forgus31 139 Postad 28 April , 2012 Av vårens alla tecken har nu oxiden tagit plats på scen. Hade oxid på minst fyra ställen när jag försökte få igång instrumenten på båten. Något att tänka på när man försöker få elgrejer att funka på våren. Mätte mastkablaget. Två oxidställen. TV-antennen fixades med av/påskruvning av ändstyckena och avklippning avisolering av ändarna. Vindmätarens fyra ledare var en utan kontakt. Skruvade upp ett varv och drog åt hårt på åtta ställen på ändstyckena. Strömmen fram till instrumenten hade avbrott på två ställen. Bytte en sockerbit vid säkringspanelen som hade rostat. Sista oxiden satt i flatkabeln till Silva Vindmätarna som sporadiskt gick igång när jag böjde kabeln. Klipptes av ett par cm och trycktes på plats igen i knivkontakterna som går igenom den tiopoliga flatkabeln. Totalt 5 oxidställen. Nåt att tänka på. Har man inte lust att mäta upp kontakterna kan man skrapa oxid eller dra åt skruvar eller byta kontakter. Ibland bara dra ut och skjuta in några ggr så oxiden skrapas bort. Har själv aldrig använt kontaktspray men det kan vara ett bra sätt att felsöka. Tycker själv det är fel att olja in grejer som ska ge kontakt men många säger att det funkar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 April , 2012 Hihi...det blir lite lustigt att du klagar på att du få oxid för att sedan uttrycka att det är fel att olja in kontakter. Det skulle vara intressant att få veta varför du resonerar på dette viset. Kontaktspray är för mig inte ett sätt att felsöka utan det är ett sätt att förebygga fel. Om man ser till att alla kontaktytor har ett skyddande skikt av för avseendet lämplig produkt så uppstår ju inte den oxid som skapar problem med kontakt. Det är inte konstigare än att man oljar in trä för att skydda det mot röta eller vaxar gelcoaten för att den inte ska bli matt. När jag bygger upp elsystemet i vår båt så kommer jag använda en produkt som heter Corrosion-X som jag beställt från utriket (minns inte om det var UK eller USA). Den produkten lovordas på väldigt många ställen för sina fantastiska egenskaper att skydda mot korrossion. Den påstås till och med kunna återställa kretskort som utsatts för vattenskada, men där är jag lite skeptisk... Jag har testat produkten på några applikationer och jag tycker att den verkar riktigt bra. Det bildas en tunn, lite seg, yta som är extremt vattenavvisande. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 April , 2012 Brukar också smörja in för att slippa oxiden, men man kan ju fråga sig om inte kontakten försämras? Hmm ...Antingen leder inte sprayet el, och då uppstår väl visst spänningsfall. Eller så leder det och då riskeras istället kortslutning. Är väl f.ö. det förstnämnda som gäller, vad jag begriper. Kontakter som leder höga strömstyrkor borde man nog låta bli att spraya, för även ett minimalt motstånd ger ju då oacceptabelt spänningsfall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 April , 2012 Jag tror att det är så att i de allra flesta kontakter är konstruerade så att det är väldigt små ytor där elektrisk kontakt uppstår. Detta kan man t ex se om man kikar på flatstift där det brukar bli två spår efter flatstiftshylsan, det är alltså inte alls hela flatstiftet som har kontakt. Om vi ponerar att detta är fallet med de flesta kopplingsdon så kommer kontakterna skjuta undan det medel man haft på ytorna för att skydda mot korrosionen så att god elektrisk kontakt uppstår medan övriga ytor skyddas och kontaktytan är, så att säga, inkapslad. Om man inte har på något medel så har korrosionen fritt fält att härja över hela kontaktytan och man får oxid överallt. Lite så resonerar jag... