Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Janken

Ambivalent!?!?! Törs jag anmäla mig till en kappsegling?

Rekommendera Poster

Efter att ha varit utan egen båt i några år så köpte jag min lilla, enkla, lättskötta och ekonomiska båt för några år sedan.
Jag hade sagt till mig själv att jag INTE skulle kappsegla så farten var, egenligen, inte prio 1!
Valet föll på en J17 som uppfyller alla mina, blygsamma, krav på segelbåt.
Efter att ha seglat henne några somrar, investerat i några nya segel, vinchar och annat samt lärt mig hur hon fungerar så har jag då och då känt det komma krypande igen!!!!
Kappseglingsviruset!

Jag får, de facto, ganska hyfsad fart på jullen! Framförallt på undanvindsbogarna. Då håller jag jämna steg med avsevärt större och snabbare båtar.

Med mina nya segel och åtskilliga timmars trimmande tar hon hyfsad höjd oxå! Två gånger har jag klättrat upp i mastkranen och ändrat vinkel på vindexspröten från 45 till 42 och nu 40 grader!

Min yngsa son (18 år) börjar tända till så smått och vill testa sina skills mot andra.

Dessutom så märker jag själv att jag, spontant, kappseglar med eventuella Maxi 68:or mini-12:or, Albin viggar och annat smått som jag stöter på i Medelpadskusten. Stortrissarna sopar jag mattan med och en Monark 540 som gick ut på Sundsvallsbukten samtidigt som oss drog vi ifrån med marginal.

Jag har tänkt att byta båt. Inte, direkt, till en större utan mer en lite snabbare båt.
Jag har sneglat på Monark 700, Scanper och annat men det lutar nog mot en IF eftersom jag har kappseglat IF i min ungdom och trivs ypperligt med den.

Dock är det inte rätt sommar för mig att byta båt då jag kommer att tvingas jobba mycket i sommar. Jag vill inte ha en ny båt liggandes oanvänd. Då skulle jag få spunk!

Nu till min fråga:

Törs jag anmäla mig till en kappsegling med Jullen? (SRS-tal 0,868)

Jag menar... Jag gjorde en, högst ovetenskaplig, beräkning på exempelvis Alnö runt som praktiserar omvänd SRS.
Om SRS 1 ska starta klockan 10 så kommer ju vi att måsta starta 09.15. Det är en kvart efter rorsmansmötet har börjat!?!?!
Jag kommer att stara TVÅ TIMMAR före min kompis i First Class-båten!

Jag har gjort ett överslag på en kortare segling på ca 17nm. Men lyckas inte komma fram till hur sent vi kommer att komma i mål.

Vår målsättning skulle vara att inte komma sist eftersom det är 20 år sedan jag kappseglade och min son inte har sglat annat än smestersegling.
Frågan är bara huruvida vi skulle ha ens en chans att komma i mål inom maxtiden!

Varenda liten klubbtävling drar ju båtar med SRS-tal upp emot 1,15-1,25.

På min tid ansågs båtar med lys över 1,1 vara fartmonster!

Finns det någon som är duktig på SRS-räkning som kan göra ett överslag?



Senast ändrad av Janken | 26 april 2012 | 14:50



Senast ändrad av Janken | 26 april 2012 | 16:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå!

Jag som har ett sådant där fartmonster med lys runt 1,1 ;-), brukar räkna med en snittfart på 5 knop om det blåser normalt (5 m/s eller mer). Då har vi seglar lika mycket mot som med vinden. Så på en bana som är låt säga 20 nm tar det då ca 4 timmar att ta sig runt. För dig skulle det då ta

4*1,1/0,868 = 5,1

timmar att åka samma bana.

Jag vet inte hur det ser ut hos dig, men de tävlingar som jag brukar deltaga i är den längsta drygt 20 nm (Ornö Runt). Sedan ligger tävlingarna runt 15 nm. Dessa tävlingar skulle du lugnt kunna deltaga i.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte testa en mindre segling först? Klampendraget  är en myspystävling med förlåtande atmosfär. Jag är ingen kappseglare med har deltagit där ett par gånger ändå, med den IF jag hade.

