Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
batbatbat

Båtförmedling - Ansvar och Risker

Rekommendera Poster

Hej!

Vad innbär egentligen båtförmedlingen, dvs. om jag köper en båt från en privatägare genom ett företag (båtförmedlare). Är Företaget ansvraig för fel på båten. Ber om synpunkter.

båtbåtbåt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juridiskt sett köper du båten av ett företag så då är det Konsumentköplagen som gäller.

Många företag försöker komma från detta genom att låta påskina att det är ett köp mellan privatpersoner men det finns reglerat (åtminstone specificerat vad gäller bilköp) att så inte är fallet.

Edit: Välkommen till MG!

Senast ändrad av ChristerN | 26 april 2012 | 19:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju precis det som jag hoppas på när jag funderar att köpa från en båtförmedlare. Jag är undrar bara hur kontraktet kommer att se ut: Det måste väl vara tvp: båten säls av säljaren S under förmedling av förmedlaren F til köparen K. Eller tänker jag fel? Och då har förmedlaren F ansvar för båtens skick?

Ni får gärna dela era erfarenheter...

Tack!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtförmedlaren kommer inte låtsas om detta tills du får kontraktet i handen. Där kommer det vara ett privatköp mellan dig och ägaren tillbåten. Inga garantier alltså. (egen erfarenhet)

En bilförsäljare kan inte komma undan med så enkla trix men en båtförmedlare kan nog.

mvh

Senast ändrad av kapten_cook | 27 april 2012 | 11:30

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

TS ställer relevanta frågor, smart att tänka på sånt i förväg.

Är det privatköp utan garanti så borde priset ligga mellan 20 och 30% under motsvarande pris från en affärsidkare !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi förmedling gäller konsumentköplagen. Köpekontrakt skrivs med förmedlaren som motpart. Det bör finnas ett skriftligt säljuppdrag från ägaren av båten men är det en större välkänd marina är det väl inget att bråka om egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vi förmedlar en båt så tar vi hela ansvaret enl konsumentköplagen. Därav tar vi inte emot äldre båtar där risken är stor. Men tyvärr finns det flera oseriösa förmedlare. Se till att det är en förmedlare som är med i någon branschorganisation och även säger sig ta hela ansvaret efter köp. Försöker dom slingra sig ur det så är det inte seriöst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...