xdajoni 0 Postad 28 April , 2012 Hej, skulle provstarta båten innan den åker i sjön. Kopplade på spolmuff och vatten.. Sen när jag skulle starta så tuggade den, nästa gång jag vred om så spann den bara och nu spinner den bara när jag vrider om nyckeln.. Är det bara byta startmotor.. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 28 April , 2012 Han som hade den innan hade haft lite problem med startmotor. Men har bytt startmotor och krans, och dom är bara 1 säsong gammal. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 April , 2012 Dessa problem beror ofta på att spänningen fram till startmotorn är för låg. Detta kan bero på ett dåligt batteri och/eller dålig elektrisk anslutning av de grova ledningar som går från batteripolerna till motorn. En annan möjlighet är att startrelät som sitter i närheten av startmotorn ger för högt spänningsfall. Du kan prova att paralllelkoppla med startkablar. Pluskabel drar du direkt till den grova anslutningen på startmotorn, den som är ansluten till startrelät. Var försiktig så att du inte åstadkommer en kortslutning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 28 April , 2012 Tog loss startmotorn och prövade med startkablar.. Då slog den ut, men snurrade inte. Medans på båten så spann den bara, slog inte då.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 28 April , 2012 Utgick ifrån att det var en utombordare med Bendix. Berätta vad det är för motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 29 April , 2012 det är en mercruiser 5,7 LX/V8 Thunderbolt V ignition .. årsmodell 96 tror jag, alpha one drev Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 April , 2012 Har ingen erfarenhet av V8:or, men det se ut att vara en startmotor enligt Boschsystem. http://www.boats.net/parts/search/Merc2/Mercruiser/5.7LX (4 BBL) GM 350 V-8 1996/0F601000 THRU 0K001526/STARTER MOTOR/parts.html Funktionen är följande: Solenoiden (17), aktiveras med startnyckeln och slungar då med hjälp av armen (18) in drevet (10) i startkransen på svänghjulet. Samtidigt sluts en kontakt i solenoiden som startar själva starmotorn (1-7). Lite speciellt med denna är planetväxeln, men principen bör vara densamma. I normalfallet skall startmotorn inte snurra med mindre än att drevet är i ingrepp i startkransen. Av din beskrivning skulle jag misstänka solenoiden i första hand. Om kontakten/switchen i solenoiden är paj så slår den ut men startar inte. Notera att du måaste koppla plus till två anslutningar på solenoiden, anslutningen från startnyckel (den klena) och anslutningen som normalt går direkt till pluss på batteriet. Missar du det senare så slår den bara ut men elmotorn startar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 29 April , 2012 fast när jag tog bort den så satt det 4 plus på ena stora på solenoiden och sen en jord på en liten del.. sen går det nån kabel mellan den andra stor och startmotorn..men efter vi tog bort och skulle pröva mot bilbatteri och startkablar, då satte vi plus på samma som det va när den va monterad, och sen minus på jorden.. då hände inget.men när vi la en mejsel över båda dom större då slog den ut... men inget mer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 April , 2012 Förstår inte hur du menar, men att det sitter 4 ledningar under den stora som kommer från batteriet betyder bara att den används som kopplingsplint för att leda ström till andra förbrukare. Det går inte att se exakt hur det är kopplat, men om jag antar att det kommer 12 V från startnyckeln vilket är vanligast, så gäller sannolikt följande. Ref. till bilden. Vänstra anslutningen: 12 V från battreriet Högra anslutningen: Anslutning 12 V till elmotor. Du skall inte ansluta något mer till denna, Om du lägger på 12V kommer elmotorn snurra, men drevet slår inte ut. Kontakten i solenoiden jag skrev om ovan sluter mellan anslutningarna ovan. Nedre anslutningen är 12 V från startnyckeln. Den övre anslutningen borde vara minusanslutningen till spolen i solenoiden och vara kopplad till gods på startmotorn, dvs minus. Du skall inte ansluta något till denna. ===================================== Anslut minus från batteriet till gods på startmotorn. Anslut 12 v från batteriet till den högra kontakten. Om de efter att detta kopplats in lägger 12V på den nedre anslutningen, så skall drevet först slå ut och startmotorn därefter starta. Det går så fort att du upplever nog att det sker samtidigt. Om drevet slår ut utan att elmotorn drar igång, så är med stor säkerhet kontakten i solenoilden kaput. Kolla i s.f. om det går att öppna solenoiden och fixa. Se tips i aktuell tråd angående relä till trim som inte funkar. En gång i tiden var kontakterna av massivt silver och gick att fila, men det vete sjutton om man håller denna kvalitet idag. Senast ändrad av guestsson | 29 april 2012 | 19:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 29 April , 2012 Grundkurs i el skulle behövas... I den vänstra anslöt fyra kopplingar och i den övre satt en jord.. inget annat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 29 April , 2012 Låter helt sjukt, solenoiden måste ju kunna aktiveras med startnyckeln. Om det är som du beskrivit så kan det aldrig ha funkar ÖHT. Koppla som jag beskrivit, prova och återkom. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 29 April , 2012 Japp det ska jag.... tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alf_Von_Sil 2 Postad 29 April , 2012 Jag har mycket svårt att tänka mig att startmotorn är trasig på en säsong. Tycker det luktar att den inte får korrekt ström. Så här skulle jag felsöka 1. Kolla reläet. Kostar inte mycket, köp ett nytt. Biltema typ 100 spänn. 2. Mät kablarna med multimeter 3. Kolla även kabeln så den inte ser skadad ut. det är enorma störmstykor som skall till. Kolla även kontakterna. Jag hade mycket konstiga fel en gång på min startmotor, som inte går att förklara i praktiken. Nytt startrelä fixade det. Och aldrig efter bytet har jag haft problem. Man bör ha ett extra liggande i båten. Det händer att de går sönder. Verkar slitas rätt hårt. lycka till! mvh kristian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 29 April , 2012 Ska ta med mig startbatteriet i morn till en firma som ska ström m.m. så får jag se om det är nått sånt fel.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fralito 1 Postad 30 April , 2012 Hej.. Jag hade samma problem på Min motor. Bytte jordkabeln och pluskabeln till två tjockare och problemet var löst. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 30 April , 2012 Va precis inne med motorn till en firma som kollade och provkörde den.. Lät tydligen inte bra alls.. Han sa att det blir billigare att köpa nytt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2012 Passa på att kolla hur en startmotor ser ut inuti innan du slänger den. Barn och frugan får tillfälligt utrymma köket. Lägg ut några dagstidningar på köksbordet och ha en skön stund med den trasiga motorn. Har du tur har du både en hel startmotor och en ny kunskap några timmar senare. Vad är härligare än en ny outforskad felaktig apparat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 30 April , 2012 Sant... Jagar reparations böcker också. Dags att lära mig ordentligt nu. Men hittar tyvärr bara på engelska, nu är ju inte det ett problem i vanliga fall.. Men tänker att det tekniska motor språket blir svårt att förstå.. Men har kanske fel där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 8 Maj , 2012 ny startmotor löste problemet... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Maj , 2012 Aj aj, skruvade du aldrig? Tomt i plånboken och ingen information till hjärnkontoret? Illa. Eller såg det för tråkigt ut inuti eländet? Sånt händer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 8 Maj , 2012 Har kvar den gamla, ska skruva upp och kolla hur det ser ut. Nu handlade det bara att fixa så fort som möjligt då det va sjösättning i söndags Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
xdajoni 0 Postad 8 Maj , 2012 Ja faktiskt, han sa att det skulle bli dyrare om han skulle sätta en gubbe på att laga den.. Så han tyckte jag skulle köpa ny. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser