Gäst Postad 28 April , 2012 Vad tvättar man smutsiga fendrar med? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 29 April , 2012 Maskindiskmedel i pulverforn och en disktrasa. Använd gummihandskar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 April , 2012 Eteylacetat Finns i fina dyra flaskor i marinbutiker med namn som fenderrengöring osv Men innehållet är etylacetat. Samma som många kvinnor använder för att ta bort nagelack då de inte använder aceton. Etylacetat köpte jag i färgaffären. Blev lite dyrt då de bara hae den i 5-liters men då har jag i många år. Hur jag kom på medlet? genom att kika på flaskan i marinbutiken och läsa innehållsförteckning. edit Länk till ett ställe som säljer rengöringsmedel för fendrar http://www.marinaman.se/easy-spray-fenderrengoring-05-liter-p-5868-c-427.aspx Senast ändrad av crabfish | 29 april 2012 | 08:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 29 April , 2012 Är det inte etylacetat som upplandat med soda och sprit som axelerator, destileras till välsmakande sprit? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 29 April , 2012 Jag använder aceton och hushållspapper, men det går åt rätt mycket. Det måste vara rätt blött och pappret blir smutsigt fort och måste bytas. (Jag brukar få väldigt rent) Därefter är fendern känslig lite klibbig en stund och måste skyddas från dam och smuts. När fendern torkat någon halvtimme brukar jag vaxa in med båtvax. Någon skrev maskindiskmedel ovan, det lät intressant., jag skall prova det om det är bättre men då måste man ha frätbeständiga handskar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 29 April , 2012 Jo det går få fram etanol som enligt vissa går att dricka. Själv skulle jag aldrig våga testa sådant då processen måste vara noga kontrollerad så inte andra föreningar bildas som får kokpunkter som medför att det följer med vid en destilation. Etylacetat är en vanlig kemikalie som används vid bl.a. limtillverkning och är billig och därför valts av vissa suspekta typer för framställning av hembränd sprit. Blandad med kaustiksoda så separeras etanolen från andra ämnen och går att destilera fram till i teorin till ren etanol. Givetvis olagligt och troligen hög risk för förgiftning. Köp riktig sprit på systembolaget är en bra rekomendation. Men köp gärna etylacetat för att rengöra fendrar med. Har även rengjort relingslist på båten med lyckat resultat. Finns säkert massor annat som går få riktigt snyggt med etylacetat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 29 April , 2012 Mitt tips...lätt rubbing och vax ! Vaxet gör även att skit(smuts) lättare åker av . Som på båten ...:-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 29 April , 2012 Jag ínstämmer med föregående talare. Jag har alltid kört med Hempels polish. Otroligt lättanvänt och effektivt på fendrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 29 April , 2012 Jag använder också rubbing o vax samma som till resten av båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rammsee 11 Postad 29 April , 2012 Autosol kanske..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 975 Postad 29 April , 2012 Svinto tvålull !! Vax efteråt för att inte ny skit skall fastna. /Claes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 April , 2012 Testade 3M´ s rubbing & restorer på en liten bit fender; jippykayeh men det blir ett tungt jobb. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sammy 0 Postad 30 April , 2012 Helt vanlig bensin på en trasa eller svamp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 30 April , 2012 Dock ej använda sådant som ger repor som kommer göra att ny smutts fastnar. Har också tidigare rengjort fendrar med vanlig cleaner som man har före vaxning av skrov. Funker men är jubbigt då kritrester sitter fast i fenderns plast. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 30 April , 2012 Autosol funkar perfekt, sen vaxa med båtvax. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser