Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
Weekender23

Minn Kota Drev monterad elmotor!

Rekommendera Poster

Tjena!

Håller på och funderar på ett projekt till nästa sommar! Har kollat på Minn Kotas drevmonterade el motor, Deras största modell klarar båtar upp till 26 fot. Kostar 10500kr i USA.

Min båt är visseligen mycket större än en 26 fotare, men jag hade tänkt använda denna motor soliga dagar, vindstilla dagar, bara glida fram och sen kanske till att fiska med,

Är det någon som har några erfarenheter av en sån här motor, Tips och trixs är alltid välkommet när man planerar smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Hur kraftig är den du har tittat på, och hur stor är din båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Båten är en Sea ray 290 ca 4 ton.

Elmotorn heter MK202/EM Dual. kraften i motorn är max 220 pounds of trust. 36 volts system.

 

Mvh/Tobbe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, då är det lite mer kräm än den största jag säljer. Min största ligger på 165 lbs 24 volt.

Det blir nog lite tufft för den att driva din båt. Frågan är hur många knop du behöver komma upp i? Känns som att även Minn Kotas största får det jobbigt. Kanske en 2 cyl 4-takts utombordare skulle passa dig bättre att sätta bredvid?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tanken är bara att glida i typ max 3 knop, har båten i en sjö så det blir ingen direkt sjögång, som suger effekt av motorn,

 

Jag får nog göra lite mer efterforskning innan man gör slag i saken,

Men det hade varit grymt skönt, att bara kunna glida fram ljudlöst när det är fina lugna dagar,

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

3 knop kan du nog glömma tyvärr. Det säger jag med egen erfarenhet. Jag kom upp i 3 knop på en 750 kg tung båt med 110 lbs elmotor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok! Man får vänta några år till kanske, tekniken går ju som tur är frammåt. Finns ju färdiga hybrid båtar att köpa, men hur kul är det att köpa nått som är färdigtsmiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var frågan om farten ja. Båten har högre deplacementfart än en kort och går väldigt lätt i stiltje och medvind. Med åror drev man förr ganska stora båtar och en motor på tusem W kan motsvara fyra par åror. Båten kommer definitivt att röra sig kanske i två knop. Tre knop i medvind och fyra i bra medströn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det stämmer ju att längden har stor betydelse i deplacementfart, det tänkte jag inte på.  Men om man måste maxa elmotorn hela tiden så får man ha ganska stor batteribank om man vill köra några timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag vill också göra ngt liknande. Har en Regal 2850 lsc, ca 2800 kg. Önskar få 2-3 knop med elmotor. Har ca 440 Ah batteribank start. Drevet är ett VP dp-s. Förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en lösning...om ni kollar på min profilbild så har jag två motorer som styrs med en kontroll. Det man skulle kunna göra för att få större båtar att flytta på sig är att byta ut horisontalplattan och göra en egen som är längre, för att få plats med fyra motorer istället. Nackdelen är att man får köra med två kontroller, men det borde man kunna leva med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som vanligt tar man inte upp den intressantaste uppgiften. Hur mycket effekt går det åt?

Kan tänka mig att det blir färre sålda om man upptäcker att strömmen är lika stor som till startmotorn. Nu kan man bara gissa att det är förskräckande mycket eftersom man inte vågar skriva ut det. Det räcker oftast att tänka så.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De jag har drar 24 A per motor, alltså 48 A totalt. Spänningen är 24 volt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med fyra såna skulle det bli nästan 200A ,24V eller 400A med 12V. 4800W med fyra. 

400Ah 12V förbrukningsbatteri sugs ur till hälften på en halvtimme. Den typ man bör ha här är startbatteri eftersom det är strömmar som till kraftigare startmotor. Batterierna behöver nog kylning annars. Bättre att satsa på större batteribank. Jag tror det faller på batterierna. Men det går om man verkligen vill.

Jag läste nånstans att batterierna av bästa typ för bilar kostar 10.000 kr per kWh. Det blir c:a 100.000 kr för ett sånt batteripaket. Då kan man köra i ett par timmar. 

Testa att hänga på en utombordare på 6-8 hk.

Det borde ge rätt bra fart men det är ju inte det som eftersträvas som tur är utan snarare låg fart och det kan du nog få med två motorer av 24A-modellen.

Iallafall styrfart och så fiskelinan inte sjunker till botten. Fart som med en 4-hästars snurra kan man väl räkna med. Fråga Sahlback om elmotorbåt. Det är som att segla. Är det nån som hör nån motor? Nej det är nog kylskåpskompressorn.smiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du tänkte lite fel där nu. Med fyra motorer skulle det bli 24x4 A, dvs nästan 100 A och 2400W.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det här är något som jag också funderat på en längre tid. Jag har dock ingen erfarenhet av ovan nämda MinnKota det verkar dessutom  som att de slutat tillverka 202:an ett alternativ  kan kanske vara dessa produkter från Lenco 

http://www.lencomarine.com/joyridedualdigit.html 

eller också som ett alternativ monterat på trimplan

http://www.lencomarine.com/trollntabs.html

Nu kan jag inga detaljer om skrovkonstruktion och en Sea Ray har säkert andra egenskaper än den 32 fots gaffelriggade kutter på ca 6 ton som det redogörs för i nedanstående länk men den krävde ca 2kw på elmotorn för att komma upp i 4,5 knop

http://www.hybrid-marine.co.uk/resources/Sea trial report-rev3.pdf

Hälsningar Tunnan 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar!

 

Detta kan vara intressant! Frågan vad det kommer kosta innan man är färdig

smiley

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Något att tänka på om elmotorer i allmänhet är att de är gjorda för att dra tung last sakta. Det blir alltså inte någon större fartökning med en stor motor på en kanot jämfört med en liten.

Tre knop i lugnt vatten är en fart där det börjar ta emot, går man ner till 2 så blir effektbehovet dramatiskt mindre. Man kan ha en mindre motor och mindre batterier. Speciellt för segelbåtar så är det tänkvärt, där behövs elmotorn bara när det är stilla.

Jag hade en 34 lb motor på en Crescent 465, den gjorde 2,8 knop på maxläget.

Jag har tidigare testat att hänga en 2 hästars bensinmotor på en maxi 77 med inombordare. Hade motorn liggande och ville se hur det gick så jag monterade en plankbit på badstegen.

3,8 knop i stilla vatten blev det. Den toppade 6,2 med 7,5 hästars dieseln.

Min slutsats är att om man inte anser sig behöva mycket effekt under kort tid utan bara vill glida sakta i lugna vatten så kan man flytta 4 ton med med mycket låg effekt i farter under 2 knop.

Varför inte låna en elutombordare på tex 54 lb och montera den provisoriskt för att testa effektbehovet.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är helt med på din slutsats, jag är inte ute efter att åka fort med elmotorn, bara kunna förflytta mig i stilla vatten och glida ljudlöst och luktlöst när det är härliga dagar:)

Ska prova med en liten elmotor på badbryggan först och se hur det går men den, så kan man dimensionerra efter det sen!

Hur som helst så är det ju inte fel att kunna åka gratis ibland när vädret tillåtersmiley

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min minn kota endura 36 ger min lätte 4,95 m aluminiumbåt 1,7 knop då det är vindstilla. Den drar då ca 38 A. Effekten är ca 0,4 Hkr gissningsvis. Tillförd effekt ca 500W.  Blåser det motvind sackar det väsentligt eller står stilla .   Med 2 Hkr motor gör samma båt 3knop i vindstilla.

Jag har en lite tyngre och mer vindfångande 4,95m plastbåt och den är ännu sämre att köra med elmotor. Elmotorn använder jag mestadels för att justera läget vid fiske och då utnyttjatr jag medvind om det blåser. Till det ändamålet är elmotor bra.

Jag har en gång bogserat en Searay  200  m till mack pga soppatorsk. Trots 20Hkr motor kändes det som man bundet fast i ett berg vid starten.

En Searay 290 är stor och tung och har stort vindfång. I mitt tycke helt fel modell att driva med svaga elmotorer som passar bäst för lättdrivna deplacementbåtar. Ok bogpropeller kan du ha nytta av.

Men låna gärna elmotor och prova innan du förköper dig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1,7 knop med Endura 36 verkar mycket fel. Antingen så ligger båten rejält på häcken eller så är det något fel på motorn. med 2 hästaren borde du komma upp en bra bit över 3 knop.

Min motor i samma styrka på Crescent 465 som vägde ca 450 kg inkl allt utom besättning var en Motorguide. Farten blev 2,8 knop. Men den låg rätt i trim tack vare ca 40 kg sand ett batteri på 12 kg där framme. Vattenlinjen blir mycket kortare om fören pekar upp och farten sjunker därefter.

En lång tungdeplacementbåt kan vara mer lättdriven än en kort styrpulpetare med all last bak. Min Maxi 77a tex hade ca 7 m vattenlinje och vägde runt 2,5 ton inklusive allt. I lugnt väder och låg fart var den extremt lättdriven, marknadens minsta elmotor Watersnake 18 på 180W och 8,2 kg dragkraft skulle lätt fått den över en knop. Tror jag i alla fall.cool

Att det är svårt att få fart på en tung båt är regel men när den väl kommit igång så sjunker effektbehovet. Man kan tex putta ut ett fartyg från kajen med handen om det är blick stilla och man puttar länge nog. När man väl fått igång det så fortsätter det ett bra tag av bara farten.



Senast ändrad av Virgo | 10 maj 2012 | 13:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fartmätningen 1,7 resp 3 knop mätt med GPS s det stämmer. Aluminiumbåten seanymph 16M är ingen deplacementare utan avsedd för planing med tvär akter. Förutom elmotor så sitter det en 20Hkr Johnson vid sidan och jag framför på närmaste toft. Har lastat lite i fören för jämvikts skull.

Om man tömmer båten och jag sitter i mitten skulle jag kanske komma upp något lite till i fart, men så kan jag inte använda båten.

Kanske din 465 är bättre i lågfart med mindre tvär akter som bromsar?

Kan nämnas att man ska vara noga att mäta vindstilla. Polarens Yamarin 580 nånting har en stor ruta och mittstyrpulpet. Den kommer lätt up i 2 knop i medvind.

Glöm inte bort att endura 36 bara är på max ca 0,4Hkr.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett kanske enklare alternativ till att tillfälligt montera en elmotor för experiment vore nog att mäta bogserkraft?

En vän kanske kan mutas att bogsera runt en i olika intressanta vindstyrkor och hastigheter?
Har man en lämpligt fjädervåg* typ bildens i bogserlinan så kan man samla de värden man behöver, tänker jag mig.

Vågens utslag i kilogram motsvarar kilogramkraft i kalkylatorn nedan, och översätts sen enkelt till motorns lbs (Pound-force). Elmotorns dragkraft vid olika hastigheter bör väl gå att hitta i nåt diagram ifrån tillverkaren, så även propellerns egenheter täcks väl in.

Vad tycks om idén?

http://www.convertworld.com/sv/kraft/

*) En ryckskyddande lina som förhindrar att fjädervågen kan dras isär till ändläget och slitas sönder verkar också lämpligt.

post-10006646-1394237055,2391_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ideen med den gamle hederlige fiskvågen typ 50 tal är ok för effekt är ju hastighet gånger kraft .

Men på Minnkotas hemsidor är dom väldigt försiktiga med att ange effekt ut. Bara dragkraft står det och inga kurvor. Min endura drar ca 500W som max  och min gissning på 0,4Hkr är ren gissning att motorn har hyfsad verkningsgrad. Troligen är jag för optimistisk i verkningsgrads beräkningen så verkliga effekten är ännu lägre.

Men jag är mycket nöjd med elmotorn för det jag använder den till dvs justera fiskeläge samt kortare transporter i lugna grunda vatten. Elmotorer är bra och enkla. Tyvärr sätter batterierna gränsen för mera nyttjande än nu. Samma problem med bilar.

Åkte X2000 häromdagen och det var det bra fart på. Men det slipper släpa batterierna med sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur kan du få 500W till 0,4 hk? Både watt och hästkrafter är ju bara olika benämningar för effekt. 1000W är lika med 1,36 hk. Verkningsgrad är nåt helt annat och är relativt hög för en elmotor, som normalt ligger runt 90-95%.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är rätt som du skriver att det finns elmotorer med bra verkningsgrad. Men hur bra Minnkotas är skrivs inte ut och det vet jag inte heller utan får gissa.

Om man räknar 500W ineffekt och 1,7knop och dragkraft 36 pound så får jag det till nyttoeffekt ca 0,2Hkr. Då är propellerns verkningsgrad medräknad.

Har jag räknat fel så rätta  gärna.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar stämma. Jag fick det till 0:17 hk med lite osäkerhet vid konverteringen mellan pounds och N och kmop till m/s.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...