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 April , 2012 Flintstone: ... resonerar numera helt likartat, för utan nån sorts smörjsprej tenderar kontakter (och även strömbrytare) i båtar nog ofta att förvandlas till pulver under vinterns ständigt upprepade och fuktdrypande kondensation. Alltså tendera att oxidera sönder fullständigt, valet blir måhända därför litet av pest eller kolera? Tycker alltså att jag genom att numera spreja rätt vilt i både kontakter och strömbrytare får klart mindre problem praktiskt sett. :-)[Men detta med smörjmedlets elektriska isolering är väl iofs något av ett moment22 kan jag tycka, man får nånstans ha i åtanke att torra rena oxidfria kontaktytor s.a.s. alltid är bättre än kladdiga? Kan ana att forgus eventuellt ännu inte övervunnit den fullt naturliga motviljan emot att s.a.s. hämningslöst kladda ner sådana idealt perfekta kontaktytor med isolerande smörja??] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 28 April , 2012 Det är dessutom så att saltvattenmiljön bidrar rejält till oxidering så även under sommaren påverkas kontakterna. I ytterligare tillägg så hjälper kontaktspray till att kontakter går att få isär när det behövs. Eftersom oxid är syrets reaktion med metall så gäller det ju att hindra syrets åtkomst. Det är detta de olika kontaktsprayerna försöker åstadkomma utan att den elektriska kontakten minskas för mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 April , 2012 Har alltid varit skeptisk till seviceman på burk. Vad ska jag göra då? Med en brorsa som jobbat med försvarselektronik och själv jobbat som servicekille (gubbe) har jag varit för fin i kanten för att ta till femfemtisex och sånt. Har nån burk men har klarat mig utan att använda den. Har sprejat i släpvagnskontakt nån gång. Men sättet gör intet till saken. Det gick ju utan sprej även denna gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 28 April , 2012 Mitt korta svar måste bli att spreja rätt hejdlöst, särskilt i kontakter som du av erfarenhet vet kan vara problematiska! Kanske även fylla med vaselin, för det avdunstar eller rinner nog inte bort lika lätt? Haha, har ju själv jobbat med försvarselektronik för länge sedan, och har måhända alltför länge lidit av axiomet att torra rena okladdiga kontakter är det som alltid gäller. Bara helt sakta har jag insett att detta inte alltid hjälper i fuktdrypande båtfall, och att kladdandet faktiskt praktiskt sett inte leder till några nämnvärda problem. Men ännu har jag en hämsko vad gäller att spreja rätt in i min huvudströmbrytare, som ju leder stora strömstyrkor (som värst i normalfallet dynans 55A:s startström). Putsar hellre årligen, men kanske är hejdlöst sprejande faktiskt bättre även i det högströmsfallet?? Min helt provisoriska tes får alltså bli, spreja och kladda in kontakter/strömbrytare litet av hjärtans lust! Tycks iaf bli mindre glapp-problem i slutänden än att låta oxideringen pågå ohejdat?? Vete fasen, men men. Ps. Klart OT sidospår, men inom försvarsindustri är förgyllda/ tunt guldplätterade kontakter standard. För att löda sådana måste man först avgulda för att undvika alltför hög guld-koncentration i tennet. (Ger i så fall hopplöst hög smälttemp som lödkolven inte kan rå på, lödningen blir då en kvalitetsmässigt oacceptabel liten grå klump som dessutom alltså är omöjlig att på nytt smälta med kolven.) Trixet med avguldning är då att upprepade gånger hett påföra såpass rikligt med lödtenn att koncentrationen av guld aldrig tillåts höja smältempen. (Man suger alltså bort emellan varven med lödfläta eller möjligen lödsug, ända tills lödtennet ser präktigt blankt ut.) [Alltihop naturligtvis förutsatt att under den tunna guldplätteringen finns vanlig hederlig och lödbeständig koppar, vilket fö inte alltid var fallet med t.ex. screentryckta guldmönster-spolar direkt på keramiska mikrovågskretskort.]Tja summasumarum; löd därför aldrig en guldplätterad kontakt med för litet lödtenn, vräk istället på medans det fortfarande är varmt och sug istället bort upprepat tills lödtennet blir blankt och väter ordentligt (läs; flyter ut ordentligt utan att bilda nån sorts halvrund grå kula). Kom visst totalt bort ifrån trådens egentliga ämne, sånt kan tydligen hända. d.s. Senast ändrad av Thomas-1 | 28 april 2012 | 19:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 28 April , 2012 http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=oxidrengöring&page=1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 28 April , 2012 Olja förhindrar att fukt och syre omväxlande kryper in och skapar oxid i kontakter och anslutningar. Oxiden lägger sig då på ytan och försämrar överledningen eller medför att ledningsförmågan blir olika beroende på hur fuktigt det är, dvs störning eller dålig kontakt uppstår. Alltså förebyggande effekt ! Kontaktspray har viss rost eller oxidlösande effekt och fungerar även som olja, men inte samma långtidsverkan som lite tjockare produkter. I utsatta miljöer är det därför vettigt att smörja...sparsamt, hellre än inte. Att vräka på mycket är onödigt och skapar andra problem, tex om kablarna inte är oljebeständiga kan isoleringen försämras. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 28 April , 2012 Thomas-1 har rätt medicin för att förhindra oxid efter att man då givetvis innan har sett till att kontakt finns mellan kontaktytorna. Vaselin är det rätta, då förhindrar man att syre kan komma åt metallen och oxidationen förhindras effektivt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 April , 2012 Jo det ligger nåt i detta att hålla oxiden borta med olika kemikalier. Samtidigt har man tillfört en icke ledande hinna av olja som kan ge besvär i framtiden med dammsamlande och geggigt i eldosorna. Kontakter som ska vara inoljade ska isåfall vara det från fabriken då oxid är alltid i alla lägen det som är ledningsförmågans motståndare. Fortsättningsvis kommer jag att använda 556 för släpvagnskopplingar och på båten skrapa oxiden där den finns. Det är ju oftast så lätt att se var ledningsbanan är bruten. 12,7V före kontakten och nära noll efter blir ju självklart skrapa eller byta just där. Ofta räcker de med att ta ut kontakten och sätta in den igen så är oxiden bruten. Kontaktsprejen hittar ju heller inte in överallt och då handlar det om toksprejande så det dryper av olja på alla ställen. Sånt känns helt främmande. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 29 April , 2012 Egentligen är det väl CRC 2-26 som ofta rekommenderas för elektronik, inte 5-56. Eller kanske Corrosion-X enligt Flintstone. Tja, just mastens elkontakter brukar kunna krångla litet extra. Är kanske ännu sämre miljö i mastskjulen jämfört med i båten? Men det är ju som sagt rätt lätt fixat, iaf innan masten rests. http://www.crceurope.com/wwwcrc/tds/TCI8 2-26.PDF Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 29 April , 2012 5-56 är i mina ögon inte en kontaktspray, utan ett universalmedel för att driva ut fukt, smörja etc. Universalprodukter är sällan bäst på något men bra på mycket. Det jag hänvisar till i mina inlägg ovan är produkter som är avsedda för att just skydda elektriskakontaktytor och därför är utvecklade för just det. De är bra på just det ändamålet men mindre bra på annat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 30 April , 2012 Sockerbit!? Använder folk såna..? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2012 Kanske inte folk men jag tycker de fungerar bra för tilläggsgrejer i elsystemet. Annars är lödning och krympslang ett strå vassare för en skarv t.ex. Elsystemet i båten från 1979 består annars av långa lister av sockerbitstyp. Ja dom är rätt enkla kontaktblock och lätta att byta. Tyvärr hittar man sällan mässingtypen, bara mässingpläterade stålvarianter som rostar. Det är annars bra kontakter när det blir oxid. Skruva upp ett halvt varv och skruva åt. Vad använder folk? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 April , 2012 Jag löder bara i nödfall eftersom jag förstått att lödningarna gör kablarna stela och de riskerar att i förlängningen knäckas av vibrationerna (motorbåt). Bäst är nog märkligt nog att använda skarvhylsor som krimpas med en riktig krimptång. Det finns också skarhylsor med smältlim på insidan som ger en vattentät skarv. När det gäller kopplingsplintar i elsystemet så kommer jag sträva efter att använda ringkabelskor med skruvförband i största möjliga mån. Det går givetvis inte alltid att få till då en hel del komponenter har färdiga flatstift, men där jag kan välja så tror jag mer på skruvförbandets förmåga att hålla kontakten. Jag är dock på jakt efter varianten sockerbit för värmaren. Jag vill ha den varianten där skruven påverkar en liten metalltunga istället för att det är skruven själv som klämmer åt kabelkardelerna. Någon som vet var man kan hitta den typen? Jag har kollat ELFA, CO, Kjell, JULA, SeaSea mfl. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bran82 3 Postad 30 April , 2012 Ringkabelskor och kopplingsplint med skruv använde jag när vi drog nya kablar nu. Sån här http://www.skyllermarks.se/sv/produkter/kopplingsplint/kopplingsplint-6-x-50-mm-svart För att skarva kablar användes nåt som jag inte vet vad det kallas. Men man klämmer åt det som med kabelskorna och sedan värmer med varmluftspistol så drar plasthöljet ihop sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 30 April , 2012 Flintstone: Blir litet nyfiken, varför vill du ha sockerbitar (kopplingslist) med plåtbleck? (Det skyddar nog kabelns kardeler ifrån skruvens roterande och punktformig riktade våld, bra kanske ifall man lossar och ansluter ofta??) Håller f.ö. med angående 5-56 onödigt breda användningsområde. Haha, kan inte låta bli att länka denna gamla pärla till lovsång som flippar ut rejält mot slutet :-) ... Ps bran82: krympslang kallas det förmodligen, även om de kläms med tång? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 April , 2012 Jag är dock på jakt efter varianten sockerbit för värmaren. Jag vill ha den varianten där skruven påverkar en liten metalltunga istället för att det är skruven själv som klämmer åt kabelkardelerna. Men då får du inte fördelen av snabb oxidborttagning med: skruva upp 1/2 varv, skruva åt 3/4 varv. Den är snabbaren än att leta fram oxidbortagarburken. Vridningen vid skruven löser oxiden men håller med om att de med plåttungor ser snyggare ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 30 April , 2012 Thomas: Flintstone: Blir litet nyfiken, varför vill du ha sockerbitar (kopplingslist) med plåtbleck? (Det skyddar nog kabelns kardeler ifrån skruvens roterande och punktformig riktade våld, bra kanske ifall man lossar och ansluter ofta??) Precis, plåtblecket skyddar kabelns kardeler från att bli helt söndermosade och de ger ett jämnare tryck och en bredare kontaktyta än de med enbart skruv har. (Ska kolla youtube-klippet vid tillfälle!) Forgus: Men då får du inte fördelen av snabb oxidborttagning med: skruva upp 1/2 varv, skruva åt 3/4 varv. Den är snabbaren än att leta fram oxidbortagarburken. Vridningen vid skruven löser oxiden men håller med om att de med plåttungor ser snyggare ut. Min tanke är att använda Corrosion-X i förebyggande (och underhållande) syfte så att jag inte kommer råka ut för oxid. Därför ser jag inte framför mig att jag ska behöva hålla på att skruva ur och i skruvar, rulla på säkringar och dra i kabelskor för att lösa diverse glapp. Kanske är det lite optimistisk...men det får de kommande åren utvisa. Jag är väldigt mycket för att vara proaktiv...inte reaktiv...speciellt när det gäller saker som har med båten att göra. Mitt mål har alltid varit att laga så lite som möjligt i båten...saker som riskerar att fallera ska åtgärdas innan de får chansen att göra det. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 3 Maj , 2012 Jag har nog nämnt det tidigare men gamla SJ hade som krav att avnända Vaselin på kontaktfingrar, reglervalsar och allehanda lågspänta elektromekaniska brytare/frånskiljare och hade t om ett internt artikelnr för produkten. Att avsedda sorters oljor och fetter för eletriskt bruk försämrar kontaken är bara nys. Jag har t ex i alla år regelbundet sprayat släpvagnskontaktenr på både bilar och släpvagnar och aldrig har jag haft kontaktfel vilket är väldigt vanligt p ga usel kvalitet på dom kontaktgrejer som sitter på vagnar och bilar. 5-56 är en skitprodukt med i stort sett bara flyktiga ämnen och ytters lite olja, använd hellre WD40 Senast ändrad av sdk780 | 03 maj 2012 | 20:04 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser