Gå till innehåll
fredag 10 januari 2025
Sagitario

Varför så stor prisskillnad på Uttern med Mercury?

Rekommendera Poster

Jag har tittat på två Uttern 5500 DC år 2000 och 2001. Den ena har en Mercury 135hk optimax från 2000 och kostar 135.000, den andra en Mercury 115hk 4-takt 2001 för 185.000. Vad motiverar den stora prisskillnaden? Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad som motiverar begagnatpriser skiljer från säljare till säljare men i ditt fall så är väl Optimax-motorn 2-taktare? Däri ligger automatiskt en prisskillnad i så fall.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju enkelt att räkna ut om du vet vad en mercury optimax kontra en motsvarande mercury 4-takt kostar. 50k är mycket pengar jag jag hade helt gått på optimaxen. Obs, se till att tändspolarna är nya på den.

Senast ändrad av Rolle85 | 29 april 2012 | 07:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Andrahandsmarknaden är inte lysande just nu... En tvåtaktare kommer att vara extremt svårsåld om fem år.  Så du kan inte räkna med att sälja den båten med samma motor när det nu blir dags.

Ska man köpa tvåtakt idag så skall man göra det för att man vet att man vill behålla den motorn resten av dess livslängd.

Min femöresteori...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller inte alls med. Vi pratar om en direktinsprutad 2-taktare, troligen är denna mer bränslesnål än den han jämför med då den troligen har förgasare, de är först på senare tid man ersätte förgasarna på 4-taktare med direktinsprutning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns inget som motiverar den stora skillnaden, om skillnaden endast skulle vara motor!

Optimaxen är ett bra alternativ, den andra är för högt prissatt, om inte utrustning, skick etc. skiljer...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan är det givetvis skicket på båtarna.

Optimaxen kraftigare men är en tvåaktare och vissa skyr sådanna även om de är direktinsprutade och bränslesnåla.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Optimax 135 på min förrförra båt. Det är bra bett i dom men lite råare ljudbild än 4-takt. 50 papp låter för stor skillnad men säljare får ju sätta dom priser dom vill såklart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I en Mercury 115 4T från 2001 sitter ett powerhead från en Yamaha F115 och denna motor har EFI. Innan Mercury fått fram egna 4T-motorer köpte man powerheaden från Yamaha och monterade dom i sina egna riggar o med egna kåpor. Jänkarna brukar kalla dessa motorer för Mercahas eller Yammamerc.

Mycket bra motorer och jag hade valt den före Optimaxen alla dagar i veckan om priset varit samma. Uttern 5500 är plattbottnad o definitivt ingen fartbåt. Man vinner därför inget på en stor motor, redan 90 pollar är mer än tillräckligt. 50 papp mer om båtarna i övrigt är likvärdiga är dock alldeles för mycket. Verkar som Mercaha båten är en aning överprisad..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...