Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025
RobertL

Ankarspel - Ersätta magnetisk slinga/del på ankarlinan

Rekommendera Poster

Hallå!

Har ett Anchormatic bandankarspel där det skall finnas en del på bandet som har någon form av metell/magnetisk del som ankarspelet skall känna av och därmed veta hur mycket lina som är kvar innan ankaret skall stoppas i sköljposition och sedan gå över i lågfartsläge.

Den där delen har försvunnit. Återstår bara en liten svart trådstump kvar. Bandet är fint för övrigt så har inte lust att köpa ett helt nytt band. Frågan är vad man ska hitta på?

Först tänkte jag att jag kan väva in lite tunn koppartråd med isolering på det stället. Men kom på att koppartråd inte är magnetiskt. Så det lär ju inte funka. Ståltråd borde funka, men gissar att det utan isolering kan bli så att tråden skaver på bandet.

Finns det någon färg eller nått annat man skulle kunna behanda bandet med?
Var inne på att blanda filspån från stål/järn med nått lim och pensla på med.

Någon som har något ljus idé? :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade ett Winchmatic på en tidigare båt och till det så kunde man köpa en lös metalplatta med tänder som man klämde fast på bandet där man ville ha det. Har inga minnen av att det rostade alls så jag vet inte vad det var gjort av/behandlat med. Kanske säljer Winchmatic dessa som lösa reservdelar !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, 1500 spänn för ett nytt 60m-band verkar ju litet magstarkt ifall bandet är fräscht för övrigt.
[Och ofta kan man väl vända bandet - s.a.s i halvtid slitagemässigt sett - i ankarrullar, det slits och UV-bestrålas ju främst i ena änden. Borde kanske finnas ytterligare en markering insydd nära 60-metersändan för detta ändamål kan jag tycka? (en enkel omprogramering borde väl f.ö. undanröja varje förväxlingsrisk med dubbla markeringar nästan 60 meter isär).]  

Skulle kontaktat tillverkaren i Hägersten och påpekat just detta med att den insydda nollställnings-markeringen ramlar loss i förtid. Och att sådana kanske därför borde finnas som reservdel, ifall det är rimligt enkelt att själv sy dit en ny.
Vem vet, kanske lyssnar de på goda argument och inser att inte ens båtägare har oändligt tjock plånbok? Och att vi alltså därmed också är benägna att väga långsiktiga totalekonomi-argument inför nyinköp/ produktval. ;)

Nå, gissar att det kan röra sig om en påsydd induktiv markering.
Knappast en permanentmagnet utan nån sorts rosthämmat ferromagnetiskt material som du redan varit litet inne på. Som jag förstår blir distinktionen mellan dessa varianter att den senare kräver fart på ankarbandet för att alls kunna signalera.
Ps. Har du turen att få svar av Lasse-L så lyssna noga, han har bytt ut en enkel permanent-magnetgivare på en cykeldator för under hundralappen, till en induktiv som fungerar perfekt just som ankarspels-meterräknare. d.s

Tillverkarens bruksanv:
http://www.anchor.se/bruksanvisning.php

Möjligen intressant tekniknördmässigt?:
http://www.anchor.se/pdf/sid_6.pdf

Senast ändrad av Thomas-1 | 26 april 2012 | 16:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ett winchmatic spel förra året. Där följde det med två st plåt brickor med 4 mm hål som man satte på var sida om bandet och tog en pryl och gjorde hål i bandet samt nitade fast brickorna. Funkar utmärkt. Lyca till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har pratat med tillverkaren och det fanns inget alternativ än att köpa nytt enligt honom. 1500 spänn :) Men då skulle jag få ett band där markeringen sitter mycket bättre än orginal... Jag är inne på att testa att blanda magnetpulver med nått lim som är lite elastiskt och sen dränka in några cm av bandet med det. Nått lim som inte löser upp bandet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rostfria knivar fastnar på magnetlist på väggen. Om det är induktansen som mäts kan det vara problem om det går åt fel håll . Men prova med en bit metall från en rostfri sked eller dyl köksredskap. Vad har du att förlora?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...