Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Marre1

Knakningar/missljud i Mercruiser alpha one gen 2!

Rekommendera Poster

Hej Tog av mitt drev i vintras och tog av underhuset. Montera allt för några månader sedan,var inga konstigheter! Men efter 2-3 timmars körning så hör man ett knakljud/missljud ifrån drevet... Låter mera när man tilltar upp drevet! Båten går bra annars! Tacksam för hjälp o tips!;)

Senast ändrad av Marre1 | 29 april 2012 | 20:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!  Du har dåliga knutkors, byt dom så blir det tyst, Varför det knackar mer när du tilltar är för att det blir mer belastning på de dåliga knutkorsen,

/ Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Instämmer med föregående. Kör inte för länge med dem - då blir det dyrt. Fråga mig!

Carl_Axel

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej! Har tagit upp båten nu, ska kolla hur det ser ut o lämna in drevet till någon verkstad;)tack för hjälpen;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast när man ska kolla ett knutkors tar man med händerna på var sida och vrider fram/åter. Är det inget glapp då så var knutkorset OK.

Tyvärr kan man lura sig på dn metoden om nållagren rostat ihop och helt krasat sönder så lagren kärvar och verkar då vara som nytt när man gör glapptestet.

Bytte två bakaxlar på en gammal Volvo på tips från verkstad och kompisens farsa som båda hade kunskapen jag saknade. Först efter sista bytet av bakaxel (som alla sa att det va fel på) kollade jag knutkorset före bakaxeln och det var helt stumt och lagren skurit/rostat. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...