Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
Weekender23

Minn Kota Drev monterad elmotor!

Rekommendera Poster

Jag fick 0.1912 Hkr för att vara exakt. Fast bara en decimal på knopen så 0,2 Hkr kan man gott  runda av till om man vill vara snäll mot elmotorn. 

Läser man på Minnkotas hemsida så flummigt reklamsnack om quiet power,speedcoils mm men inga effektsiffror.

Bara att inse att uteffekten inte är något att skryta med med 38 A in. Räckvidden också dålig på 80 Ah batteri.

Men elmotorn har andra kvaliteer som tyst och lättstartad. Bra vid gäddfiske där man följer vassruggarnan på lämpligt avstånd. Man kan starta och stoppa hur ofta som helst med bara strömbrytare.

Start och stopp med förbränningsmotorer är störande och mer omständigt pga växel i och ur samt startmotorhackande. Min 20 Hkr Johnson har bara handstart, vilket gjorde att man blev väldigt trött av att starta den många gånger under en fiskedag,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din siffra innehåller en friktionskoefficient på hur trögdriven båten är och inte bara vad motorn levererar.

Elmotorns verkningsgrad bör vara runt 90% och propellern ca tja, en gissning 60%.

Under dessa förutsättningar så blir det som nedan.

Med input 500W så får vi en framdrivande effekt på 500 x 0,9 x 0,6 = 270 W

eller 0,270 kw x 1,36 = 0,37 hp

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om motorn ger 36 pound och båten går 1,7knop så blir det  bara 0,2 Hkr som driver båten framåt oavsett hur mycket som tillförs motorn.

Möjligen bidrar propellerns vispande med syresättning av vattnet vilket också stjäl effekt, men den effekten precis som värmeutvecklingen i motorn är ingen nyttoeffekt  utan förlusteffekt.

Sorgligt med sant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan inte räkna så. Om förutsättningarna som jag skrev stämmer så lämnar propellern en framdrivande effekt på 0,37 hk och det är din båt som gör av med skillnaden och det kan ju inte motorn lastas för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår vad du menar men man kan inte blanda in båtens egenskaper om man ska bedöma en motor. En annan båt kan göra 3 knop med samma motor och samma effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kraften gånger hastigheten båten gör är ju den effekt som går åt för att driva båte.

Dvs ńyttoeffekten. Det andra är förlust och till ingen nytta för mig.

Hur bra verkningsgrad minnkotas elmotor och dess propeller har finns inga uppgifter om men ineffekt och uteffekt kan man mäta .

Så 12 V 38 A är =456 W fr att vara exakt. .

Och uteffekten som driver båten är 0,2Hkr = 147 W.

Huruvida det är bra eller dålig kan man diskutera , men någon perpeetum mobile är det inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi använder oss av våra siffror så gör båten slut på 0,37- 0,2 hk dvs 0,17 hk försvinner bland böljorna och 0,2 återstår som nyttoeffekt av vad paketet båt plus motor tillgodogör sig men motorn lämnar likväl 0,37 hästar ifrån sig och monterad på en kanot så kan den dra iväg rätt så bra.

Man kan inte säga att motorn har en viss styrka baserat på hur fort en viss båt går med den monterad. Motorn ger den effekt den ger och skiter i båten. Monterad på en brygga så blir farten 0 knop men motorn ger fortfarande ifrån sig en effekt.



Senast ändrad av Virgo | 10 maj 2012 | 22:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om inte min båt hade något motstånd alls så med växlad motor skulle den gå oändligt fort.

Men som den nu är kommer jag bara upp i 1,7knop med minnkotan (ca 22 knop med 20Hkr Johnson). En kanot eller kajak är betydligt mer lätt och lättdriven och skulle gå fortare. Hur mycket svårt att säga för MinnKota motorn går med relativt konstant varvtal pga att det är en typ shuntmotor med fasta permanentmagneter i statorn.

Och propellern är som den är med sin stigning och kan inte skruva sig hur fort som helst genom vattnet. Därför  en teoretisk maxfart.

Om vi återgår till trådskaparen som skriver om en Searay 290 på 4 ton med stort vindfång så ska det till många A och motorer för att få fart på den. Såg en sån båt som hade som ordinarie motorer 2 st 300 Hkr motorer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är helt riktigt att en kajak inte skulle gå hur fort som helst just pga att varvtalet är relativt konstant och att propellern är tänkt för låg fart och tung last. Svårt att säga exakt vad 36 skulle ge på kajak, kanske 4 knop. Jag läste en gång en tabell över teoretisk toppfart på lättdrivna båtar och har för mig att det stod 6 knop för 55 an, alltså största 12 voltaren.

Åter till trådens Searay på 4 ton. Att testa med våg som nämnts är nog det bästa sättet att få klarhet. Att testa med motor som jag föreslog kan ge fel vid dimensioneringen vid annan storlek på motor även om det ger en ledtråd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Här är en länk till ett excellark för att räkna på propeller matchning, men man kan se vilken fart man får med olika förutsättningar effekt, skrovtyp, vikt etc

http://www.alberg30.org/maintenance/MechanicalPropulsion/Propeller/propc alc.xls 

Om jag petar in  antagna värden för en båtvikt på ca 500kg och 4,3m i vattenlinjen så blir den beräknade maxfarten ca 3,2knop med en axeleffekt på 0,55hk. Effekten tar jag från ovan angivelse på 461w med en verkningsgrad på 90% konverterat till hk, slip och förlust i propeller antar jag finns inräknat i modellen då den just är avsedd för propellerberäkning. Modellen tar inte hänsyn till våghöjd och vind och vid dessa låga effektuttag kommer de naturligtvis att ha stor påverkan i realiteten.

Enligt samma modell skulle min Marino 9000 komma upp i hiskeliga 3,4knop med  2hk på propelleraxeln. I det fallet är jag dock mer tveksam hur det skulle fungera i verkligheten då den har ett enorm vindfång...



Senast ändrad av TheBarrels | 10 maj 2012 | 23:28



Senast ändrad av TheBarrels | 10 maj 2012 | 23:29

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Minnkota endura 36 är en shuntmotor med permanentmagneter och kommutator.

Skulle man ha något mera modernt med hög verkingsgrad skulle det vara trefasmotor som el bilar,cyklar och mopeder använder. Då krävs elektronik till för att skapa fartkontroll och trefasen från batteriet.

Har för mig jag sett sådana på båtmässan för större båtar.

Jag har en PWM enhet som pulsar och sparar ström då man kör med reducerad fart med Minnkotan. Samma princip som deras dyrare Maxxum motorer har. Ger batteribesparing så man klarar en heldag med fiske.

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som ett kuriosa så vill jag nämna att jag köpt Watersnakes minsting på 18 lb och 8,2 kp dragkraft. Input 180 W 15 A på max. 890:- kostade den.

Jag ska senare ha den på en liten gummibåt som jag kan ta med i bilen men nu närmast ska jag testa att hänga den på min Uttern 5000 AC som fullt utrustad och tankad väger bort mot 750 kg. Den får plats jämte den stora motorn och når precis under båtens botten med motorhuset. Jag hoppas uppnå 1 knop i spegelblankt kvällsvatten. Men blåser det det allra minsta så blir det vinden i ryggen som gäller och man kan på sin höjd påverka riktningen och möjligen välja var man vill åka upp på land. Sandstrand istället för bergvägg. I gengäld så har jag över 6 timmars effektiv gångtid i batterierna så en vacker sommarnatt kommer jag en bit. Jag har haft en Endura 40 men den tålde inte att sitta ute oanvänd, de tål ju inte salt miljö. Den hade kärvat ihop och gick inte runt i lägena 1 och 2. Den här lilla kan lätt förvaras i en stuv inne och väger inget att hänga på. I alla fall så är det värt ett test trots att den är avsedd för kanoter och mindre gummibåtar. Går det inte som jag tänkt så blir det en Watersnake 54 för saltvatten fast monterad, de kostar mindre än 2200:- hos Ohlssons fiske. Återkommer med rapport om denna extrem åt det lilla hållet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att så många gör inlägg om detta ämne, mycket intressant läsning. Finns mycket kunnigt folk här ute på forumet.

Tror nog också att efter lite läsning bland inläggen att min Sea Ray290 är i största laget för att montera elmotor på, än så länge borde komma någon lösning på marknaden snart tycker jag, Sea Ray 240 finns som diesel hybrid,med en 240 hästars diesel som huvudmotor, sen sitter det en elmotor/ Generator mellan drev och huvudmotorn, elmotorn funkar som en generator när huvudmotorn körs, de har monterat stora solpaneler på targan som laddar batteribanken, Här man läsa lite om den http://www.powerandmotoryacht.com/boat-tests/way-forward-sea-ray-goes-electric

För min del blir det att prova polarens elmotor på 290n och se om den kan röra på sig med en elmotor innan man köper eller gör vidare planersmiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tendensen kan man få fram om man drar båten så mycket man orkar vid en lång brygga. Det blir nog ganska bra fart och då drar man kanske med 10-20kp eller c:a 22-45 pounds (lb).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För många år sen gjorde en båttidning ett test med 2,4 och 6 Hkr på en segelbåt.

Det var inte så stor skillnad i fart pga att motståndet för en deplacementbåt är ungefär som en tredjegradskurva.

Om 6Hkr ger 6knop , ger 4Hkr, 5,2knop och 2 Hkr 4,1knop.

Om det var exakt dom värdena på farterna kommer jag inte ihåg, men förhållandena stämde.

Men så började det blåsa lite under testet. Och med 2Hkr stod segelbåten stilla medan den gick framåt med 4 och 6 Hkr. Mao 2Hkr duger inte åt seglare som inte vill kryssa utan köra motor i motvind istället.

Segelbåtar glider förhållandevis lätt i sjön i farter i knop under dess längd i meter och jag har utan problem bogserat en stor tung  skärgårdkryssare med 4Hkr genom Skurusundet.

Men planande motorbåtar brukar ha tvär akter som bromsar väldigt innan man kommer upp i planing. Därför går det så sakta med elmotor på min 5m plåtbåt jämfört om den var gjord som en roddbåt med släpp i aktern eller som en kajak.

Hur ser Searay 290 ut bak? Sjunker den ner och har stor tvär yta mot vattnet bromsar den mycket i långsamma elmotorfarter.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ganska tvär akterspegel, Svårt att säga hur många grader den lutar!

 

/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag räknat lite på 2 olika alternativ att montera på min Marino 9000 (9 meter 4ton)

De 2 alternativ jag tittat på är Minn Kota 202 och en Torqeedo Cruise 4.0

Resultaten blir lite olika beroende på hur jag ansätter skrovformen i beräkningsmodellen och det skiljer ca 1 knop i maxfart mellan bästa och sämsta skrovform.

Minn Kota 202 max fart 3,2 - 4,2 knop, driftstid maxfart 0,8 timmar, driftstid 2,5 knop 1,4 timmar

Torqeedo Cruise 4.0 maxfart 3,4 -4,2 knop, driftstid maxfart 1 timme, driftstid 2,5 knop 1,8 timmar

Minn Kota 202 är en 36v motor därför har jag antagit 3st 12v 100A batterier för denna och Torqeedo Cruise 4.0 är en 48v motor och då blev det 4st 12v 100A batterier. Förutsättningen i bägge fallen är att man nyttjar 80% av batterikapaciteten och i 2,5 knops fallet använder jag sämsta skrovformen.

Har ingen aning om hur relevant dessa beräkningar är men det kanske ger en fingervisning om vad som är möjligt.

Det skulle som sagt vara intressant med verklig erfarenhet från någon som provat en kraftigare elmotor på en båt i närheten av 28-32 fot.

Själv tror jag dock att jag kommer att satsa på en begagnad vanli utombordare att ha som nödmotor och jollemotor på badbryggan.

Hälsningar Tunnan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant att du försöker beräkna hur dte fungerar.

Men hur gör du med laddningen om du har 3 eller 4 seriekopplade batterier? Kopplar du om parallellt eller kör med 230V eller nån typ inverter för laddning?

Det är mysigt att glida fram emd elmotor så länge det varar. Jag har liten båt och kör jag med reducerad fart ca1 knop och PWM styrning kan jag köra hela eftermiddagen på ett batteri.

Som nödmotor är elalternativet värdelöst. Skaffa en 2 eller fyrtaktsutombordare för det.   

Jag har en 2 Hkr och en 4Hkr 2 taktare som nödmotor. . Den drar 1 resp 2 liter i timmen på fullgas.

1Hkr motsvarar 736W ut. Med verkningsgrad får man pumpa in väsentligt mer.

Bensin har en oerhörd hög energi per liter (ca 32 GJ/m^3) men tyvär dålig verkningsgrad på förbränningsmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får man nog ta dessa beräkningar med en nypa salt då jag misstänker att modellen är kalibrerad för mer normala applikationer och att ev felaktigheter kan slå igenom mycket vid dessa låga effektuttag.

Om man sänker farten till 1knop så skulle batterierna i ovanstående exempel räcka 8,5 timmar för Minn Kota och 11 timmar för Torqeedo. Självklart så är detta intressant endast för att pysåka en solig och lugn sommardag.

Tyvärr så blir nog notan för kalaset dyrare än vad det är värt för den mysfaktorn är jag rädd.

Jag har inte riktigt klart för mig hur man löser laddningen ännu, men när jag kollade för ett tag sedan så verkade det som att det fungerar genom att man antingen hittar tex en 48v laddare och laddar alla batterier med den alternativt att man kopplar in en separat 12v laddare på varje batteri. Enligt FAQ på CTEK:s hemsida var det senaste att föredra. Men det kanske finns någon som har gjort detta i praktiken.

/ Tunnan

OBS: Det är naturligtvis endast skillnaden i storleken på batteribanken som gör att driftstiden skiljer mellan Minn Kota och Torqeedo i dessa beräkningar då jag antagit att verkningsgraden från elektrisk effekt till effekt på propelleraxel är densamma på motorerrna ( 89% ). I realiteten kan det säkert skilja mellan dom. Det roliga var dock att när jag jämförde statisk dragkraft enligt beräkningsmodellen för Torqeedon så blev det max 178lbs och de anger 182lbs på sin hemsida så det verkar inte som att modellen är helt fel. (De säger också att deras statiska dragkraft skall ökas med 50% om man jämför med konventionella elutombordares mätmetod. Vet inte riktigt varför om de kanske inte anger den statiska eller om det är något annat)

 

 



Senast ändrad av TheBarrels | 12 maj 2012 | 17:51

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade lite på Torqeedos hemsida. Som vanligt med elmotorer mycket svammel för att dölja sanningen att de är förbaskat svaga jämfört med förbränningmotorer om man betänker priset mm.

Om cruise 4 står det  4000W in och 2240W framdrivningseffekt. Det är framdrivningseffekt ca 3Hkr.

Verkningsgrad 56 % .

Sen står det att det motsvarar 8 resp 9.9 Hkr förbränningmotror. Det anser jag är rent förvillande svammel. Hkr som Hkr.  Kan tänka att de menar test med standardpropellrar och då är Torqeedon gjord för låga farter och bensinarna har stigning för högre farter. men så kan man inte jämföra rättvist.

Statisk dragkraft är ju vid stillastående . Vad har du för nytta av det? Vanligen vill man ha både dragkraft och fart. Statisk kraft som inte ger fart kan man få från en skruvtving man drar åt. Mao ingen energiåtgång alls efter skapandet.

 



Senast ändrad av 2taktochel | 12 maj 2012 | 19:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller absolut med om att det är mycket mumbo jumbo i deras presentation och jag kanske gjorde en felaktig tolkning i mitt antagande.eftersom jag räknade på 89% verkningsgrad på 4000w vilket skulle ge en axeleffekt på 4,8 hk.

Men min bedömning var att propulsive power inte är samma effekt som propelleraxeleffekt utan att det också innehåller verkningsgraden i propellern vilket skulle förklara den för mig annars relativt låga verkningsgraden för en elmotor.

Sedan är det ju propellern en av de saker som de slår på trumman för och förmodligen den enda förklaringen som kan rättfördiga deras mumbo jumbo om prestandajämförelser. Det är självklart som du säger att det inte är en riktigt rättvis jämförelse då man förmodligen gjort andra kompromisser på bensinmotorns propeller, men frågan kan också kanske vara om elmotorns momentkaraktär ger andra öppningar m.a.p propelleroptimering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta med effekt och dragkraft är nog i praktiken lite som äpplen&päron om än inte teoretiskt, och som 2taktochel påpekade i skruvtvings-exemplet ovan så är väl statisk dragkraft bara ett särfall som gäller vid stillastående.

Kan faktiskt ändå tycka att begreppet dragkraft (lbs etc) är ett bättre mått på motorprestanda än effekt, för det motsvarar - angivet för varje hastighet - på ett mer direkt sätt det som man undrar. [D.v.s. detta att nettot avseende påskjutande- och bromsande krafter alltid avgör.
I det förra fallet accelererar båten och i det tidigare retarderar den. Bara vid kraftjämnvikt behålls den.
Som nog alla cyklister upptäckt så är acceleration starkt beroende av effekten  (arbetshastigheten eller energi per tid) och hastighet. Erkänner gärna att effektbegreppet traditionellt känns mer välbekant, men hävdar likafullt att kraft (thrust) är ett bättre mått.]

Nåt är skumt vad gäller skillnaden mellan el- respektive explosions-motorer kan nog många med mig tycka?
Tror att propellerns önskvärt snäva varvtal kan vara en av ledtrådarna?

I el-inbordarsajten nedan - som väl främst gäller segelbåtar (kan ladda vid segling) - så har man tydligen specialtillverkat en särskild folding-propeller.
Titta noga i diagrammet, visst verkar det märkligt att propellerns svarta varvtalskurva faktiskt är konstant ca 1000 RPM, och  t.o.m. något minskande noga räknat ju högre effekt som överförs?
Detta är väl rätt udda, minst sagt?
Man tycks alltså medvetet ha valt en propeller som automatiskt växlar steglöst så att varvtalet behålls oavsett effektuttag, troligen för att hushålla bästa möjliga? (Ju klenare cyklist desto mer växlar krävs?)

http://www.ozmarine.se/OZecoDrive/Eng/IndexOZecoDriveEng.html

Tja, kämpar ju själv med att begripa elmotordriftens villkor, men detta udda faktum att de frivilligt valt en auto-variabel propeller så att varvtalet hålls ungefär konstant säger nog nåt om fasta propellrars relativa olämplighet?
Klart bättre med fast varvtal än med fast propellerstigning, nåt sånt? 
Vete fasen, bara en fundering. :-) 

P.s. kraftiga&strömtörstiga elmotorer i sajten, men de rejäla 100 kp:en (220 lbf:en) i statisk dragkraft beror nog mycket på - lite likt skruvtvingsexemplet - foldingproppens auto-nedväxling då omgivande vattnet inte flödar p.g.a. att båten står still. Eller i förlängningen på att elmotorn beroende på automatväxellådan alltid tillåts arbeta vid sitt bästa varvtal effektmässigt?? d.s.



Senast ändrad av Thomas-1 | 12 maj 2012 | 22:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

48V och 4000W är 83A . Vilka batterier gillar så hög ström under lång tid? Eller kanske intressantare för de flesta vad kostar ett sånt batteripaket.

Läser man om motorteknik på Torqeedo så mycket snack som inte säger mig så mycket,

Men det ser ut på bilden som det är en 3 fasmotor och den har utanpåliggande magneter.

Det är klart bättre än min Minnkota endura 36 som är en shunt likströmsmotor med kol.Fast med PWM teknik blir Minnkotan hyfsat bra strömbesparing och styrka på också vid fartreducering. Minnkotan har en mjuk flexibel propeller som böjer sig lätt . Sägs i reklamen vara bra vid vasskörning och klarar fiskelinor. Tveksamt. Min samlar på sig massor av sjögräs vid körning i grunda vikar . Värdelös i sjögrästäta områden. 20 eller 30 Hkraren brukar få startas då det blir för mycket sjögräs på Minnkotan för den är för svag att skaka av sig det.

Torqeedon har en annan form på propellern än Minnkota. Hur effektiv den är vet man inte.   Plast antagligen för att den också ska vara lite böjlig. Men varför skulle förbränningsmotortillverkarna ha taskigare propellrar kan man undra? Plastpropeller har fö min 4Hkr Johnson.

Man ska inte låta sig luras av halvfart, marschfart mm konstiga angivelser för att det ska låta som det går så ekonomiskt. Bäst är att ange farten vid maxgas för viss båt. Såg att Torqeedo använde en kolfiberbåt för test. Det kan knappast jämföras med vanliga båtar som folk har.  

Därmed inte sagt att Torqeedo är dålig utan kan säkert finna nischer i lugna vatten där ägaren har sjötomt med laddning och bara åker kortare turer ut och fiskar på lugna vatten.  

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...