Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
RantoBoy

Bränslefilter Utombodare?

Rekommendera Poster

Jag funderar lite på att montera ett Bränslefiler/vattenavskiljare på min båt. Har en Mercury 50 fyrtakt -10. Är detta helt onödigt eller blir det en extra säkerhet? Man borde ju kunna köpa en lös bräsleslang och kopplingar och skuva ihop. Har lös tank som jag tar hem från båten.

http://www.bataccenten.se/db/db.pl?k1=M&artnr=070190&template_file=db_vara.html

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyller du de lösa tankarna på landmacken är det kanske lite overkill. Däremot är soppan på sjömackarna inte alltid 100% tillförlitlig vad gäller vattenfrihet, så tankar du där kan de vara en poäng!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag tankar alltid på landbaken, så då är det inte nödvändigt då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Troligen inte nödvändigt så har jag inte sagt att det är onödigt men under de åren jag hade båt med lösa tankar så hade jag aldrig något driftproblem pga vatten i bränsle och då tankade jag både på land och sjötapp. Undvek dock sjötappen i början av säsongen pga risken för vatten och skit i deras tankar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

95 och 96 oktan har nu för tiden om jag inte har helt fel 10% etanol (sprit) inblandat. Så jag tror inte att du behöver montera det. Jag körde min förra båt utan vattenavskiljare i 6år och fick aldrig in vatten i bränslet. Den nuvarande båten har det monterat från fabrik så jag kör med att nu. Men jag skulle inte ha eftermonterat det själv om det saknades.

Så nu för tiden filtrerar jag bensinen två gånger och inte går motorn bättre för det. Men tankar man på ett uselt ställe så kan det givetvis vara bra att ha om oturen skulle vara framme..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo du har helt fel bensinen inehåller inte 10% etanol ännu men senare i år kanske.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...