Gå till innehåll
söndag 05 januari 2025
forgus31

Kan gelcoaten nötas ned av fendrar?

Rekommendera Poster

Har alltid hävdat att fender eller träbrygga inte nöter på gelcoat. Nu hävdas motsatsen. Gelcoat mot gelcoat nöter och det är ju inte konstigt. Fendrarna hade åkt upp mellan vår och bryggrannens och det blev ordentligt nednött och fula märken. Men med en mjuk fender borde fendern nötas och gelcoaten vara oskadad.

Någon som har andra erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt har legat förtöjd i storlekordningen 15-18 år med långsida mot brygga, nakna fendrar emellan, finns inget slitage i gelcoaten p.g.a detta, men det kanske tar längre tid? Obs, detta är inget svar på om det kan eller att det nöter.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan tänka mig fendrar med fenderskydd och en båtplats vid en grusplan där det dammar. Dammet samlas in av fendrarnas fenderskydd och fungerar som sandpapper. 

Har man en sån plats ska man nog låta fendrarna vara utan skydd så regnet spolar rent. Tyget kan nog vara en dammsamlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fendrarna nöter nog inte så mycket men all smuts som finns på fendrarna kan ibland bestå av grusdamm eller annat hårt finfördelat slipmedel och därmed uppstår en nötning. Jag använder ogärna fendrar i hemmahamn p.g.a just den anledningen. Ligger med Y-bommar som är klädda med skydd och spänner upp båten så att den inte nuddar bommarna annat än vid hårdare blåst eller svall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vatten kan urholka sten så kan nog fendrar slita ned gelcoat, frågan är bara hur lång tid det tar. Som nämts ovan så tror även jag att smuts snabbar på slitaget precis som grus snabbar på erosionen av berg. Viktigt är alltså att hålla fribord och fendrar rena för att minimera slitaget.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vi kommit fram till lösningen på skillnad i fenderns nötning på väst och ostkust?

Har ju själv bott och seglat i 12 år i Stockholm. På den tiden (sextio och sjuttiotalet) var det fult att låta fendern klämma åt mot grannbåten, de skulle alltid hänga fritt och vid en vindkåre röra båtgrannen i yttersta nödfall. Vi var alltid noga med detta och trodde nog att fendrarna förstörde bordläggningen. Kunde man ana ett slitage efter sommarens seglingar? Vi märkte aldrig nåt men kollade inte så noga.

Var det stora fenderavståndet ett sätt att skapa viss intigritet eller hade det kanske med Stockholms dammiga hamnar att göra och ett verkligt slitage?

Får jag gissa att vi har en skillnad här.

På väst använder vi fendrarna för avfendring, t.ex knyter fast sida vid sida med fender emellan. På östkusten har man fendrar utifall båtarna skulle slå ihop (hoppas jag har fel). Vi på väst kanske har vanan inne och märker att fender inte skadar båten.

Skulle gärna se en bild på max 1MB på fenderslitage om det går att uppbringa. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skrovet på vår förra båt var mörkblått. Jättetjusigt. Men efter några dagar långsides en cementkaj och en dag med hård vind så syntes det precis var fendrarna hade nött mot skrovet. Inte så kul när båten och fendrarna bara vara 1 vecka gammal.

Och egentligen inte så konstigt. Partiklar från cementkajen fastnade i fendrarna som roterade i sina linor och partiklarna nötte på skrovet. Så egentligen är det väl inte fendrarna som nöter...

Men för att råda bot på detta har vi numera en fendermatta mellan fendrar och skrov och alltid samma sida av fendermattan mot skrovet. Behöver vi fler fendrar än mattan är lång så lägger vi en planka mellan kajen och fendrarna.
Att ha skydd på fendrarna hindrar nog bara knirk. Inte nötning då partiklar från kajen fastnar i fenderskyddet och nöter på skrovet eftersom fendern inte alltid ligger med samma sida mot skrovet.

Fendermattan har jag tillverkat av kapellväv med ena sidan plastad, liggunderlag och fleecetyg (på ena sidan och det är det som alltid är mot båten) samt vävda band att hänga upp den på mantåget med.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ett bra inlägg och erfarenhet som alla tar till sig. 

Synd med den nya båten att ni själva fick borden skrubbade. Ibland kostar kunskap. 

På MG är den gratis och man lär sig nåt varje dag. Blir man rik av det eller undviker man bara att bli väldigt fattig? Det är frågan.

Kunskap väger inget iallafall. Det känns skönt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst nöter fendrarna på båten om de trycker mot båten eller kommer i rörelse.

Blir fendrarna smutsiga av sand eller annat som fastnar i fendrarna då ökar slitaget.

Om man har strumpor på fendrarna måste dom vara helt rena....annars är det värre med än att vara utan. (samlas lätt massor med sand tyget)

Ett tipps att hålla fendrarna rena, snygga och avstötande.

Jag brukar rengöra dom med aceton, går åt mycket aceton och hushållspapper, men man får bort nästan all smuts som gnagts in från kajer och annat. (färg, rost, tjära etc). Därefter vaxar jag in fendrarna med båtvax och då hålls de rena bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi provade krompolish, det man i dagligt tal kallar Autosol. Det fungerade utmärkt på plastkorvarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gick ifrån mina principer och köpte nåt rengöringsmedel på mässan.

Min vita inredning var mycket skiten på vissa ställen efter motorbytet och sanering av hydralolja.

Det fungerade precis som vid demonstrationen. Skiten försvann med en gång. Undrar vad det är för hemskheter i burken. Skall prova på fendrarna lite längre fram när jag sjösatt igen. Men först skall vi ta upp förståss. wink

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst nöter fendrarna på gelcoaten.

Jag har ofta fendrar mellan båten och presenningen på vintern för att få lite bättre genomluftning under pressen. Jag försöker få dem att hänga mot relingslisten. Om fendrarna får hänga mot gelcoaten så blir det alltid en matt yta som man får polera på våren. no

Men om man jämför med slitaget från en annan båt eller cementkaj så är det ju mycket bättre med fendrar än utan... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut, det sliter i längden! Egen erfarenhet tyvärr, syns mest på färgade (blåa skrov).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med blått skrov får man alltså blåfärgade fendrar. Jag gissar att om fendrarna är rena blir materialförflyttningen från fendern till båten och inte tvärtom. Sitter fendern under pressenningen bord inget slipmedel komma dit så lätt. Man kanske skulle skaffa blå fendrar bara för att testa om det vita skrovet. Blir blått eller tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om två olika hårda material nöter på varann lossnar det mjuka och lägger sig på det hårda. Skulle båtens blå gelcoat nötas ned skulle den vita fendern bli blå. Jag tror mer på att rena fendrar dvs fria från vägdamm eller annat slipmaterial inte sliter på skrovet. Däremot kan nog den mjuka pvcfendern lägga sig som en hinna på skrovet men då därmed inte nött på den tunna gelcoaten. På våren när vi polerar ser vi att en del av båten fastnar på trasan. Märks mest med färgat skrov.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrkantiga / platta fendrar, jag har inga sådana själv men har funderat på att skaffa. Jag innbillar mig att om en platt fender ligger mot skrovet så fastnar det mesta av smuts, sand mm på den sidan som är vänd utåt, från båten. Det är samma sak med runda fendrar men dom kan sedan rulla runt och då hamnar den smutsiga sidan mot skrovet med slipande effekt som följd. Samtidigt som smutsen har en möjlighet att hamna jämt fördelat runt hela fendern. 

Att hålla fendrarna rena är viktigt men det räcker tyvärr inte att tvätta dom en gång per år, det räcker med en blåsig dag då vinden kommer innifrån land för att fint sand-damm ska blåsa runt och sedan är slipmaskinen igång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det viktiga är att märka plattfendern så att du (och ev besättning) vet vilken sida som skall vara mot båten. Annars får du samma elände som med runda fendrar.

Nackdelen med plattfendrarna, (vi har 2 st), är att de är lite tunna. Har du en relingslist så når inte plattfendern utanför den, iallafall inte vår, och att sätta plattfendern mot relingslisten är risken stor att fendern knäcks./deformeras.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa fendern map friktion är klotfendern. Hårdpumpad blir det ingen större slipeffekt men betongkajer är nog ändå inte OK. Usch och fy för betongkajer. Slet upp bordläggningen på en båt vid felmanöver vid en bensinbrygga i Jugoslavien. Den var oklädd rå betong och vår fendrar gled upp då båten kom för fort  i hård pålandsvind och jag råkade lägga i framväxel istället för att bromsa med backen. (Hade druckit en  enda öl och det var sista gången när vi seglar och det krävs finlir). 

Plattfendrar borde vara den sämsta modellen då den riskerar att gnidas mot skrovet. Jfr bromsning med låsta hjul och frirullning på bilen. Vad sliter mest?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...