Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
wohlfie

Vad för kontakt

Rekommendera Poster

Undrar vad detta är för kontakt.

Bild Nummer: 1   

Man skruvar bort som ett skydd där under sitter en skyddad och en oskyddad stift kontakt.

 

Gula linjen är kablar från denna. Som går in under den där snurr grejen.

Bild nummer: 2

 

Kan man ladda batteri? om så är fallet är det plus till plus o minus till minus?

Och vart får man tag i matchande kontakt?

 

post-10008722-1394237036,6986_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har någon ide på vad det rör sig om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vad det är för motor men den ser inte så stor ut så det är troligen bara en belysningsspole. Denna ger växelström och måste kopplas via en likriktare för att kunna driva lanternorna. Visst kan den kopplas till batteriet men den ger inte många watt och då bör man också ha voltregulator för att få en jämn spänning.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Yamaha 10kw -90

Så om jag drar plus och minus till ett batteri så blir det ingen bra laddning?

Tanken är att driva ett ekolod.. 12volt och 45amp borde väll räcka.

eller skam an gå upp i ampen mer?

voltregulator finns det anpassade för detta? sökte och fick upp en mängd olika.

För verkar som desto mer man gasar detso mer ström kommer det.

Risken stor då att batteri går sönder om jag inte har ett relä i mellan?

Tänkte på de kan det finnas inbyggt redan ett relä? 

Om jag tar med mig mät prylar. ut på sjön o gasar max och sen se vad den ger ut om det inte är mer än 14.4volt bör det vara okej.. Läste på nätet att eter dete börjar det bli knallgas eftersom batteri kan koka.


 

 



Senast ändrad av wohlfie | 02 maj 2012 | 08:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 kW = 13 hk. Där lär generatorn inte ge några 45 A. Möjligen max en 3,4,5 A Vilket i och för sig räcker till ditt ekolod eller ett par lanternor.

Första frågan är om det kommer ut växelspänning eller likspänning. Jag skulle

1) Starta motorn

2) koppla in en 10 W glödlampa, ofarligt test för se om den överhuvudtaget lyser

3) Om den lyser mät med ett universalinstrument på lampan, både på växelspänning (Volt~) och likspänning (Volt=) läge.

Om lampan lyser men du bara får ut växelspänning men ingen likspänning (nästan 0 eller bara några volt) måste du ha en likriktare emellan. Vet inte vad som finns som tillbehör till din motor, men kolla med tillverkaren.

Om lampan lyser och du mäter 12-15V likspänning så kan du ladda ett batteri med den. Den lilla motorn borde inte överladda ett batteri så det behövs knappast nån regulator om du samtidigt har last inkopplad typ ett ekolod.

Jag skulle INTE driva 12V prylar direkt från motorn utan ett stabiliserande litet 12V batteri. Räcker med ett MC-batteri, men något måste du ha så du inte får överspänning och har sönder ekolodet.

Man kan kanske bygga en egen stabilisator för motorn, men det är rätt krångligt och finns knappast att köpa. Den vanliga metoden är att ha ett blybatteri som stabiliserar.



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2012 | 09:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag testa är lampa på 5w för det var det jag hade just då..

kopplar jag in den så lyser inget vid tomgångs körning.. dock om jag gasar  så går lampan sönder.

 

Ska kolla upp med mätare se vad jag får för siffror.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

5W eller 10W lampa spelar ingen roll, det viktiga är att ha en lampa som drar ström när man testar.

Att lampan går sönder beror på att spänningen är oreglerad o sticker iväg högt när du varvar. Det är det som du ska ha ett blybatteri till, där battereit sväljer strömmen så spänningen håller sig på rätt nivå. Det är också precis därför man du inte ska koppla in ekolodet och annat direkt utan stabilisering.

Men FÖRST måste du veta om du har likspänning eller växelspänning! Innan du kopplar in batteriet. Kopplar du in batteriet på växelspänning kommer det att rusa ström åt alla håll och du kan ha sönder både motorns laddspole och batteriet.



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2012 | 09:50



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2012 | 09:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det bra och mäta utan lampa? eller är det för att belasta med något?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man måste belasta med något, åtminstone en 5W lampa. Annars mäter man tomgångspänning som lätt kan vara uppåt 50V. En lampa är ofarlig att prova med, det värsta som kan hända är att den går sönder. Som du just märkte. :-)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där nu har jag vart och fått lite siffror:)

 

Dock så tog 10w lamporna slut:P så fick ta en 55w

Och   ~04.10 å tomgång sen 10.10 vid varvning.

Den andra - 400mV och vid varvning förändrades det knappt. inget stabil. pendla mellan 250till 450mV

 

Så ladda ett batteri för ekolod kommer att gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se....

Dvs du har mätt växelspänning 4.1 V tomgång och 10.1 V vid varving med en 55W lampa.

Likspänning mycket lite ca 0,4 V, med en 55W lampa. Dvs bara en restspänning som inte är mycket att bry sig om.

Det vill säga: Du har alltså växelspänning ut som du INTE kan ladda med direkt till ett batteri. Du måste ha en diodbrygga.

Du har heller ingen större kraft i laddningen eftersom det inte blev några 12 Volt över en 55W lampa, bara 10 V. Å andra sidan så blåste den en 5W lampa vid varvning.

Lite räkning...: 55W / 12V = 4,6 A Dvs 4,6/12 = 0,38 ohm i din 55W lampa.
Dvs din motor borde gett ungefär 10*0,38 = 3,8 A vid varvning och 4*0,38=1,5 A tomgång i det här testet. (Ja, jag vet att lampors resistans ändras med temperaturen, men på ett ungefär.)

Min bedömning: säg att din motor med en likriktare orkar ladda 1-2 Ampere i ett blybatteri med en laddningsspänning upp till 14V när du kör på mer än tomgång.

Så. om du likriktar spänningen ut och kopplar på ett 12V blybatteri så borde motorn kunna ladda ungefär lika mycket som ditt ekolod drar. T ex Garmins ekolod verkar dra ungefär en Ampere. Som du märker varierar spänningen häftigt med belastningen så koppla inte in nåt dyrt UTAN att ha ett blybatteri med.

Fast. En annan variant är att  släpa ner ett vanligt 45 AH bilbatteri till båten, utan nån laddning. Då kan du köra ekolodet ett dygn eller två och sedan tar du hem batteriet på laddning över natten. Då slipper du en massa krångliga el-kopplingar. :-) Om du mest använder ekolodet med motorn på tomgång t ex vid trollning så blir det inte mycket laddat ändå.

 

 



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2012 | 13:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så vad händer om jag tar kablar och kopplar in från motorn till ett batteri? kommer det inte ge något alls?

Blybatteri är det samma som bil batteri?

Kanske smartast o köpa ett batteri och ladda vart efter man använder det. Hitta ett Varth tror jag det stog på 75amp borde räcka iallefall en dag.. har ju bara på ekolodet när jag letar djup  hål:)

 

Var och snacka med en som skruvar med båt motorer och enligt han så kan man koppla ett bil batteri o ge underhålls laddning från motorn.. kommer räcka längre men i slutet så bör du ta hem och ladda up det.

55w lampan va från en bil och när man varva så gick det INTE att ta i den.. och man ska inte ha den i verktygt lådan som är plast:( smälter på bra.

 


Ekolodet jag har fått tag på är ett simpelt Ekolod Lowrance X-4 inget märkvärdigt.. men duger till det jag ska ha det till

 



Senast ändrad av wohlfie | 02 maj 2012 | 14:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så vad händer om jag tar kablar och kopplar in från motorn till ett batteri? kommer det inte ge något alls?

Utan likriktare? Då blir det varmt och du pajar kablar, motor och batteri och du får inget laddat. Gör inte det.

Blybatteri är det samma som bil batteri?
Jajamän!

Kanske smartast o köpa ett batteri och ladda vart efter man använder det.
Jo, det skulle jag nog göra.

Var och snacka med en som skruvar med båt motorer och enligt han så kan man koppla ett bil batteri o ge underhålls laddning från motorn.. kommer räcka längre men i slutet så bör du ta hem och ladda up det.
Håller med.

55w lampan va från en bil och när man varva så gick det INTE att ta i den.. och man ska inte ha den i verktygt lådan som är plast:( smälter på bra.
Förstår det, funkar som värmeelement äver om den inte lyser. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Super tack för alla svar.. 

Får bli enkel model.  Batteri ladda det när jag ska använda.. vet dock inte vad ett ekolodet drar (Ekolod Lowrance X-4) 

Ända jag hitta i info väg var  matningskälla 10 - 17 vDC

Men 12volt och 75amp  bör ju räcka bra stund iallefall.

 

Måste bara fråga detta likriktare något man bygger själv eller går att köpa.. mest nyfiken:)

Något man kan köpa såm lämpar sig för detta? såg kjell o company hade massa olika.

Finns ju en framtid med:)


 


 



Senast ändrad av wohlfie | 02 maj 2012 | 14:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här borde fungera till vad du behöver: Har ju 6.3 mm flatstiftkontakter så man slipper löda också:

xxxx

25 A och 100V klarar all den ström och spänning som kan komma ut ur din motor med marginal.

Då kopplar du kablarna från motorn till de båda anslutningarna och utspänning får du på plus( ) och minus (-) anslutningarna.



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2012 | 14:27



Senast ändrad av Anders_St | 02 maj 2012 | 14:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om jag nu kopplar denna likriktare i mellan lampa och motor.. och sen då mäter igen bör jag få annat resultat eller hur kommer det funka?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja. Då ska du få utslag på likspänning (Volt =) men inget på växelspänning (Volt  )  Fortfarande bör du ha en lampa med som last och inte köra tomt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland är det bästa även det enklaste.

Jag hade en gammal 6 hk Evinrude med belysningsspole på min Stortriss. Jag gjorde alla kopplingar man skulle för att kunna ladda mitt helt normala OKQ8 Marin-Fritidsbatteri på 75 Ah. Dock innebar detta att jag behövde plugga i kontakten i motorn varje gång jag gick för motor vilket jag ganska snabbt tröttnade på. Jag tänkte att jag kör batteriet tills det är urladdat och tar hem det för laddning när det behövs. Detta behövde jag aldrig göra! Då hade jag ändå ofta mitt ekolod (Eagle Cuda av samma typ som X-4:an) på hela dagar när jag låg för ankar och solbadade. I övrigt använde jag inte direkt några andra elförbrukare.

Givetvis beror allt på hur mycket du drar ur batteriet och batteriets kondition men om du bara ska köra ekolod lite då och då så tror jag att du kommer klara hela sommaren utan att behöva ladda batteriet alls så länge batteriet är friskt.

Jag kan också meddela att jag köpte batteriet nytt när jag köpte båten och 13 år senare när båten såldes behöll jag batteriet för att ha hemma som testbatteri när jag fixar med 12 volts-grejer. Det räcker inte till som batteri i nya båten men som testbatteri fungerar det utmärkt!

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt felr man pratar med så verkar vara mest lönsamt att ladda batteri o sen köra ekolodet när det är slut ta hem o ladda. 

Då det verkar som det räcker väldigt länge.. 

 

Men ekolodet tror jag inte har någon battri mätare, dock vet jag inte helt 100.

Men säger att man kör batteri och poff tar det slut allså lite ström.

Skadas ekolodet ? eller slocknar det bara. eller något sånt.



Senast ändrad av wohlfie | 02 maj 2012 | 15:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så ihop koppling med Båt laddning skulle bli.

Motorn > Liktiktare > batteri.  sen från batteri till ekolod.

Skumt att de inte störmmen tar vägen till ekolodet iställe för att ta vägen till batteri.

Ingen anning hur det där funkar mer noga:)

Om det är så jag ska koppla nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strömmen går till både ekolod och batteri. Den ström som inte går till ekolodet lagras i batteriet. Slutar laddningen så kommer strömmen från batteriet till ekolodet.

Det är rätt tänkt med kopplingen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte plugga i/ur kontakten från motorn. Likriktarbryggan gör att ingen ström går till motorn. Dioderna i likriktarbryggan leder bara i framriktningen. 

Hade en likadan på sjuttitalet. Gick Göta kanal från Gröndal med lilla familjen och motorn tuffade fint. Dock var det riktigt dåliga lysspolar på den motorn. Kunde ge c:a 2A till batteriet vid fullgas. Hade en dispyt med säljaren som hade sagt att det var 60W (5A) men sen ändraade han sig och sa att man kunde ansluta 60W lampor. Man kunde ju också ansluta 100W lampor men inte lyste dom.

Hade en likriktarbrygga från ELFA som kostade en femma. Fast inmonterad i den lilla plywoodbåten. Lanternor och läsbelysning. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver från motorn säkring, likriktarbrygga (10A), säkring igen och batteri. Förslagsvis större än 40 Ah så överladdas det inte. Till det kan du koppla ekolodet från batteriet via en annan säkring. Brtukar ibland följa med ekolod.

Varför så mycket säkringar är ren säkerhet. I mina båtar är elen ganska primitiv med lösa sladdar. Blir det någon kortisn går säkringen istället för att kablar brinner.

Ungefär så här har jag det för 20 och 30 Hkr motor. Elen använder jag till att driva ekolod, GPS , länspump och elmotor.

Som kontakter till elcentral i batterilåda har jag släpvagnskontakter för billiga och tåliga, men lite stora. 7 poliga så växelströmmen kan du låta gå på olika pinnar än likströmmen så blir det ingen förväxling som skadar.


Svårt att förklara hela gymnasieskolans ellära på forumet. Ta hjälp av någon elkunnig så det inte blir fel om du är osäker.

 

 



Senast ändrad av 2taktochel | 02 maj 2012 | 18:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

wohlfie:

Allt felr man pratar med så verkar vara mest lönsamt att ladda batteri o sen köra ekolodet när det är slut ta hem o ladda. Då det verkar som det räcker väldigt länge.. Men ekolodet tror jag inte har någon battri mätare, dock vet jag inte helt 100. Men säger att man kör batteri och poff tar det slut allså lite ström. Skadas ekolodet ? eller slocknar det bara. eller något sånt.

Lönsamt och lönsamt...det är definitivt det allra enklaste lösningen för dig. Jag är övertygad om att du kommer klara hela sommaren på en laddning. Gör du inte det så är det ju ingen större arbetsinsats att ta med dig batteriet hem och ladda upp det en gång under säsongen.

X-4an är enligt vad jag förstår identisk med Eagle Cuda 300 och dessa har voltmeter i displayen. Ekolodet kommer inte skadas av för låg spänning. Det troliga är att det bara slocknar eller så märker du att displayen blir svagare och svagare.

Forgus:

Du behöver inte plugga i/ur kontakten från motorn. Likriktarbryggan gör att ingen ström går till motorn. Dioderna i likriktarbryggan leder bara i framriktningen.  

Det var av praktiska anledningar jag drog ur kabeln. Den gick genom ett hål i motorbrunnen som jag ville täcka med sin plugg när jag inte var vid båten för att det inte skulle regna in. Dessutom dagsseglade jag mest så motorn gick inte många minuter de gånger jag var ute så det blev liksom inte så mycket laddning ändå.

Mvh
Fred

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min seglarkompis brukade alltid hävda att han seglade mest och sällan körde med motor. Men verkligheten var en annan. Vi körde Hurley 18 över Ålands hav med  4 Hkr motor och 3/4 delar av vägen tillbaka också med motor.

Och hans Maxi 77 gick med motor från ytterskärgården en annan gång pga stiltje. Dock utan att nyttja laddning.

Sommarsöndagkvällar förr brukade man höra segelbåtarna när de låg som ett pärlband längst ingarölandet mot stan med motor pga stiltje.

Numera inte ovanligt att det är för jobbigt att kryssa så motorn kommer igång.

Så visst är det bra att fixa laddning om det inte kostar skjortan. Det sparar batteriet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min seglarkompis brukade alltid hävda att han seglade mest och sällan körde med motor. Men verkligheten var en annan. Vi körde Hurley 18 över Ålands hav med  4 Hkr motor och 3/4 delar av vägen tillbaka också med motor.

Och hans Maxi 77 gick med motor från ytterskärgården en annan gång pga stiltje. Dock utan att nyttja laddning.

Sommarsöndagkvällar förr brukade man höra segelbåtarna när de låg som ett pärlband längst ingarölandet mot stan med motor pga stiltje.

Numera inte ovanligt att det är för jobbigt att kryssa så motorn kommer igång.

Så visst är det bra att fixa laddning om det inte kostar skjortan. Det sparar batteriet med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått hem grejor och allt gick bra tills jag såg likriktaren :)

Den är väldigt blank o fin:)  Men hur ska man koppla står inget plus och inget minus.

Någon som kan detta ???

Gjort fina siffror på bilen så det går lättare att förklara.

post-10008722-1394237051,4074_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tittar på sidan på bryggan så ser du markeringar. Tror det står ~ (en våg) på nr 1, och tycker mig se ett plus på nr 4. Nummver två och tre är då ytterligare en våg respektive minus. Men dubbeklolla detta med vad det verkligen står, jag kan ha sett fel i figuren.

Koppla då växelström från motorn på de två pinnarna med (vågor) och de andra två pinnarna (plus respektive minus) till batteriet. Förväxla inte plus och minus.

Edit: Andra fabrikat har plus och minus på motstående pinnar, då blir nr 4 plus och nr 2 minus. Men som sagt, du måste kolla just din brygga innan du kopplar in den!



Senast ändrad av Tomas99 | 08 maj 2012 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ända som står är ett nummer samt ett plus tecken vid den udda allså nummer 4

För övrikt är den blank kan inte se någe våg tecken.

 

kan de vara så att 4 är plus och 3 minus.

så från motorn plus till 4 och minus till 3.

sen spelar det ingen roll hur jag sätter 1 och 2 till batteri? 

 

 



Senast ändrad av wohlfie | 08 maj 2012 | 09:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du köpte den på Kjell o Co som beskrevs ovan, så ser jag i vart fall på deras katalogbild tydligt en markering för växelström ( ~, en våg). Se bilden. Du får själv kolla märkningen på andra sidan för vad som är vad.

Men du ska koppla plus och minus TILL BATTERIET, och motorn till de andra två med vågtecken. Koppla också in säkringar. Chansa inte, om du vänder bryggan fel går den sönder.

Var noga med att plus och minus kopplas rätt på batteriet. Hur motorn kopplas till ~ kvittar.

Edit: Andra fabrikat med liknande kåpa har plus och minus på motstående pinnar, då blir nr 4 plus och nr 2 minus. Men som sagt, du måste kolla just din brygga innan du kopplar in den!



Senast ändrad av Tomas99 | 08 maj 2012 | 10:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...