Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
2HOT4U

Ni med bränslefilter/vattenavskiljare Hur offta tömmer ni?

Rekommendera Poster

hur offta tömmer ni vattnet? om det nu samlas nåt
är det värt att lägga 700-1000:- på bränslefilter med vattenavskiljare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vatten i bensinen hör till ovanligheterna sen etanol började blandas i. Har någon sett en slatt vatten i bensinen de senare åren? Diesel däremot finns ibland i tanken och kan ställa till om det hamnar i insprutningssystemet. Även i tanken är det fel med vatten men jag tömmer man bottensatsen varje vår har man skaplig kontroll. Sitter just i båten och käkar makrill på macka och tar mig kanske i kragen och tömmer glaskoppen. Gjorde inte det ifjol. Tömmer man den för sällan fastnar skruvarna så varje höst eller vår är väl ett minimum.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Istället för att skapa en ny tråd så lånar jag denna lite...

Jag har köpt en ny begagnad båt där detta filtret satt monterat. Har förstått att det är ett vattenavskiljningsfilter, men hur tömmer/kollar man det?  Är det massa bensin i det så att man behöver ett kar under som fångar upp det?

/Henke

post-10009535-1394237034,2642_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har ett likadant filter Henke och det går inte att tömma/kontrollera. Av den anledningen tänker jag montera ett CAV-filter med glaskopp före Mercruiserfiltret som tar upp det värsta vattet och också indikerar för det.

Om du håller filtret så som det sitter när du skruvar loss det kommer ingen bensin rinna ut, eler i alla fall inga stora mängder. Tänk på att inte vinkla filtret när du sedan har det i handen utan att ha något kärl som kan fånga upp bensinen.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vid filtret har jag klämt fast en plastburk som alltid sitter där. Blir bara nån dl.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...