johan11 0 Postad 30 April , 2012 Hej Jag har en Evinrude 4v 90hk årsmod 1991 nyinköpt. hur vet man om oljeblandningen är rätt kan man justera den någonstans? man är ju rädd att den kan skära! det verkar ju vara ett vanligt problem på dom här motorerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 April , 2012 Hade jag haft din motor och inte känt tillit till separatoljeblandningen så hade jag kopplat ur den och blandat olja i soppan själv. Bara då skulle jag kunnat vara 100 % säker på att motorn inte skulle skadas av oljebrist. Jag drar mig till minnes att jag läst om andra som gjort på det sättet just för att tillförlitligheten på separatoljessystemet inte var helt 100 på vissa motormodeller. Av samma anledning köpte jag aldrig färdigblandad soppa på sjömackarna när jag körde min gamla 35 hk Evinrude från 1959 i min ungdom...alltid tanka ren soppa och en dunk olja i båten för korrekt oljeblandning. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 30 April , 2012 O jag tillhör den andra skolan som tycker du ska behålla systemet igång. Haverier där separatsmörjningen är boven i dramat är mycket få men när folk inte begriper varför motorn skrunkade skyller man ofta på just separatsmörjningen. Utför de kontroller o underhåll som rekommenderas o få en motor som inte drar mer olja än den behöver, ryker mindre o går bättre.. En ganska bra artikel om ditt system här: http://continuouswave.com/whaler/reference/VRO.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan11 0 Postad 1 Maj , 2012 OK Har du själv provat med enkla medel att ställa in det själv.? och i så fall hur. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Maj , 2012 Jag TROR inte det finns några justeringsmöjligheter på VRO-systemet men skaffa dej en servicemanual och utför det underhåll som rekommenderas är mitt tips. Servicemaual är alltid bra o ha i andra fall oxå. Har mest haft Yamahaer o där finns lite justeringsmöjligheter men Yamaha använder en mekanisk pump och inte en vevhuspulsdriven som Evinrude gör.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser