Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
Gäst

En fråga till epoxivännerna

Rekommendera Poster

Gäst

6 skruvar i toppen på babords taklucka har under många läckt in vatten och vi har varit förberedda på ett trist men viktigt jobb. Har skurit upp glasfibern på insidan och fått bort mellanfyllningen som består(bestod av balsa eller något liknande. Takluckorna är lätt kupade uppåt och är ganska stabila konstruktioner det pågående jobbet till trots.

En fråga till epoxins vänner:

Vad fyller man upp med? Ny fanerskiva som gjuts in i epoxi eller kan man helt enkelt gjuta en ny insida (ca 10mm) och utanpå detta lägga en klädd fanerskiva. Vad händer om man fyller upp 70x70 med ca 10mm epoxi. Bra eller korkat?

post-10019769-1394237032,7617_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rutad divinycell i skivor i rätt tjocklek, för att luckorna ska bli så lätta som möjligt. Rutad för att om luckorna är kupiga så följer divinycellen väl mot ytterskiktet.  Finns på välsorterade båtbutiker eller på Biltema. Limmas mot ytterlaminatet och helst med ett innerskikt av polyesterväv. Kan bakas ihop med epoxy. Viktigt med epoxy är att man använder glasfiberväv och inte matta, då matta inte tar upp epoxyn på samma sätt som just väv där trådarna ligger i 90 grader vinkel mot varandra.

Här en bra länksida för arbetsprocessen. http://www.viebke.nu/komposit/

Senast ändrad av pseudonym | 26 april 2012 | 23:32

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att fylla hela luckan med epoxy skulle bli dyrt, tung och inte speciellt hållabrt tror jag.

Skär till en bit dyvinicell som motsvarar det gamla distasmaterialet, blanda till en sats med epoxy och tillsätt epiglas limpulver (ta det lungt med limpulvret när du blandar, först händer det ingeting, sen händer ingenting igen men vipps så har man haft i för myket limpulver och det blev ett spackel istället). Och limpulver är inte samma sak som microbalonger!
Applicera ett några milimeter tjockt lager av epoxysmeten i lyckan, lägg i dyvinicellskivan och ställ några vikter på skivan så den formar sig efter luckan. När det härdat efter ett dygn ungefär lägger du på ett lager epoxy med en tun glasfiberväv för att försegla dyvinicellen. Sen kan du limma eller skruva dit vilket ytskit du vill.

Så skulle jag ha gjort.

/PeltO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Suveränt svar; tack till båda!

Mvh/Danne

Senast ändrad av Seari | 26 april 2012 | 23:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt uppfattat. Både jag och PeltO har svarat samma sak ser jag och arbetsordningen är den samma. Att fylla 15 mm med massivt epoxy är inget man gör. Du måste bygga upp ett sandwichlaminat på samma sätt som originalet var byggt, dock med den skillnaden att man idag inte använder balsaträ som hempulare, utan istället divinycell.

Kolla länken om du är osäker på arbetsordningen. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skall definitivt ersätta det borttagna distansmaterialet balsa med nytt material. Ny balsa eller divinycell eller polyuretan, dvs lätta porösa material. så att du kan återskapa en ny och tät dubbelskals- konstruktion.

Undvik träskivor, svåra att forma och kan även ändra form om de blir fuktpåverkade och suger inte heller in lim bra, så de blir ett med laminatet. Att göra luckan massiv i plast eller epoxi innebär att den blir tung som en plåtlucka om den skall bli lika stark som en i lucka dubbelskal. Dessutom är plast och väv dyrare än motsvarande mängd distansmaterial.

Viktigt att alla dubbelskalskonstruktioner görs täta och hålls täta, troligt att balsan ruttnade för att det kom in fukt. Alla hål som borras skall tätas omsorjsfullt.

Varför epoxi om det är byggt av polyester från början ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasse frågade

Varför epoxi om det är byggt av polyester från början ?

Står man inne och jobbar så luktar inte lösningsmedelsfri epoxy som polyester gör. Att det sen är vattentätt och att man får en starkare inföstning är väl mer en bonus.  

Annars har du rätt. Det duger i princip lika bra med polyester och rutskuren divinycell (eller balsa) som redan tipsats om.

Att däremot fylla upp med 10 mm ren epoxy är korkat wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Att däremot fylla upp med 10 mm ren epoxy är korkat 

Fast man måste ju få ställa frågan även om den i vissa delar kan anses korkad. Sett ur perspektivet med andra alternativ som getts under denna fråga så inser jag oxå att epoxilösningen inte är ultimat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag menade inget illa med mitt svar. Det är väl ungefär så vi Bohusläningar uttrycker oss. Rått och hjärtligt och rakt på sak. Och du bjöd ju i princip på svaret. Lite av Göteborgshumor

Att fylla med ren epoxy är väl det absolut sämsta alternativer. Tungt, svagt och dyrt. Att laminera upp 10 mm med epoxy och väv är väl heller ingen höjdare. Mycket tungt, starkt men dyrt. Och mycket jobb,

Det bästa är ju att bygga upp en ny sandwich. I detta sammanhang två tunna plastskickt med ett mellanliggande lättare material. Du får en stark isolerad lucka, relativt lätt. Bättre ur kondenssynpunkt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Ingen fara, jag menade heller inget illa, faktiskt smiley

- jag tål mer än man kan ana...

Tack för all support!

Mvh/Danne

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vassego, och du ser att även jag kan bidra med något emellanåt, trots den argbigga jag är ibland ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Kanske lika goda kålsupare smiley

Tack för hjälpen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nog är det så alltid.

Johnny Cash forever?

Fast den här killen är allt snäppet bättre. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Håller med; flott men Johnny är my kind of a guy... (ehhh).

By the way; takluckorna... Är det en möjlig modell att skära upp för handtag samt två låsreglar i divinyellen samt fylla upp med epoxi? Risken är ju bara annars att man trycker ihop materialet eftersom skruvarna går genom luckan.

En annan grej är att jag kanske vill sätta en fanérskiva i mahogny istället för att klä den med den tidstypiska vinylen som resten av taket har. Var hittar man 4-5mm fanérskiva i mahogny eller liknande? Måste man kanske åka ner själv till en regnskog och avverka?

Senast ändrad av Seari | 27 april 2012 | 19:55

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det r ett utvändigt beslag du menar!

borra ett hål - 6 mm tex i ena laminatet

Tag en sexkantsnyckel eller en krokig spik

Har du ingen lagom sexkantsnyckel eller en krokig spik, så går det bra med en rak. wink Sätt spiken i skruvstädet och krök den. en liten bit från ena änden.

Sätt spiken i borrmaskin (eller sexkantsnyckeln) och sätt ner den krökta änden i hålet. 

Fräs bort divinycellen.

fyll hålet med epoxy.

Borra för de genomgående skruven - när epoxyn härdat.

Om du menar nån typ av försänkt montage så går det också att ordna men lite pilligare.

Senast ändrad av toaen | 27 april 2012 | 20:03

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

OK, jag greppar idén men jag kontrar med följande fråga: Är det inte enklare att man skär ut det innan i distansmaterialet men sedan fyller det när allt är på plats. Känns bara lite tidsbesparande, eller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tänkte jag skulle slippa att citera, men jag glömde vad du skrev innan jag ens hade börjat skriva - alzheimers ligth. 

Är man bra på att tänka och kan göra en exakt planering kan du nog limma dit divinycellen skära upp de hål för de förstärkningar du vill ha. Fylla upp hålen med epoxy. laminera upp innerskiktet. hoppas att du förstärkt på rätt ställe och att du inte ångrar dig. Och borra upp hålen för beslagen.

Att fräsa ut efteråt när jag vet exakt var beslagen skall sitta är mer exakt och går snabbare - åtmistone för mig. Att beskriva en operation med ord kan ibland bli ganska krånglig. Vissa saker är lättare att göra än att beskriva.

Att fräsa upp ett sånt hål går nästan lika snabbt som att säga sexkantsnyckel om man artikulerar ordentligt så att tom jag kan höra det. wink

Senast ändrad av toaen | 27 april 2012 | 20:54

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Polyester har en fara och det är att lukten är ohällsosam, man bör ha andningsskydd och bra luftväxling när man plastar. Polyester blir vanligvis tillräckligt starkt men behöver några veckor för att genomhärda ordentligt.

Epoxi har bättre vidhäftning och härdar fortare och blir starkare. Men har en risk som man skall ta på högsta allvar, Epoxi är allergiframkallande. Unvik hudkontakt använd SKYDDSHANSKAR ALLTID då du hanterer ej uthärdade epoxiprodukter. Det finns en risk för de flesta att utveckla överkänslighet mot epoxi och då kommer du ha problem att hantera produkten rsten av livet, även uthärdade epoxiprodukter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

...å då får man köpa träbåtsmiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lukten i polyester är från lösningsmedlet styren. Det är mycket farligt. Skrev att det sätter sig på centrala nervsystemet, men blev tveksam. Nån stans sätter det sig i alla fall. Det kan förorsaka depressioner bl.a. Hade en arbetskompis som köpte ett plastskrov, stängde in sig i en lada utan tillräcklig skyddsutrustning. kanske inte nån alls. Han plastade i det utrymmet ihärdigt (som alltid) en hel dag. När han körde hem mådde han inte bra. Han blev sjukskriven länge pga styrenförgiftning.

Sålde båten direkt.

Han hade inspirerats av mig som hade gjort ännu större plastarbete.

Fast

Jag hade så jag kunde ha helt öppet när jag utförde själva plastningen.

En riktig gasmask som tog bort styrenångorna.

När arbete var färdigt stängde jag till och satte på värmen och gick där ifrån.

Plastade max en timme i regel kortare perioder de dagar jag plastade.

Har aldrig märkt att det är nåt fel på mig - fast kanske - lite tokig har jag nog blivit i alla fall - eller!? surprise

Det är som att välja mellan pest och kolera.

Depressioner eller allergi plus säkert en massa annan skit.

Eller så får man skydda sig med lämpliga medel och framför allt - va försiktig

Träbåt - inte gärna. Fast de är fina att titta på - under förutsättning att de inte ägs av mig.wink

Senast ändrad av toaen | 27 april 2012 | 23:29

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Var kan man få tag i 4-5mm mahognyfanér att använda som skiva på insidan. Kunde vara snyggt att skippa vinylmattan just i takluckorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

4 mm mahognyplyfa kan väl vilken seriöst byggvaruhus/trävarufirma som helst skaffa.

Ofta är dom dock 2,44x1,22 m. Räcker till många luckor.

Massiv faner är väl inte lika lätt att aplicera. Jag har nån gång köpt hos vår lokala snickerifabrik - för att tillverka böjda lister.

http://www.wbptrading.se/shop/fanerad-plywood/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Det blev riktigt bra och inte bara det; det var grymt kreativt. Nu skall takluckan kläs med mahognyfanér och få nytt handtag. One down and one more to go!

Och du; Toaen; Efter detta jobb inser jag ju att min tanke att jobba 100% med epoxi var riktigt dum - precis som du sa.

Thanx for setting me straight smiley

Senast ändrad av Seari | 06 maj 2012 | 16:43

post-10019769-1394237050,7286_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...