livsmedelsverket för detta och troligen för att de försöker få oss att äta mat som inte alltid är så nyttig. Ändrar mig gärna om jag har fel. Lite källa http://www.faktoider.nu/socialstyrelsen.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 1 Maj , 2012 Glömde bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 1 Maj , 2012 CAN (en av DNs källor) säger det saknas tillförlitlig statistik. Men man kommer långt med lite sunt förnuft. De flesta som dricker alkohol råkar inte i slagsmål. Väldigt många som råkar i sagsmål har druckit. alkohol. Det är sannolikt så att alkohol är våldsutlösande för somliga personer men det är därför inte nödvändigt att mer drickande med utomatik leder till mer våld. Vilka (eventuella) skadeverknignar det får på långsikt är en annna fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DanielLarsson 0 Postad 1 Maj , 2012 Thundergod... Att kalla fakta som inte passar tyckande för skitnödigt, är inte det en smula omoget? Speciellt när skribenten av inlägget själv inte uttrycker tyckande. Jag håller med, anmälningen av tråden är fjantig. Men att förbise de samhällskostnader och det individuella lidande som alkoholen skapar är inte konstruktivt för någon. Därmed inte sagt att det inte finns andra faror som behöver ses över... t.ex. snabbmat, sötsaker och energidrycker. Visst är det intressant att det i alla disskusioner som rör alkohol dyker upp kommentarer som ska man förbjuda allt som är kul. Det kallar iaf fall jag för försvar och varför behöver någon försvara något som är helt legitimt? Ingen har ännu i tråden nämnt något om förbud. Självklart men ännu inte uttalat är ju att denna och alla liknande disskusioner handlar om problemdrickande och för att utröna vad som är problemdrickande och inte så måste man titta på individens konsumtionsmönster och då känner sig en del utpekade och vill inte vara med längre. För min personliga del så bryr jag mig inte ett jota om jeppe super ihjäl sig bara det inte påverkar mig eller min familj, om någon ber om hjälp så finns jag för dem och jag vet vad som funkar och inte, men jag skulle aldrig pracka på någon något de inte vill ha. Jag har tillbringar 13 år av mitt liv i dryckesbranschen, brännt hundratals liter moonshine och är nykter alkoholist sedan 10 år tillbaka och jag har blivit analyserad, diagnosticerad och gått igenom hela behandlingskarusellen så jag torde ha någon hum om vad alkohol är och inte är. Till sist, för nu hoppar jag av den här tråden, så kan jag upplysa ev. läsare som tror att ett liv utan alkohol är tomt, torrt och njutningslöst att så inte är fallet. Det är oerhört mycket rikare än livet MED alkohol (och jag har ju som sagt provat båda) men man måste lära sig hur man gör. Det är emellertid en helt annan diskussion och den passar inte på ett båtforum. Förstör inte en god diskussion genom att komma dragande med fakta G. Marx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 Maj , 2012 Som med det mesta går alkohol både att bruka och missbruka. Det finns faktiskt något mellan alkoholism och absolutism. Den absolut största gruppen är alkoholbrukare. Att statistiken tyder på mindre supande och att alkohol nyttjas mindre för rent berusningssyfte kan jag inte förstå hur någon kan tolka som något negativt?? /Robin Senast ändrad av Riro | 02 maj 2012 | 15:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 2 Maj , 2012 Men seriöst... vad är det med detta outtröttliga försvarande av dryckesvanor, denna fixering i rusningsdryckernas förträfflighet, denna tvångsmässiga upprepning av åsikten att alkohol inte är farligt, utom för mssbrukarna, och det är de där med dåligt ölsinne. Vänligen ställ er frågan; Vem är det jag försöker övertyga?. Är det er själva månne? Behöver ni höra av andra alkoholbrukare (observera; inte miss) att ni inte är onormala, få bekräftat att ni inte ligger i farozonen. Jag bryr mig inte alls om hur mycket ni dricker. Jag har uttalat bestämda åsikter om det principiellt viktiga med att ha en restriktiv alkohollagstiftning. Detta för att så få som möjligt ska drabbas av det Daniel och hans anhöriga drabbats av. Men jag är övertygad om att samtliga i denna tråd är brukare och inte missbrukare. Men detta är ett båtforum. Jag hänger mycket på andra forum gällande cykel, datorer, bilar. Och inte i ett enda av dessa pratas det alkohol. Varför kan det inte gå en vecka utan att en tråd kommer upp om antingen sjöfyllerilagens förkastlighet eller alkoholens förträfflighet. Varför är det så? Fundera på det över en öl vettja... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 Maj , 2012 Med risk för att vara tjatig... Se ovanstående. Vem försöker Du övertyga? Ska man försöka definiera normal, så är det väl så som merparten är, eller... Det vill säga alkoholbrukare. I sånt fall skulle ju de som inte dricker vara onormala. Nu handlar ju faktiskt den här tråden om en positiv trend. Vilka restriktioner tycker du ska införas för att hindra att någon blir alkoholist? Det enda som hjälper är väl i så fall totalförbud. Är det vad du tycker så skriv det rakt ut istället. Tror egentligen ett totalförbud bara skulle skapa en svart marknad med, i bästa fall hembränd dålig sprit, i sämsta fall att någon försöker sälja t.ex. träsprit.. Varför så bitter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 2 Maj , 2012 Jag är vare sig bitter eller förespråkare av förbud. Jag instämmer i det du säger, ett totalförbud skulle skapa en svart marknad utan dess like. Jag är relativt normal avseende alkohol. Jag dricker förvisso mindre sprit än genomsnittet, men kan vid rätt tillfälle uppskatta både vin och starksprit. Men jag måste inte basunera ut det! Jag vet att det finns för- och nackdelar med alkohol. Jag söker inte med ljus och lykta efter artiklar som förtäljer att mitt drickande inte är farligt. Att jag inte är en av dem som är missbrukare. Inte en av de som dricker för mycket, för jag dricker lagom mycket. Frågan är väl egentligen vad som borde vara mest normalt; att man måste ha alkoholhaltiga drycker för att ha roligt. Eller att man är en tråkig prick som inte dricker (men som har kul ändå)? Varför är det så förbannat tabu att vara nykterist? Vad är det för kultur som säger att de som måste dopa sig för att ha kul är normala för att använda dit ord Riro? Medan de som inte känner något behov av att skapa en konstgjord lycka är onormala? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elektrikarn 123 Postad 2 Maj , 2012 socialstyrelsen var det väl som ville att vi skulle äta 4-8 brödskivor om dagen....åt bara två så minnet är väl inte som det borde ..attans.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 2 Maj , 2012 Att jag använde normal syftar bara till ditt tidigare inlägg: Vänligen ställ er frågan; Vem är det jag försöker övertyga?. Är det er själva månne? Behöver ni höra av andra alkoholbrukare (observera; inte miss) att ni inte är onormala, få bekräftat att ni inte ligger i farozonen. Tycker varken det är tabu eller onormalt att vara nykterist eller att dricka alkohol,det är upp till var och en. När jag tar ett glas vin till maten, en whiskey framför TV´ n, en öl en varm sommardag eller en snaps till sillen så är inte det i syfte att dopa mig för att ha kul eller skapa en konstgjord lycka. Roligt kan man ha både med och utan alkohol. Det jag retar mig på är att om man dricker alkohol så tycker en del som inte gör det att det är OK att komma med pekpinnar och mer eller mindre förklara alla som alkoholister. Det vittnar ju i och för sig om djup okunnskap och oförmåga att se utanför sig själv. Borde därför inte ta någon notis om dom utan låta dom fortsätta vara självkrönta kungar i sina luftslott. Senast ändrad av Riro | 03 maj 2012 | 00:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 3 Maj , 2012 Om vi skulle återgå till det TS skrev. Visst måste det vara bättre att vi nu går mot en kultur där man slutar dricka starksprit i hemmet till att mer dricka alkohol i form av vin och öl då vi är tillsammans? Altså en mer kontinental typ av dryckeskultur där alkoholhaltiga drycker inte är för att supa sig full utan för att det är ett mer normalt inslag ihop med mat och goda vänner. Att detta sedan inte ger de höga skador som man tidigare trott och bankat oss i huvudet med är väll possitiva nyheter. Att folka kan få leva och den som vill använda alkholhaltiga drycker får göra det utan pekpinnar om att man är alkoholist. Min egen åsikt att alkohol skapar ingen alkoholist utan att det samtidigt finns psykosociala problem. Ett problem som personen använder alkohol som en drog att medicinera sig med. Vad jag tidigare läst här på forumet så borde det finnas en hel del med insikt om så är fallet då ni verkar ha erfarenhet om detta. Min åsikt alltså att redan trasiga människor är de som fastnar i alkholberoende och givetvis inte blir friskare för det men det är inte alkoholen som är boven i dramat. Genom att jobba för ett liva där folk mår psykiskt bättre så minskas antalet alkoholberoende, inte genom att förbjuda alkohol. Men ett samhälle med hög arbetslöshet, utförsäkring av trasiga människor, hög stress på arbetsplatser mm är nog det som är rotorsaken. Senast ändrad av crabfish | 03 maj 2012 | 06:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 3 Maj , 2012 Precis. Det är inte en obegränsad tillgång till rep som gör att en del hänger sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Arne_Anka 11 Postad 3 Maj , 2012 Jag instämmer i mycket du skriver, det jag reagerade över var ett inlägg som lät såhär: Inlägget efter var ju riktigt skitnödigt tycker jag. Visst vi kan sluta använda och förbjuda allt som är det minsta farligt för människan. Och vips vilket kul liv vi fick... Jag tror att man kommer långt med människor som är lyckliga i vårt samhälle. Och även detta med att njuta av vin och öl i samband med umgänge med andra istället för att supa skallen i bitar med hjälp av starksprit. Det finns dock vissa problem med denna statistik, argument som användes i tidigare tråd om sjöfyllerilagen. Närmare bestämt att polisen har blivit oerhört ineffektiva gällande brottsuppklarning. Och det är just uppklarade brott det hänvisas till i undersökningen. Varför det är farligt att dra långtgående slutsatser gällande detta. Dessutom, och detta är oerhört relevant för samtliga alkoholrelaterade frågeställningar; Tittar man på det dödliga våld som klarades upp mellan 2002 och 2008 var gärningspersonen berusad i 45 procent av fallen... 45%! Det är en ganska hög siffra. Eller är jag ensam om att tycka det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 3 Maj , 2012 Statistik kan vara en bra måttstock, den kan också användas i syfte att vinkla saker dit man vill. Betvivlar inte att 45% stämmer, men det skulla vara intressant att se annan statistik över gärningsmännen t.ex. psykisk ohälsa, tidigare kriminalitet, nationalitet (far inte i taket nu, jag säger inte att det inte kan vara svenskar som toppar listan). Det kanske finns tydligare samband där. Det skulle också vara intressant att se hur många fall statistiken grundar sig på. Dödligt våld är ju tack och lov statistiskt sett en ytterst liten del av befolkningen som råkar ut för, så ser man bara till den statistiken är ju risken försummbar. NEJ det tycker jag inte ett fall med dödligt våld är fortfarande oaceptabelt, vill bara påvisa att det går att presentera statistik på olika sätt. När jag åker ut med min båt så ökar nog risken att drunkna med kanske 99% jämfört med att stanna på land (finns ju en chans att man lyckas drunkna i duschen). Ändå åker både jag och min familj ut trots den oerhört höga siffran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser