ljunghall 0 Postad 29 April , 2012 Jag har lite naket trä både över och under vattenlinjen som ska tätas med sika. Ska jag primea först eller täta innan jag primear? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 29 April , 2012 Du ska först olja, sedan prima med Sikas primer, sedan lägga på Sika, sedan mönja, sedan prima för bottenfärg, sedan lägga på bottenfärg. Men. Vad är det du ska täta under vattenlinjen? Om det är bordläggningen ska du absolut inte använda Sika. När träet sväller trycks båten sönder och nya läckor uppstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 1 Maj , 2012 Det är bland annat gamla skruvhål, glapp mellan tex roderfästen och trä, mellan köl och bord. Ingen Sika i springorna, säger du? Blir det så snablarns hård? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 1 Maj , 2012 Ja, det stämmer. Den blir för hård. Under vattenlinjen sväller träet rejält. Har för mig det beskrivs bra i Thomas Larssons bok Träbåtsrenovering. Har du inte den boken, köp den, väl investerade hundralappar. Bra beskrivningar, vackra bilder. En riktig träbåtsbibel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 1 Maj , 2012 Skruvhål skulle jag laga med träproppar i samma träslag och samma åderriktning som resten av träet. Övrigt skulle jag kolla varför det finns springor vid köl osv innan jag gav mig på att täta något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ljunghall 0 Postad 2 Maj , 2012 Suck, jag hade hoppats kunna ta en genväg som håller till i höst. Har lite bråttom nu... Tack. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
coppertail 285 Postad 2 Maj , 2012 Vi har använt sika till tätning på familjens mahogny Vindö 30:a, varje år sedan 1994, och ägaren innan före det. Allt hänger på vilken typ av konstruktion man har och vilket träslag båten är byggd i. Med lite sunt förnuft går det utmärkt att använda sika. Jag skulle grundat lite både före och efter sikan. Under vattenlinjen kommer det inte att hålla till nästa sommar ändå, hur du än gör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser