wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 köpte den från kjelles men såg inte ut så som på bilden när jag fick den.. Och det är på plus man drar säkring till den udda på likriktaren? hur stark säkring? 3-5 amp eller? Senast ändrad av wohlfie | 08 maj 2012 | 10:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 Skulle det kunna se ut så här? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 En likriktarbrygga består av fyra dioder. Vanligt att de har diagonalt placerade in och utgångar. Hittar man en våg i ett hörn så är andra ansluningen för vxlsp i motstående hörn. Sen kan du mäta upp de andra två hörnen och se var du får plus o minus om du inte hittar nån märkning. Googlar du typbeteckningen hittar du nog en massa mer info om din brygga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 Maj , 2012 Nu chansar du nog på kontakterna på baksidan. Kolla igen efter märkningar. Min gissning är som bifogad figur. Men observera att jag också bara gissar (fast med lite erfarenhet). Och som sagt, kopplar du fel brinner den upp omedelbart. Edit: Forgus hann emellan, min kommentar gäller wohlfies figur. Senast ändrad av Tomas99 | 08 maj 2012 | 14:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 8 Maj , 2012 Om du köpte likriktaren på Kjell & Co, varför frågade du inte dem hur du skulle koppla in den? De flesta på Kjelle är otroligt duktiga och hjälper gärna till med alla frågor man har. Om du handlade i deras webbutik så kan du ringa deras kundtjänst. Bättre att fråga än att chansa, speciellt när det gäller el. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 Så från motorn spelar det ingen roll.. Vart placerar jag säkringen på en av kontakterna från motorn? (Plus då) Och hur stark? Grejen är att bilden på kjelles ser itne lika ut som den jag fått.. och allt som står är på udda och sen AC under det står ett 8 långt nummer. de allt. har kolla med förstorningsglass men ser inga andra symboler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 sant inte tänkt på de då jag hade lång tråd här om annat. men ska ta ringa dom faktiskt se om det kan ge mig mer info.. Dock fått bra info från här så bör klara mig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Det är roligt att se så mycket hjälpsamma det finns. Ett enkelt problem blir nästan alltid lång tråd medan det svåra som kräver specialistkunskap blir knappt besvarade. Inte konstigt eftersom kan man inget blir det spekulationer och gissningar. Bättre än inget och kan tända andra att komma igen och så småningom finns en hel del tips att testa åtminstone. Tråkigt är trådar där ingen svarar alls. När jag kopplade in en likriktarbrygga i vår första båt tyckte jag det var konstigt att anslutningarna var diagonalt parade. Då anar man fel då det vore naturligast kopplingsmässigt att ha IN på ena sida och UT på den andra sidan. Men med tanke på hur en likriktarbrygga är konstruerad så är det enklast att bygga den med diagonalt placerade IN och UT. Googlar man på likriktarbrygga och bilder så har man så man klarar sig. De flesta liknar varandra. Ofta står inte både plus och minus och bara en våg. Lite sniket kan man tycka att spara så på färg. Därför har denna tråd blivit lång men cyberfärgen är gratis och vi fick nåt att göra. Vi är också gratis. När blir det skatt på såna förmåner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Det är ingen gissning tycker jag. Enl. bilden helt korrekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 Grjeen är att min el kunskap är dålig.. Men skicka bilden till kjelle (där den var köpt) Svaret blev: Kommer funka utmärkt att göra så. Men den lilla säkringen vart måste bli mellan motorn och likriktaren eller? ska man ha en till från likriktaren till batteri? Vilken styrka ska den ha? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Säkringen ska sättas vid pluspolen vid batteriet ifall det blir kortis i ledningen fram till och med motorn. En som klarar dubbla laddningsströmmen kan duga. Föreslår en som klarar strömmen 8A. Det står ofta 250V på dom men spänningsmärkningen (V) spelar ingen roll. 2,5 kvmm för mekaniska stabiliteten. För ledningsförmågan och laddning spelar grovleken ingen roll då du har 50V att ta av. Senast ändrad av forgus31 | 08 maj 2012 | 12:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 8 Maj , 2012 Inlägget syftade inte på dig, du var för snabb och hann emellan! Det tog lite tid att rita min bild. Wohlfies bild är däremot inte korrekt och därför antydde jag att han gissade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Ja där kunde säkringen ha kommit till användning kanske. Bra bild och klargörande text. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 Tack för all hjälp. har satt ditt altt idag o vart kanon. på voltmätaren visar den lite över 12volt vid EJ laddning från motorn. när jag drar på laddning från motorn går det upp lite över 13 volt. Så något ger det. även ekolodet visar högre volt vid laddning från motor till batteri. men de tror jag inte är någon fara. visar 13.5 iställe för 12.4 så i helgen blir det ekolod invigning Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Applåder från församlingen. Kul att du har fått lite kunskaper i det elektriska. Ditt batteri är nästan urladdat och bör snarast laddas för att inte förstöras. Har det stått så dåligt laddat länge bör du ha en ordentligt bubblande laddning som avsulfaterar plattorna? Låt det laddas minst tio timmar. Att spänningen steg så lätt en Volt kan tyda på ett sulfaterat batteri men vi håller tummarna att det är OK. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 Laddas nej köpte ju nytt och kolla med laddaren innan jag satte i detta.. Ctek laddare visa grönt vilket då ska betyda att det är okej. Samt på batteri finns en lampa som ska visa om det behövs laddas.. ska lysa rött då. Även på min bros ekolod visar också lite mer när han laddar från motorn dock så visar hans 14.1v Senast ändrad av wohlfie | 08 maj 2012 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Kan vara bra att påpeka för butiken att de missköter batterierna. Halvladdat batteri är inte kul att få men alltför vanligt. Du har 3 års reklamationsrätt. Ett så dåligt laddat batteri har sannolikt stått ett halvår och är inte fräscht. Gör du ett urladdningsprov på ditt batteri får du sannolikt inte ut de Ah som det är specat för. Ladda upp det ordentligt är tipset. Då får du bort det mesta av sulfateringen. Mät sedan batteriet när det stått nån timme. Då ska du ha 12,76-12,82V. Fullt startbatteri har ofta lite högre spänning än ett för lägre strömmar. T.ex ett fritidsbatteri 12,76V. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 Frågan är hur man ska ladda det om ctek visar färdig laddat... Sen 12.4 eller 12.8 visst skiljer ju lite.. men ska kolla upp med mätare. samt denna går ju inte att fylla på eller något då det är slutet batteri.. är det slut så är det slut. Men att ekolodet ökar lite i störmmen är inget farligt? när laddning kommer? Eller kan de sabba hela ekolodet? Senast ändrad av wohlfie | 08 maj 2012 | 21:18 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Du har laddaren ansluten t.ex över natten. Laddning av batterier tar tid. 12,4V är bara halvladdat så vill du använda laddaren som ett instrument för att mäta laddningen så får du använda något säkrare sätt. Den kommer säkert att visa grönt när du laddat i tio timmar också med då har du fått i dubbelt så mycket. 0% 11,92 volt 10% 12,00 volt 20% 12,08 volt 30% 12,16 volt 40% 12,24 volt 50% 12,32 volt 60% 12,40 volt 70% 12,48 volt 80% 12,56 volt 90% 12,64 volt 100% 12,72 volt mätes i vila, dvs utan belastning eller laddning. Vänta i en halvtimme innan man mäter. det är ett bra sätt att mäta batteriets laddningsgrad. Ladda alltid upp batteriet till fullt så fort du hinner. Förbrukningsbatterierna ska inte laddas ur mer än till 50% i undantagsfall. På vår båt laddar vi när vi tagit ut 25%. Det är större risk att underladda ett batteri än att överladda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wohlfie 0 Postad 8 Maj , 2012 de där måste jag kolla upp intressant faktiskt.. då man har chans att byta in det med. Men de där med ekolodet.. om det får 1volt mer o visar i displayen kan de skada ekolodet.. menar det ska ju vara 12 volt system så borde inte vara något fara. Men som sakt EL är inte min grej:) Men ett slutet batteri kan de laddas i 10timmar utan att koka? för finns inga ventiler att öppna. går inte fylla på heller vad jag kan se. Senast ändrad av wohlfie | 08 maj 2012 | 21:47 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 12V utrustning för båt o bil är givetvis anpassad att klara översänningar som kan bli uppåt 15V och även högre. Inga problem. Laddaren kan du ha ansluten så länge du vill. Den avpassar spänningen V till vad blyaccen behöver. Men det räcker inte med en timme eller två. Laddning tar tid. Minst tio timmar så är du säker. Efter några timmar går laddaren ner i spänning. 13.5 V kallas underhållsladdning i oändlig tid. Så ska egentligen batteriet ha förvarats i butiken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Maj , 2012 Jag tycker trådskaparen ska sätta en säkring även in till likriktaren för pajar den (vilket min gjorde) så riskerar man förstöra belysningsspolen. Blir den för varm blir det kanske kortslutning i den och den bromsar och värmer hela tiden och kan förstöra tändningsdelarna under svänghjulet. Hur stor säkring anpassas efter hur mycket belysningsspolen ger. Dvs ger den max 4 A sätt dit en 5A säkring. När det gäller spänningen ekolod tål så tror jag mitt Eagle klarade 16V. Pga avbrott till batteriet en gång gick laddspänningen över 16 V och ekolodet pajade. Nya Humminbird klarar mer. 10-20V enligt manualen. Sånt brukar stå i manualer eller specifikatoner för ekoloden. Senast ändrad av 2taktochel | 09 maj 2012 | 10:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Maj , 2012 Låter sunt med minimal avsäkring. Lätt att gå upp en storlek om den pajar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Maj , 2012 Överspänningsskydd som också tar spikar kunde vara nåt. Ett överspänningsskydd som vägrar låta spänningen gå över 15V vore guld värt för instrumentering och elektronik. Man kan lätt föstöra instrument för flera tiotusentals kronor på en sekund (egentligen räcker det med en millisekund). Jordfelsbrytare är snabba, en likn. kunde duga. En variant för utombordare skulle kunna äta upp överspänningen i t.ex en kraftig glödlampa. Allt över 15V blir värme i lampan. Borde föresten gå att fixa med ett spänningskännande relä för utombordarens laddning. Reläet reagerar nog på lägre spänning än vad man vill ha för laddning men en eller två dioder höjer en dryg volt. Då kan man ha en hemgjord spänningsregulator för ett par hundra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Maj , 2012 Överspänningsskydd vore bra, men kräver lite elektronikkunnande för att fixa till. En nödlösning är en sk Zenerdiod på exvis 15-16 V som dels tar spikar snabbt och bra, men som har en egenhet att bli kortslutning i om den får för hög effekt på sig. Då skyddas elektroniken och säkringarna går. Men det gör även zenerdioden. Vanligen hyfsat billiga. Kansek tranzorb finns för ändamålet. Ska kolla med ELFA. Elegantare vore med styrning som kompletterade zenerdioden och bröt spänningen vid överspänning. Risk finns att dylika konstruktiuoner med reläer tar ström vilket man med taskig utombordarladdning vill undvika. Ska fundera lite mer på problemet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Maj , 2012 Efter två byten av transistor i ekolodet lade jag in en kapacitans sk elektrolytkondensator på 12V-matningen uppe vid instrumenten. Den är motståndskraftig mot spikar och kostar nån krona. Troligen inte anledningen till att ekolodet gick sönder men efter det har det hållt så vem vet. Jag tror det hände när jag för att klia bort förmodad oxid på strömbrytare till instrumentpanel slog av/på ett flertal ggr så det är inte otroligt att det blev några spikar som åt upp en transistor då. Det kan lätt bli spikar om man har någon motor som är igång när man bryter strömmen eller lyfter på batteripolen utan att tänka sig för. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
2taktochel 3 Postad 9 Maj , 2012 Elektrolyter dämpar spikar helt rätt. När man har induktanser av olika slag som generatorer, belysningsspolar, reläer mm så ger de ifrån sig spikar då strömmen bryts. Så funkar magnettändning t.ex . Men elektrolyter klarar inte om spänningen från generatorn går upp. Jag hittade en gammal zenerdiod på 15V 10W i bra att ha lådan hemma. Den klarar spikar och dämpar överspänning. Blir överspänningsströmmen för stor blir det kortslutning i dioden och den pajar sig själv och säkring. Men det är ett så allvarligt fel så Ok att så sker så inget annat går sönder. Enkel lösning som duger till mig i sommar tills hösten sätter in och man kan fundera på elegantare lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 9 Maj , 2012 Klarar zenerdioden så stor ström så säkringen går så är det ju ingen dum grej och duger bra åt mig också. Säkringen till instrumenten är inte stor. Radar och styrautomaten är 8A men kanske också klaras av en zener. Bra tips och enkelt att koppla in. Några extra säkringar och zenerdioder i sortimentslådan lastar inte ned båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser