Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
pelle_g

Impellerbyte Mercruiser/ Cummins 2.8 ES ????

Rekommendera Poster

Har ngn gjort ett impellerbyte på en Mercruiser/ Cummins 2.8 ES. Tacksam för stalltips för den sitter inte så speciellt smart till på min Aquador 23DC, endera så krockar man med motortassar eller skott, alterntivet att riva bort alla drivremmar, ngn mellanaxel  osv känns inte som rätt approach...

Tacksam för tips eller ngn länk som beskriver detta

Tack på förhand

/Pelle 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två förslag:

Vill du ha hjälp här på detta forum, så tror jag att du behöver ta foton som visar hur motorn är placerad och vad det är som blockerar. Låter konstigt att du inte kommer åt att skruva av locket till impellern. Kanske behöver du bättre verktyg?

Fast vore det min båt, så skulle jag boka tid hos ett auktoriserat varv och sedan vara med och titta hur ett proffs gör. Även då kan det vara bra om du har tagit bilder och printat ut, så att du kan anteckna på dem och minnas lättare nästa år.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har precis bytt impeller på min CMD 4.2. Den satt riktigt illa vilket resulterade i att jag tog lös hela sjövattenpumpen, 4 st bultar, öppnade locket och bytte impeller (satans dyr 828:-).

Nu kommer det ta flera år tills nästa byte. Mercruiser rekommenderar vart 5:e år till skillnad från VP som rekommenderar vart annat år.

/C

Ps. Om du googlar på din motor går det att hitta hela servicemanualen för din motor. Ds

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Zolp

Det blev faktiskt så att jag gjorde samma sak på min CMD 2.8, fick lossa hela pumpen från remskivor o allt o bytte sedan den mkt dyra impellern när pumpen var lös. Var faktiskt inte så krångligt när man kom på tricket.

/Pelle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...