Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
freed

Loctite/superlim på propellern? Bottenmålning?

Rekommendera Poster

hej, Sätter ni loctite/superlim på skruvarna när ni skruvar dit foldingpropellern? Låter ju klokt med lite extra säkerhet men går skruvarna att få loss på hösten sen? ************************* måste man skrapa av all gammal bottenfärg på skrovet eller är det ok att tvätta ordentligt och sen måla över den gamla bottenfärgen? ************************* jag ligger back! Min första vårrustning startar till helgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Javisst ska det vara gänglim vid propellermonteringen. Allt som gör att den inte ska gå till botten eller tappa nåt blad (vikbar). 

Efter att ha riskerat detta efter en sommar är jag noga med låsvätska. Låsskruven som låser huvudmuttern hade lossat och satt i låsblecket som tur var.

Det ska gå tungt att dra loss skruvar och muttrar. Men det är inga svårigheter att lossa. När man har gänglåsvätska går det trögt hela tiden så tendensen att det av sig själv skruvar upp sig uteblir helt. Tar längre tid att lossa men det tar man ju gärna. Skruvdragare kan vara bra om man har brått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använd Inte s.k. superlim (cyanoakrylat), använd gänglåsning som föregående skribent rekommenderar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du använder gänglåsning, var noga med att använda rätt sort (styrka). Kör du med för hård låsningsgrad så får du aldrig upp skruven/muttern igen. Jag har ibland använt silikon på skruven och det har fungerat bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Beträffande bottenfärgen, så gör som du skriver. Sen kan du lägga mer krut till hösten när du tagit upp och har hela vintern framför dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oki, tack, skulle ngn insatt vilja speca exakt hårdhetsgrad som rekommenderas så att man inte står där med skägget till hösten när propellern ska av. Jag köpte superlim men så här i efterhand så var det ju rätt korkat :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker själv att cyanoacrylat är ett ganska dåligt lim men är snabbt snarare än hållfast. Använder det för skärsår, där fungerar det bra. Såna självsprickor som gör tummen obrukbar blir bra på ett dygn.

Gänglimmet jag använder till propellern heter Loctite Stark. Sitter som en skruv med riktigt taskiga gängor och bra grepp tills nästan hela gängan skruvats ur. Grå liten flaska.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cyanoacrylat-lim skulle jag inte använda för skruvar man vill vara säker på att de sitter fast och att de går att få loss. Det är inte helt bra på ickeporösa material som metall, det fäster ofta men kan lika gärna släppa lite när som helst.

Här kan du läsa om olika typer av gänglåsning:

http://www.loctite.se/cps/rde/xchg/henkel_ses/hs.xsl/full-product-list-loctite-4454.htm?&countryCode=se&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=productfinder¶m2=mode=full| (Av någon anledning fungerar det inte att länka direkt till listan så klicka på den lilla texten Full Product List Loctite)

Bara att välja den variant du tycker passar ditt användingsmoråde bäst.

Mvh
Fred

Senast ändrad av Flintstone | 27 april 2012 | 16:56

Senast ändrad av Flintstone | 27 april 2012 | 16:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör med Loctites medelstarka gänglåsning. Den är blåfärgad. Den gröna är stark, den får du loss endast om du värmer med värmepistol. Den svaga låsningen är rosa och skall inte användas här.

Läs monteringsanvisningen noga, en ny propeller är DYR.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

Använder man denna låsning också när man drar på em vanlig propeller, ja för muttern alltså smiley

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag värmde inte. Högst 10 grader var det. Både stora mutter och låsskruven låstes och med väl rengjorda gängor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Cyanoacrylat omvandlas inte det till Cyanid i kontakt med syre? Såna själmordskaplslar som Hitler hade. Använder du det som plåster?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I så fall hade jag varit död för länge sedan så mycket som jag limmat med Cyanoacrylat-lim. Nej, det skulle givetvis inte vara tillåtet att sälja en konsumentprodukt som utvecklar cyanid vid användande så det ser jag som högst osannolikt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...