Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
zolp

Bravo 3 angripen av korrision (galvanisk)

Rekommendera Poster

Hej,

Har en båt från 2004 med ett Bravo 3 Drev som är ganska hårt ansatt av korrision. Funktionellt fungerar allting som det ska och jag har provtryckt och vakumtestat drevet.

Min fråga är hur fräschar jag upp drevet? Blästra, Spackla, Slipa och Lacka(2-komp)?

Finns det någon som gör allt detta till en hyfsad peng?

Tänkte köra med drevet i år och hoppas på att det inte angrips så extremt hårt, har putsat och slipat bort lös färg och bättringmåla med kopparfri färg.

Tacksam för tips.

Mvh

Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att byta offeranoder genast, innan du sjösätter. Sådana måste väl finnas även på Bravodrev? På så sätt slipper du att drevet blir ännu mera angripet av korrosion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alla anoder är nya inför säsongen och alla anslutningar till mercathod är borstade för bästa kontakt/jordning. C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har/hade samma problem med mitt Alpha One, tydligen är det inte ovanligt att oförsiktiga eller okunniga mekare klipper jordanslutningarna till Mercathode. Av en massa läsande både här på Maringuiden och andra ställen att döma så verkade det inte helt okomplicerat att lackera om drevet själv om det ska hålla mer än en säsong. Jag fick det därför blästrat och ommålat med 2-komp av en firma i Länna utanför Stockholm. Det blev riktigt snyggt även om de inte spacklade i gropigheterna och hur det ser ut efter en säsong återstår att se i höst.

Obs: att maskera drevet mot blästersand är knepigt och det är extremt viktigt att du blåser ur alla håligheter med tryckluft innan du monterar tillbaka drevet. Mitt drev hade, trots en rätt ambitiös maskering, massor av sand kvar som fick blåsas bort. Om sanden kommer in i motorn gäller inte försäkringen fick jag höra. Nu har jag iallafall avverkat 14 sjömil utan problem :)

Mitt nästa problem är hur jag får skölden att bli lika fin eftersom den inte like enkelt går att montera loss och lämna till en blästringsfirma. Jag lutar åt våtslipning och målning med 2-komp för hand där, men det får bli i höst i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...