Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
Swedepeak

80-, 90- eller 00-båt?

Rekommendera Poster

... det är frågan. Är på jakt efter en välseglande båt i 30-35-fotsklassen. Jag resonerar så här: hellre en nyare båt, med lite underhållskostnader än en äldre (80- och 90-tal) med mycket utrustning och lågt andrahandsvärde. Även om man måste lägga flera hundratusen mer för en nyare båt verkar åtminstone 80-talsbåtarna vara extremt svårsålda nu. Det kanske även gäller 90-talsbåtarna. Det betyder ju att även om man betalar mindre och får mycket båt för pengarna så riskerar man att förlora rätt mycket pengar. Vad är det som säger att båtarna inte fortsätter att sjunka i värde?

Samma fenomen gäller om man har tänkt att hyra ut båten som en del av finansieringen. De äldre båtarna ger ju ganska beskedliga hyresintäkter, medan folk verkar vara beredda att betala rätt mycket för en ny bekväm och välseglande båt.

Nyare båt från 00-talet.

andrahandsvärdet, underhållskostnader, möjliga hyresintäkter

- högre inköpspris, ev mindre utrustning?

Äldre båt från 80- och 90-talet

lägre inköpspris, ev mer utrustning

- låga hyresintäkter, ev dyra underhållskostnader (segel o motor), svårsåld, sämre seglingsegenskaper

 

Håller ni med eller borde jag tänka annorlunda?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Aftonbladet eller Expressen?

Vad säger att inte även 90-talarnas andrahandsvärde kommer att sjunka? Är det inte logiskt att tänka sig att båtmarknaden är just det, en marknad? Tillgång och efterfrågan?

 Vill du åka båt eller vill du spekulera i aktier? Köp den båt som passar dig, och som du verkligen gillar, vill du verkligen åka bt överhuvudtaget?...

 Det andra löser sig på det ena eller andra sättet.......Ska du speukulera, köp en bostadsrätt i  Sthlm i stället......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Labbibla, det är klart att båtmarknaden är en hyfsat fungerande marknad, det är ju mitt inlägg en tecken på. smiley

Men min frågeställning handlar ju om den privatekonomiska delen av båtköpet. Sen är det ju självklart att man ska köpa den båt som passar ens behov. Det är många faktorer som spelar in.

Men åtminstone jag har inte råd att förlora flera hundra tusen på kort tid, bara pga att jag köpt en båt som är omöjlig att sälja. Och jag tycker att det verkar vara extremt svårt att sälja de äldre båtarna just nu. Finns ju hur många 70-, 80 och 90-talare som helst på blocket. Det var min poäng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

God Morgon!

Om du är rädd att förlora pengar borde väl en gammal båt vara det optimala? De har redan fallit rejält i pris, och är som du själv skriver svårsålda. Varför inte utnyttja detta faktum? Lägg skambud. Får du en båt billigt så är ju risken minimal att du ska förlora några större summor på den när det är dags att sälja..

 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det känns konstigt att skriva, men jag håller helt med Labbibia. Det finns ingen som kan svara på hur framtiden ser ut och hur det påverkar båtpriser. När jag köpte min första egna båt för ganska precis tio år sedan var klassiska halvtonnare fortfarande rätt heta på marknaden som rymliga familjebåtar. Intresset för dessa stadiga, rymliga men tungseglade båtar har sjunkit stort. Fler och fler köper nytt, eller hyr en ny båt så man bara får åkat och inget arbete. Men, hade du ställt samma fråga för tio år sedan hade svaret blivit, köp en Scampi eller Ballad, det är grejer det, kommer alltid stå sig i pris... Det enda man nästan kan vara helt säker på är att båtägande inte är en vinstaffär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dan man skall köpa en dyr båt tror jag man skall vara ganska säker på att det man köper är något man köper för att behålla, leva och trivas i. Att spekulera i ev pris vid försäljning är ganska vanskligt har det visat sig och ALLA som säljer i dag säljer med förluster  på 10-40% och det är klart 20 % på 1 000 000 = 200 000  kr samtidigt som 20 % på 400 000 = 80 000kr.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peter_K, jag trodde nog som du, men det visar sig att priserna på Scampi inte sjunkit så mycket (se bif. graf) om man bortser från penningvärdets förändring. Det tycker jag egentligen inte man ska bortse ifrån på så långa livslängder/ägandetider vi ofta talar om när det gäller båter. Ha i bakhuvudet att penarna 1999 var värda ca 20 % mer än idag.

Sedan tillbakstill TS frågor

Kolla prisutvecklingen på Sailgude www.sailguide.com/batfakta/index.php, det ger en bar fingervisning om vad som händer med priserna över tiden. Jag håller med övriga om att en äldre båt redan har tappat sitt största värde varför värdeminskningen bör vara relativt måttlig om inget oförutsett händer. Om alla plötsligt vill segla flerskroivsbåtar kommer priserna att rasa på alla enskrovsbåtar oavsett ålder.

Kolla med hyrfirmorna för att få en bra uppfattning om vilka båtar som är gångbara att hyra ut och vad inteckten kan tänkas bli. Fördelen med att hyra ut en äldre båt är att om en liten olyckan är framme så är skadan inte så stor så att säga. Det inns redan diverse skönhetsfel och ett till gör varken från eller till.

Underhållskostnaderna uppfattar jag som likvärdiaga oavsett ålder på båten, Om man  ser det som att man skriver av värdet på utrustningen årligen och lägger undan pengar för att ersätta utrustnignen när den tekniska livslängden är uppnådd har det ju ingen betydelse om båten är ny eller gammal. Det är den aktuella åldern på utrustningen när man börjas spara som är viktig, dvs hur snabbt måste man spara ihop penagrna.

Utrustningenivån kan variera både på nya och gamla båtar. En ny båt med lite utrustning kräver kanske stora invsteringar på kort tid för att nå den utrustningsnivå man önskar. En äldere välutrustad båt har sannolikt utrustning av olika ålder som löpande kommer att behöva bytas ut. En äldre välutrustad båt sprider därför ut dina kostnader inledningsvis.

Segel och motor blir dyrt att byta, men äldre segel och motor ska även ge ett fördelaktigt pris för köparen. Segel är ju bara kul att köpa nytt även om det kostar, men en ny motor blir man väl som seglare oftast inte så upphetsad av.

När det gäller seglingsegenspaper (jag väger även in sjöduglighet och bekvämlighet i sjö i begreppet) är det inte alls så att alla nyare båtar generellt har bättre seglingsegenskaper än äldre. Här är det viktigt att funder över vad som verkligen är viktigt för dig. Vid skärgårdssegling är det ju inte samma egenskaper som är viktiga som vid havssegling. Vissa nyare båtar har faktiskt riktigt dåliga seglingsegenskaper. Läs vad experterna tycker och tänker i ex.vis 700 segelbåtar i test och  vad vi vanliga dödliga tycker på Sailgude www.sailguide.com/batfakta/index.php

Mackey

post-10017094-1394237038,1234_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag anser att bästa segelbåtsköp är en båt från 2005 och framåt från de stora varven som även har välseglande båtar t ex Dufour, First, Elan, Hanse mm. Det såldes många båtar i Sverige 2005-2007 innan det ekonomiska läget blev sämre.De hårt pressade nybåtspriserna från nämnda varv påverkar självklart beg. priserna. Nyare beg segelbåtar är ofta mer välutrustade än 80 och 90 talare eftersom dagens köpare oftast har högre krav, dessutom är den utrustningen på många 80 och 90 talare old school och sliten.Ta bara en sån sak som däckstömning av toatanken-det har de flesta båtar nyare båtar. Det lutar åt att det bli lag på det och vill du vara laglig i framtiden har du ett litet skitjobb på en gammal båt.Det finns många fina välseglande båtar från 80 och 90 talet om du har tid och intresse att renovera är en sån båt en bra affär-men till rätt pris och jag anser att priserna fortfarande är för höga på gamla segelbåtar. Ta t ex Omega 36, byggd 1986 till 1991 fin seglare men ingen kvalitetsbåt, det begärs runt 700 000kr för ett hyfsat ex som är uppdaterad gällande segel mm men har många gånger orginalmotorn. Det är alldeles för mycket-därför blir de inte sålda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fundera lite på varför priserna på en del begagnade båtar rasar och marknaden verkar allmänt trög. Personligen tror jag det är av två skäl.

-Hur stor är tillströmningen av en ny generation seglare? Är inte folk mer bekväma och upptagna av husrenoveringar och Thailandssemestrar? Segling är nog inte lika hett som förr. I alla fall inte med egen båt.

-Finanskrisens efterdyningar? Bankerna har blivit hårdare med kreditgivningen och folk har nog blivit mer försiktiga. De flesta torde finansiera sina båtköp med lån, för i ett land där medelsvenssons aktieportfölj är värd i storleksordningen 30 000 kr går ekvationen liksom inte ihop när det säljs, eller såldes, relativt många nya båtar för mer än 1 mkr. Min slutsats är att folk satt sina värdeökningar på sina hus i sjön. Man lånar på huset för att köpa båt. Nu stiger inte husen och helt huxflux finns inte de där extra marginalerna längre, eller också har helt enkelt trenden gott så långt att medelhushållet tycker skuldsättningen inte skall bli högre. Att ett känt varv som Najad går i konkurs och Hallberg-Rassy får reducera arbetsstyrkan med 10-tals procent är saker man också kan fundera på. Något har hänt.

Jag skulle köpa den båt jag tycker om som samtidigt kan kombineras med en mycket konservativ ekonomisk kalkyl. Helt enkelt inte binda upp mer kapital än vad som kan avvaras för en lång tid framöver.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv funderat en del rörande detta.

Som jag ser det beror en båts andrahandsvärde av byggkvalitet, komfort, segelegenskaper.

Med byggkvalitet menar jag inte antalet lager lack på luckorna utan hur mycket plast de har använt när de plastade skrovet. Komfort är inte bara hur mjuka dynorna är utan hur båten upplevs att leva i. Segelegenskaperna är inte bara hur snabbt man kan segla, utan även hur bekvämt man kan göra det.

Det ger att en båt måste ha badplattform i aktern för att kvala in som en komfortabel båt för barnfamiljer. Har man någon gång badat från en sådan vill man inte hasa omkring på en akterspegel igen.

En båt, tex en Beneteau, från slutet av åttiotalet fram till mitten av nittio är plastad med markant mer plast än en senare byggd skapelse från samma varv, det behöver ju dock inte betyda någonting sjösäkerhetsmässigt.

Så, satsar man på en sen åttiotalare med badplattform, moderna linjer och mycket ljus i salongen så tror jag att man får mycket båt för pengarna som dessutom står sig relativt bra i pris.

Vi har tittat en hel del på nya båtar, drömt om hur vitt och fint allt kommer att bli i nästa båt och så vidare. Men rätt som det var insåg vi båda två att nästa båt, efter den First 35s5 vi har idag förmodligen blir en Swan från typ -88.

Kvalitet, sjöduglighet och det stora pristappet redan avklarat är våra motiv bakom det beslutet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får nog klura lite efter hur mycket erfarenhet man har med för det är inte säkert att man uppskattar samma saker på en båt om fem tio år om man är förstagångsköpare. När jag köpte min första båt var de mer bekvämligheter och ombonat som var trevligt likaså de kommande åren så det var abspolut rätt båt då. Medans nu när jag köpte båt så gick alla båtar med cruisinggrejor bort. Utan de blev en snabbseglande spartansk båt med en otroligt dålig ruffhöjd och rörkojer. Så jag tror man skall köpa lite billigare om man inte haft båt innan och känna sig för innan man låser för mycket pengar i den. Nu brände inte jag så mycket ändå men resonemanget fungerar nog ändå.  

Vi hyrde en Jean.. 36i i Croatien som väl får sägas vara en hyffsad modern båt jättebra att campa i mellan öarna med polarna och toppenbra på alla sätt. Men här i sverige så skulle jag mycket heldre ha en båt som ger lite mer segelkänsla. För mig skulle nog en hälften så dyr X-99a vara mer värd än vad Jean var. 



Senast ändrad av makke_the_muss | 08 maj 2012 | 12:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst förlorar du mer pengar om du köper en nyare båt, den är ju dyrare. Detta gäller även bilar.

Men där upphör likheterna. Bilen är definitivt skrot om 20 år (gäller 99%) en båt håller i minst 50 år (endast 1 % har blivit skrot då)

------------------

Köper du nytt måste du komplettera. Dyrast!

Relativt nytt, nästan nypris men utrustad Lite smartare troligen

Båda ovanstående kommer att sjunka i pris helt säkert. Räkneexempel kostar 900000 efter 10 år har de sjunkit till gissningsvis 650000 (förlust 250000)

-----------------------

En lika stor 80/90 talsbåt kostar 450000, och om ytterligare 10 år har den inte sjunkit 250000, mest troligt bara ca 125000 men du har säker fått lägga ut lite slantar på segel eller annat.

MEN du har bara behövt lägga ut halva summan vid köp och det är väl där största skillnaden ligger.

Javisst har du råd köp nytt, det är alltid frächt och kul. Men har du inte de pengarna så gör du inte sämre affär om du köper äldre båt om du välj rätt.  (Och då tror jag kvalitetsbyggen kommer att stå sig rätt bra)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...