nattsudd 0 Postad 29 April , 2012 Hej, Har gjort en riktigt korkad sak i år. Tog av presenningen men tog inte ner täckställningen. Har i ett par veckors tid minst (kan ha varit så med presenning också) låtit akterstaget skava mot ställningen med resultatet att det faktiskt ser ganska nött ut på ett par centimeter. Antar att det är läge att byta akterstaget. Har aldrig gjort något med riggen (det hade förra ägaren däremot), så frågan är helt enkelt: Om jag ska byta akterstag, hur går jag tillväga? Är det mäta det gamla som gäller och beställa ett identiskt. Förmodar att det är ganska små marginaler som gäller, finns det instruktioner om hur man mäter? Och var köper jag det. Genom de stora båthandlarna? Sen borde det väl gå att byta utan att ta ner masten, bara låta den hänga i kranen (båten har stått på land med masten på i vinter)? Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MeaDiva 1 Postad 29 April , 2012 Hur stor är båten? Står inte masten utan akterstaget? Kan du använda fall som tillfälligt akterstag? Lite funderingar innan man tar ner masten för att byta, men det verkar ju enklare att montera ett tillfälligt och byta på plats. //Tobias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 29 April , 2012 Hej, Båten är 29 fot (Shipman 28) och jag tror faktiskt att den står utan akterstag när du säger det. Vill minnas att de slackade/släppte helt på akterstaget när jag hade den på land med mast första gången (då var det ett varv som skötte upptagningen). Sen är jag alldeles för mycket kontrollfreak för att köra med något tillfälligt. Staget som det ser ut nu håller säkert för mycket men jag vill inte få ont i magen när det blåser på. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 29 April , 2012 Misstänker att ställningen är av aluminium. Tycker det är konstigt om det rostfria akterstaget har fått skador men inte aluminiumrören. Det kan inte va så att vajern är missfärgad av aluminiumröret !? Sen rekomenderas det ju att byta it vajrana med ett visst intervall. 10 år är ett intervall jag hört. Kanske i kortaste laget för de flesta. Så det är nog inte del att börja byta ut delar av riggen. Själv hade jag gått till Hjermans i Göteborg. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1266&artname=Wirepressning - Info&sok=pressning Det framgår inte var i Sveriges ablånga land du befinner dig. Stockholm? Då har du ju Benns. http://www.benns.se/service-i-54.aspx Jag skulle väntat tills båten är sjösatt och gjort bytet från mastkranen. Staga tillfälligt med storfalet för säkerhets skull. Skulle talat med den som skall pressa ett nytt akterstag först innan jag tog ner det gamla. Alternativ tar du till vajern en bit. Mät med en lina med hjälp av storfallet. Ta till en bit så du vet att det säkert räcker. En arbetskompis hade missuppfattat det gamla tatlesättet och sa alltid;Det är inte farligt att kapa det som är för långt När du tagit ner det gamla akterstaget och hängt dit det nya så kapar du det nya i rätt längd och monterar en ögleterminal. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=1275,7&artname=Ändterminal&sok=terminal Jag har tre såna monterade på min båt. På förstaget, kutterstaget och akterstaget. Pga av den konstiga riggen har jag under segling akterstaget mycket kraftigt uppspänt. Mer ön 30% av vajerns brotthållfasthet, dvs dubbelt så mycket som ett normalt akterstag, som ditt. http://thallatha.blogspot.se/2010/07/nytt-forstag.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 29 April , 2012 Även jag har en Shipman. För några år sedan bytte jag till akterstagssträckaren till en längre modell, visst kunde jag kapat wiren, men eftersom den troligtvis var orignial från -78 bytte den. Jag tog storfallet och förlängde det till akterstagsfästet. Sedan lossade jag akterstaget uppe i masten från mastkran, Benns tillverkade en ny med dirk efter önskemål på en vecka. När en annan riggare skulle tillverka undervant visade det sig att de var för korta.... trots att de hade de gamla som referens,. Jag tycker det är säkrats att lämna in den tidigare så har du ryggen fri, men visst kan du ta ner den och mäta. Fråga riggaren hur mätningen bör ske. (fick nya undervant utan knot) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
puncenp 0 Postad 2 Maj , 2012 Hej Jag hade gjort bytet efter sjösättning.Gått upp i mastkranen o kopplat loss staget. Satt i en provisorisk lina. Tagit staget med tillhörande ev vantskruv till en riggmakare. Bor du i Stockholm så finns det en riggmakare på Skeppsholmen (Råseglarhuset) som tillverkar nya grejor medans du väntar. mvh Leif Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 2 Maj , 2012 Tack alla för kloka råd. Jag ska börja med att inspektera noggrant om det verkligen är en skada eller bara aliminiumet som färgat av sig. Om det är en skada lät ju Skeppsholmen (jag bor i Stockholm) toppen. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser