Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
peja72

kallasfalt som bottenfärg på plastbåt!?

Rekommendera Poster

Någon som har erfarnehet att använda kallasfalt som bottenfärg på plastbåt i insjö?

Detta nyttjas väl bland träbåtsägare och jag har även hört talas om att det nyttjas på plastbåt, skall bli en hård yta som är skapligt enkel att göra rent och som det även inte växer på särskilt mycke.

Mycket tacksam för synpunkter eller erfarenheter, framförallt är detta alternativ mycket billigare än alla dyra båtfärger.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kallasfalt (det tog en stund innan jag såg att det inte var kalas som skulle avhandlas) har jag ingen erfarenhet av men trätjära har jag smetat på ekan i Varpen nån gång då morsan inte hade gjort det. Det tätade båten och nån beväxning såg jag aldrig. Det var mor som drog upp den men vad jag vet fanns det inga havstulpaner i den sjön.

Kallasfalt är väl besläktad med tjära fast av lite äldre urspriung. Kan nog vara några miljoner år mellan de två produkterna. Funkar nog bra. Bottenfärg behövs inte i sötvatten enl. min åsikt. Träbåtar behöver det av andra orsaker för att inte sjunka bl.a.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg ett program på TV för några år sen. Tor Heyerdahl byggde en vassbåt som hette Tigris om jag kommer ihåg rätt. Den bottenmålade de med asfalt precis som man gjort i tusen år nere hos araberna. Jag har för mig att Tigris sjönk!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som en intressant ide. Kul med nya eller nygamla ideer. Prova och rapportera. Vad kan gå snett? Kallasfast borde vara lite tätt också och kanske fungerar som fuktspärr som ett alternativ till epoxifärg.

Byggmax har gegga man kletar på tjärpapptak för att förstärka tätningen. Man kanske ska börja med asfaltklister som primer.

Möjligen kan det bli svårt att få dän om man ångrar sig.

Skulle tro att detta får ses som ett lågprisalternativ till gamla plastbåtar i första hand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tigris sjönk inte till skillnad från den första Ra-båten. 

Hejerdal brände upp den i protest mot de konflikter om förekom i området-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför över huvud taget ha bottenfärg på en båt som ska användas i en insjö?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man inte ha ett spärrskikt som motverkar osmos och böldpest även i insjöar?

Köpte TF Lefant och kletade på förra året. Båten var snabbare på  våren än bortåt hösten.  Inga havstulpaner  som året innan utan färg men nån slags gegga satte  sig på botten som bromsade farten några knop.

Kanske kallasfalt är bättre?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det begreppsförvirring på gång igen hör jag... smiley

Båtbottenfärg skyddar inte mot osmos. Det har man epoxyfärg (i en massa skikt) till.

Och nej, bottenfärg till skydd mot beväxning är helt överflödigt i sötvatten. Det existerar inga havstulpaner i insjöar och geggigt blir det oavsett man kladdar på dyr färg eller inte.

Senast ändrad av Suckan | 27 april 2012 | 09:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som det kan bli  oljeringar i vattnet  eller..smiley

Senast ändrad av ucke | 27 april 2012 | 13:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst skyddar inte bottenfärger mot osmos utan det brukar man ha epoxi till.

Men kanske trådskaparen slår 2 flugor i en smäll med sitt kallasfaltförslag om det är tätt?

Nytänkande kul fast behöver testas. Bra om det funkar. Asfaltklister med  takmassa funkar bra på tjärpapp.

Vilket klipp om det funkar på båt med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trollkula

Jag använde kallasfalt på en järnköl det funkade kanonbra, visserligen i sötvatten men som sagt de funkade kanonbra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan tänka mig att asfalt är väldigt tät.

Det har ju också använts för detta ändamål under årtusenden. Tätning av tak och husgrunder är väl en typisk användning. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tätt och tätt... tillräckligt tjockt är det tätt. Och kladdigt. Fråga, vem vill sjösätta sin nyvaxade båt efter en båt med kallasfalt har hängt i slinget?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...