Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
bibleblack

Mercruiser 3.0 Startar först när jag släpper nyckeln?

Rekommendera Poster

Hej!

Sjösatte min båt för första gången idag. (för mej, en 1998 Bayliner)
Hade väldiga problem att få igång den då den inte ville tända alls. Hostade till någon gång när jag släppte nyckeln men inte mer än så.

Efter ett tag så började jag ana att den tände till varje gång jag släppte nyckel.
Gjorde då bara korta vrid på tändningen och då hoppade den igång nästa på en gång.
Upplevde det som att den inte fick gnista medan jag håll nyckeln vriden.

Kan detta stämma? Om det gör det, vad kan det bero på?

Med vänlig hälsning,
Simon

/Såg nu att jag borde lagt denna i mek forumet. Vet inte hur jag flyttar. Sorry för det /Simon 

Senast ändrad av bibleblack | 01 maj 2012 | 07:18

 

Senast ändrad av bibleblack | 01 maj 2012 | 07:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara ide o kolla anslutningarna.Jordfel..Glapp i honor o hanar...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK.

Jag har kollat och rengjort en hel del runt startmptpr/batteri men jag får pilla vidare.

Antar det gäller hela vägen så att säga, ända från tändningslås till startmotor/motor?

/Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ofta är tändsystemet konstruerat så att det sitter en förkopplingsresistor (motstånd i dagligt tal) kopplad till tändspolens anslutning.

T-spolen är då dimensionerad för lägre spänning än 12 V, låt oss säga 10 V.

Idén med detta är att ge bättre gnista under start, då spänningen från batteriet ligger under 12 V pga belastningen från startmotorn.

Under start låter man 12 V, (som i verkligheten är mindre) gå direkt till tändspolens anslutning.

När startnyckeln släpps kopplas denna ur och spolen matas istället via förkopplingsresistorn, som reducerar spänningen till de 10 V som spolen tål.

Mät mellan anslutningen på spolen och batteri minus.

Det bör vara 10 - 12 V när tändningen är påslagen och ca 11 V under start. 

Sannolikt är det mycket lägre spänning än dessa 11 V under start.

Exakt var felet sitter kan jag inte uttala mig om. Det beror bl.a. på hur startlåset är konstruerat och det kan vara sjäva T-låstet som är boven. Du kan lösa problemet genom att dra en ny ledning från den klenaste anslutningen på startmotorns solenoiod direkt till T-spolens anslutning. Mät först att anslutningen på solenoiden lämnar 12 V (ca 11 V i verkligheten) under start OCH BARA UNDER START.

Jag gissar att denna förbindelse saknas idag.

Jag har inte sett båten så ovan resonemang bygger på antaganden om konstruktionen. Du måste själv kolla upp att det stämmer med din motor.



Senast ändrad av guestsson | 01 maj 2012 | 08:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Toppen, tack för det svaret guestsson!!

Då har jag lite att kolla på då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förr var det vanligt att man bogserade igång bilar. Batteriet orkdae inte dra runt motorn och ge bra gnista samtidigt. Med bogsering gick det nästan alltid. Sen började startkablarna komma i allmänt bruk. De höjde spänningen när man lånade ström från ett till batteri. Gör likdant eller testa ett fräscht batteri. Det är nog så att som andra skrivit. Du har spänningsfall vid tändsystemet men det kan vara ett kasst bbatteri som inte orkar hålla spänningen. Har på vintern haft motorer som startat när startmotorn precis släppt sin belastning så spänningen ökat. Batteribyte kan hjälpa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ska jag prova forgus31.
Då båten är ny för mig så vet jag ju egentligen ine skicket på batteriet.
Det ser väldigt fräscht ut och killen som hade den innan sa att det var nybytt. Men det behöver ju inte stämma.

Tråkigt bara att köpa ett nytt batteri om det visar sig att det inte hjälper.
Men jag borde ju kunna prova med en batteriladdare med starthjälp, blir väl samma sak?
Nån som provat Bilemas uppladdningsbara starthjälps apparater?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sämsta jobbet är det onödiga eller hur Toaen brukar säga. Tar tid, kostar pengar och hjälpte inte.

Testa olika hypoteser och inte köra in sig på huvudspåret direkt brukar vara ett bra sätt att felsöka utan en massa besök på affären.

När du då ser att det fungerar bra med ett extra batteri och startkablar behöver det ju inte vara problemet ändå. Det som skrevs ovan om tändsystemet är ju också bra för framtiden. Det kan ju i detta fall vara både ett svagt tändsystem och ett batteri som tappat stinget, dvs två halvbra som återverkar på gnistan. Alltid bra att ha ett piggt tändsystem, även för motorns effektivitet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bayliner har inte precis högkvalitativa tändningslås, titta även på anslutningarna på baksidan av tändningslåset.(har haft bayliner).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tändningslås ser bra ut anslutningsmässigt, däremot kan det ju trots detta vara kasst så jag funderar på byta det vilket som.

Nån som har något tips på var jag kan köpa nytt?
Såg att Biltema har men jag tyckte inte det såg likadant ut inkopplinsmässigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

jag var vid båten idag och tog en bild på tändspolen.
Tänkte på guestsson´ s inlägg tidigare om att ansluta en till tändspolen vid start.

Blev dock väldigt osäker på vilket som är tändspolens så jag tog en bild så kanske någon vänlig själ kan leda mig rätt. (Jag hoppas det var tändspolen som jag fotade. )

Dock tycker jag det ser ut som att alla anslutningar på tändspolen är förslutna med kontakter så jag vet inte riktigt hur jag ska ansluta när jag väl vet vilken som är .

Av någon anledning lyckas jag inte bifoga bilder, vette tusan vad jag gör fel?!


Senast ändrad av bibleblack | 06 maj 2012 | 17:32

 

Senast ändrad av bibleblack | 06 maj 2012 | 17:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minska ned bilden till c:a 0,5 MB. Tror det är max 1 MB som funkar . Alla har problem med detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det borde jag ju kunnat räkna ut, men tack för tipset.

Här är bilden till slut. (Hoppas jag)

 

post-10021667-1394237050,8157_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag installerade nytt tänningslås på min båt för ett par år sedan och lyckades växla två kablar vilket gjorde att motorn endast tände när jag släpte startnyckeln (precis som du skriver). Jag skiftade dessa kablar och sedan fungerade den som det ska (vet dock inte märkningen på de stift jag förväxlade). Om de har installerat nytt lås skulle detta ev. kunna vara felet...

Mvh
jberg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för svar jberg.

Jag misstänker att dom bytt tändningslås vid något tillfälle. Ser inte ut som det suttit där sedan båten var ny. Skulle ju kunna ha hänt något sådant som du beskriver.

Någon som har inkopplingsanvisningar på hur det ska vara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

Idag hittades problemet.
Precis som jberg skrev och som jag snuddat vid så var kablar i tändningslåset felkopplade.

Det har som sagt vid något tillfälle bytts tändningslås och nu sitter det inget Mercruiser orginal tändningslås.
Med det t-lå som sitter nu så var man tvungen att sära på 2 kablar och flytta den ena till ett annat stift. Det som hände nu var precis som sagts i tråden tidigare att det inte kom någon till tändspolen så länge man håll t-låset i startläge, så fort man släppte och det fjädrade tillbaka kom fram och motorn tände.
Nu spinner den igång som en katt på en gång.

Sedan fick jag byta startmotor oxå då den som satt bara klickade till vid start på senare tid.

Så, helt enkelt hade jag 2 problem men båda är nu lösta.

Dax att dra igång båtsommaren. cool

Tack för alla svar!

/Simon

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...