För evigheter sedan, typ 20 år sedan, seglade jag och min kompist vår Capri 17 Alnön runt. Alla startade samtidigt på den tiden. Tävlingen, som gick i svaga vindar, bröts innan vi hade chansen att nå mål. Det fanns en övre tidsgräns och med det lys vi hade (var det 0.86?) hade vi möjligen gjort ett bra slutresultat på beräknad tid, bara vi hunnit över linjen. Nåja, det är ju bara en lek :-)

//Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resonemanget bygger väl på att han kan göra 5 nop i snitt.

En J17 har en teoretisk maxfatr på 5,5 knop.

Vad har du för båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resonemanget bygger på att jag kan hålla 5 knop i snitt. Jag räknade sedan om den farten mot den teoretiska farten som J17 håller mha SRS-talen. Snittet för en J17 skulle då bli

5*0,868/1,1 = 3,96 knop

Kontroll: 20/3,96 = 5,1 timmar för 20 nm

3,96 knop i snitt om det blåser lite tycker jag låter rimligt. Rätta mig gärna om jag har fel.

Jag seglar en Albin Alpha. SRS 2012 på 1,106.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jojo!
Men en bana runt en ö eller kring en drös med skär på 20 nm innebär 40-60% kryss oxå!  Så i praktiken blir distansen kanske 30 nm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har sneglat på Klampenköret! Det är en relativt kort bana.
Sen har jag funderat på Rödön runt.
Det jag är lite lur på är om jag hinner in inom maxtiden?
Söråker-Storkalven tar mig, normalt ca 2 tim om jag kryssar i hyfsad vind. Risken är att jag möter Ebba Grön och Tant Raffa, när dom är på väg tillbaks, mitt ute på Klingerfjärden!  ;) 

Senast ändrad av Janken | 27 april 2012 | 09:49



Senast ändrad av Janken | 27 april 2012 | 09:50



Senast ändrad av Janken | 27 april 2012 | 09:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ju absolut ingen kappseglare. Har inte någon tävlingsinstinkt.

Däremot har jag vid många tillfällen deltagit i SXK 12 och 24-timmars seglingar. Det är ju inte någon kappsegling, men en organiserad segling, där man själv väljer väg efter en massa fasta punkter.

Vi är ett gubbgäng som brukar segla 12-timmars vår och höst. Det är ju en bestämd dag som man kan räkna ut långt i förväg och vi seglar mest för att komma ut och segla tilsammans ett par gånger varje sommar. Lite skämtsamt brukar vi säga Hade det inte varit för den goda maten - så hade vi aldrig seglat. http://thallatha.blogspot.se/2010/06/12-timmars-varen-2010_03.html

Måste va minst två (det finns nåt undantag vid någon seglingslängd i någon krets)

Kollade på Skeleftekretsens sida http://www.sxk.se/aktiviteter/12-ocheller-24-timmars

Sen verkar aktiviteten låg där långt upp i norr.

Har du nån koll på vilken medel och maxfart du kan komma upp i på en segling av en viss längd under olika förhållande?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, SXK-seglingarna är trevliga. Där bestämmer man också själv hur långt man vill segla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag räknar på medelfart. Blåser det 5m/s kommer du upp i nära max-farten om du länsar eller åker halvvind. Farten sjunker när du kryssar.

Du sa att maxfart för en J17 är 5.5 knop. Säg att det går drygt 5 på halvvind/slör och seden kanske 3 på kryss. Då blir ju medelfarten ca 4? När jag räknade på min medelfart som 5 är det just medelfart med hälften kryss inräknat. När jag inte behöver kryssa går det betydligt fortare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det skulle ju kunna va träning och ett insteg till kappsegling. 

Inför allt tävlande fodras väl träning. Skulle tror att de som kappseglar tränar på många olika detaljer när de inte tävlar.

Man skulle ju på sjökortet markera en bana och segla den en massa gånger och tävla mot sig själv.

Så gjorde vi pojkar när vi var små. Seglade med scouternas bohusjulle runt Rössholmen (Där ABBA`s fabrik låg tidigare) Tog hur lång tid ett varv tog vid en bestämd punkt. Bytte rorsman som seglade samma bana. Det kunde bli många varv på en eftermiddag.

post-945-1394237032,9372_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Generellt kan jag sakna de opretantiösa kappseglingar jag deltog i på 80-talet.
Det var inte så allvarligt utan man seglade till Åbordsö på lördagen. Hade fest på kvällen för att segla en kappsegling runt Storön på söndagen. Det var blandat klientel. Småbarnsfamiljer, gamla tanter o farbröder i diverse flytetyg.

Jag var med en kompis i en Shark 24 som hävdade sig mycket bra på banan. Den som brukade vara först i mål var en NF eftersom det aldrig blåste speciellt och det var den enda båten som hade någon skjuts i lättvind. Sen var jag med med min SK 22:a ett år. Då blåste det.  Vi kom först i mål men slutade sjua efter omräkning om jag inte minns fel.
Jag tror att vi hade noll diskvalificeringar på de fem- sex år jag var med. Därmed inte sagt att alla följde föreskrifterna, men ingen lämnade in protest, så ingen diskades. Ett år genade vi rakt över laxnäten med vår folka, eftersom den hade så blygsamt djup, trots att det var sagt att vi inte fick. Flera motståndare påpekade detta men ingen lämnade in protest.
Båtarna var allt från gamla träfolkor till fartmonstret NF:aren. Ett år dök en SK 40 upp från Sundsvall (Den klassiska Örnungen. Världsberömd i hela Västernorrland). Hej vad impade vi var, å djävlar vad fort den gick!
Nuförtiden har en båt med 0,95 i SRS problem att hinna in på en längre bana, Man krockar hellre en konkurrent än väjer om man har rätten på sin sida, lämnar in protest om man inte känner igen någons spinacker  kräver kontrollmätning på roder, lik , spinakerbomar och annat... Då snackar jag klubbsegling!

Jag efterlyser kappseglingar med lägre pretantioner. Där ungdomar kan ställa upp med klubbens Stortriss och brygggrannen kan vara med trots att han har monterat ett peke på sin Albin Vigg och köpt en genua som är 1,5 kvm för stor. Kortare bana och mer tolerans!
Viktigt för återväxten om inte annat!
Det känns som att det börjar bli krångligt och.... dyrt!
Bara en känsla jag har.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart du ska kappsegla med jullen!

Kappseglade en del med Misilen (0,91 med fast propeller och utan spinnaker som vi körde...), placerade mig typ i mitten, strax under det... rättvisa placeringar. Två nackdelar fanns. Den ena var att man med en långsam båt får vara länge tid på banan. Eftersom vinden ofta är svag på morgonen och ökar mitt på dagen för att sedan dö ut på sena eftermiddagen får man problem vid längre seglingar.

Ett annat problem är att man inte har någon som man matchracar mot eftersom det är så få låglysare på banorna idag. Mitt råd är att du väljer en kappsegling som är max 10-12 M, gärna en lite större så chansen ökar för att det finns båtar med LYS under 1,00 så du har någon att slåss emot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller f ö med dig.
Saknar också de enkla kappseglingarna där man kommer som man är och garvar åt att man hamnade sist vid korvgrillningen efter seglingen.
Av de seglingar jag seglat ligger Södertörnspokalen närmast det i beskrivning. Kul segling med ett glatt gäng, rekommenderas varmt. Doch blev man bjuden på kokt - inte grillad - korv efter seglingen.
;-)

Här finns en film med starten:

http://www.bhq.se/page1/page119/page120/page120.html
Vi är långsammast och startar därför först.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall försöka vara med på Södertörnspokalen i år. Hoppas den inte blåser inne som förra året.

/R

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul!
Då är det en stor sannolikhet att vi syns där.
Kanske tar jag min båt, men större chans är att jag gastar på kompisens båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...