Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Runsvik

snabbkoppling för jord och pluskabel?

Rekommendera Poster

tjena!

förra året skarvade jag tjocka jord och pluskablarna från motorn till batteriet, men jag vill ha nån form av snabb koppling. kablaget för start m.m. finns de en sådan. jag söker nu nån sorts kontakt för dom tjocka kablarna & -

så när man ska ta av motorn ska de gå lätt att koppla bort, finns de någon sådan å vart köper man?

exempel typ säkringshållare för slutsteg så kanske ni vet va jag menar ja söker. =)

 

tacksam för hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tänker på laddningshandskar för truckbatterier. Som finns för 50A och 175A och ev mer. Den lokaka truckservicefirman?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad är det för nå? gärna länk eller bild, bor i uppsala så vet ni nån butik där tipsa gärna =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

va in idag på wikmarin i uppsala. fick då veta att att dom tjocka ström & jord kablarna som går från startmotor till batteri tex inte ska skarvas. så de ja gjorde idag va att köpa nya kablar och längre!

annars va länken du skicka nått ja tänkt mig =)

tack ändå frågan löst!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

????

Varför då? Om man önskar skarva av någon anledning så är det inget som hindrar att man gör det. Clasohlson t.ex har snabbkontakter man kan sätta på batteriet.

Till min Elmotor MinnCota 36 är det lämpligt att skarva pga styrbox emellan. Där har jag Anderson kontakter och de fungerar utmärkt. Elmotorn drar 40 A fullgas och mer vid kortis typ körning i vass.  

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen leverantör ska bestämma om du vill skarva kablarna utom för vissa kablar som är avstämda som t.ex djupmätare där pulstiderna förändras om kabellängden ändras.

Nu sparar tillverkaren på ledararea som kan vara rätt spinkiga när de är korta men det får man kompensera med lite extra koppar när man förlänger. Butiken har nog poängen där. 

Blev kanske lite klokare medan jag skrev föregående rader men låter texten ligga kvar med tanke på djupmätarns kabel som ibland felaktigt kortas.

Tycker butiken kan ge en förklaring och inte kategoriskt ta en extraförsäljning för att kunden inte begriper nåt. Blir så sur på sånt när jag kanske förstår lite mer än vad expediten gör när han kör inlärda valsen som kan vara rätt men går att arrangera om och ändra om man vill. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent teoretiskt är det så att för likström och lågfrekvent växelström så gäller ohms lag och man får dimensionera kabelarean efter acceptabelt spänningsfall.

När det gäller högre freklvenser är det den sk impedansen som kommer in. Vågutbredningshastigheten i kablarna är ca 5 nS (nanosekunder) per meter så det är snabbt och vanligen problem bara högt upp i frekvens. .

Men beroende på kabelns impedans och förlust pga karakteristiken för  (RLCG)  så förstör den mer eller mindre impedansen och signalnivån från generatorn. Därför svårt att skarva ekolodkablar  om inte man har rätt kabelimpedans. . Och därför ska man t.ex ha 75 ohm till TV och 50 för radio om man inte vill tappa effekt pga missanpassning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har köpt längre kabel.. byter bara så är de bra sen..

de verkar lättast=) å förstå allt du nyss skrev är inte lätt inte för mig:p haha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att svara bara på din ursprungliga fråga så har jag Andersonkontakter för att snabbt koppla ihop kablarna. med elmotor och batte istället för att skruva eller klämma fast anslutningarna.

Resten av skriverierna var mer för att kommentera Forgus 31s synpunkter på ekolodkablar och andra funktioner än bara typ kraftström.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska och ska.

Skarvar är en felkälla, de kan glappa, korrodera etc. Och varje skarv ger lite extra motstånd. Ju färre desto bättre.  Just batterikablar så skulle jag nog också köpt nya i rätt längd. Det är inte strikt nödvändigt men som sagt en felkälla mindre i båten. Så jag tycker inte du är lurad, även om en rätt utförd skarv hade fungerat det också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...