Gå till innehåll
måndag 04 november 2024
Rock_FrassE

Ska jag vara orolig över skicket på min akterspegel??

Rekommendera Poster

Hej alla som kan tänkas läsa det här

Håller på att göra iordning båten för sjösättning tills på tisdag kväll. Det satt 2 st popnitade plåtar på sidan om motorn på akterspegeln som satt lite löst. Så jag borrade bort dess nitar och såg då till min förvåning hur illa det såg ut under?

Ska jag drabbas utav panik för hur det ser ut. Båten det gäller är en Ryds 570DC från 1993. Akterspegeln är helt stumm och den låter inte konstigt om man knackar på den. Det jag har gjort är att dra över sika överallt där det ej var någon vit plast. Det var en blandning av plast/ tätning av silikon eller liknande, såg ut som om det hade glipat isär lite.

Kommer jag behöva lyfta motorn efter den här säsongen och ta bort alla plåtar och plasta på ett par lager på akterspegeln och vad kan det tänkas kosta att lämna iväg?

Lägger upp 3 bilder, den 1:a när plåten var borta, 2:a när jag har lagt på sika samt 3e: när plåten är återmonterad.

Det såg inte lika illa ut på höger sida, dock vet jag ej hur det ser ut under plåten vid motorn då jag inte har någon möjlighet att lyfta av motorn nu, utan funderar på att säkra upp med tätningsmassa runt alla små glipor mellan metall/ plast runtom inför den här säsongen. Bu eller bä på det?

MVH//

post-28021-1394237035,4086_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltid svårt att säga något bestämt efter att ha tittat på en liten bild, men i mina ögon ser det bara ut att vara rå plastyta efter att man vid tillverkningen renkapat och sedan inte ytbehandlat plasten med topcoat. Ingen större fara alltså, men jag hade nog målat men det går säkert bra med sikan också. Det viktiga är att se till att det inte kommer in vatten i akterspegeln, om den är förstärkt med plyfa eller divinycell, vilket den troligen är.

Senast ändrad av excel319 | 29 april 2012 | 06:05

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju lite lugnande iallafall. Samt så har jag sett att det ser så ut med de små plåtarna på alla andra 570 vad det verkar som :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sika kan lossna efter några år...

Hade det varit min båt hade jag kört denna säsongen men nästa år tagit bort sikan, epoxispacklat om det behövs och epoximålat. Akterspegeln är ju en typisk bra-att-ha-grej på en båt och betydligt surare att fixa än de flesta andra delar på skrovet så lite extra säkerhet e nog inte fel.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det som är intressant är hur det ser ut i akterspegeln. Det brukar vara trä som distansmaterial och det brukar ruttna då det aldrig är helt tätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...