Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
gubel

Hjälp! Härdar Sikaflex 291 under natten?

Rekommendera Poster

Precis som frågan lyder... Jag tättade precis ett hål (2-2.5mm) med Sikaflex och båten skall in i vattnet imorgon runt 10.00.. Skall vara ca 10 grader inatt så skall inte vara några större problem.Tänkte måla över med bottenfärg tidigt imorgon bitti..

Skall inte vara några problem, läst på forumet att Sikaflex även härdar under vatten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, har monterat en ekolodsgivare på akterspegeln men blev inget bra, de rekommenderade sikaflex på Erlanderssons (Stockholm) men sa inget om att den skulle härda så länge.

Varför kan jag inte göra det? Skall jag dra igenom med en skurv och tätta med sikaflex?

Kan jag påskynda med värme tex?  Nu blev jag orolig.. hjälp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag blev bara lite orolig att tätningen skulle kunna ploppa ut om det är ett genomgående hål som du inte kommer att använda, om det är så, så skulle jag hellre använt lite snabbhärdande epoxi och först föränkt hålet lite på bägge sidor så att fästytan blir lite större.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ju tanken först, jag har jobbat två hål som jag nu inte kommer använda. Köra in skruvar och sikaplex, är det det du säger?

Och tror du att det går bra med 12 timmars härdning? Finns dom som påstår att den härdar i vatten.. Tack på förhand..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej!

Va i herrans namn!

Är du stockholmare eller va håller du på med.

Är hålet under vattenytan så är väl sikaflex minst sagt tveksamt. hur bråttom får man ha. Jag hoppas att alla normala Stockholmare förstår min insinuasion och inte tar illa upp.

Men vill man ha svar på frågan så vet inte jag om Sikaflex härdar under natten. Jag skulle i alla fall inte täta ett hål under vattenlinien med sika  även om det fick härda under hela sommaren.

Men det skulle vara intressant att veta hur det går. Skvallra inte för försäkringsbolaget bara.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu pratar vi om ett hål som är 2-2,5 mm...det skulle jag tro inte är några som helst problem att täta med SIKA.

SIKA är klassat för undervattensbruk av vad jag har förstått men till stora hål ska man givetvis inte använda det. Om jag ska spekulera lite så tror jag att man mycket väl kan dra i en skruv med lite SIKA runt även om hålet befinner sig under vattnet när det utförs. Givetvis inte optimal lösning men säkerligen fullt fungerande. Dock vet jag inte med säkerhet ifall SIKA härdar under vatten men när vi pratar om ett så pass litet hål så borde det inte innebära några större problem i förlängningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varenda bultad utombordare har väl de 2 nedersta hålen tätade med sika, väldigt få av dom sjunker pga det iaf.  Det är klart det funkar.

Ibland känns det som det är ett gäng domedagsprofeter här inne.

/B 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du rädd för att Sikan ska tränga igenom kan du lägga en bit av något som ett lock från utsidan. En flaga eller avklippt bit med samma storlek som hålet. Tunn plåtbit från en konservburk eller vad du hittar. Näst vår skär du loss den och snyggar till när du har lite bättre med tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Min erfarenhet är att SIKA 291 inte riktigt härdar i vatten.. Den fortsätter heller inte härda när man tar upp båten verkar det som. Förra båten hade vi lagt en sträng utmed kölen (mellan köl och skrov) på inrådan av en kunnig. Han menade att det avsevärt minskade risken för fuktinträngning mellan köl och skrov. Kändes lite tveksamt då det rimligtvis borde ligga tätmassa mellan skrover och kölen från varv, men vi köpte en tub och smetade på kvällen innan sjösättning.

Sika härdar väl dessutom c:a 1-2mm/dygn eller nåt sånt - borde stå på förpackningen.

Hade jag haft småhål som du beskriver så har jag tagit ett par syrafasta skruvar, tryckt in sika i hålet, dragit i skruvarna och sedan sjösatt. Risken för vatteninträngning är helt försumbar i mina ögon..

Lycka till...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...