KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Efter att ha diskuterat olje- samt bränslefilter med en av gubbarna i hamnen tänkte jag komma med en allmänt hållen fråga, alltså inte relaterat till någon speciell motor eller drivmedelstyp, ej heller någon spec filtertillverkare. Utgångsläget för diskussionen var oljefiltrets grundfunktion. Alltså, varför finns det miljarders olika oljefilter beroende på motortillverkare, årsmodell osv osv. Rent funktionellt alltså: Om ett filter passar för en viss motor även om det är avsett för en liknande motor fast från annan tillverkare, kan man isf använda fel filter? Ex.vis om man har ett filter till en volvomotor och ville montera detta på en peugeotdito som tar ung samma oljemängd, och motorerna har likvärdiga prestanda och filtret fysiskt passar, vad är det som gör att man inte kan använda det ena till den andra? Det här är alltså grundpunkten i diskussionen vi hade, mannen hävdade att han använde samma filter i sin VP marindiesel som han hade till sin Peugeot till lands och som han använt på tidigare bilar också, av varierande modeller, fabrikat och årgångar och att han hittills inte haft några störningar efter som han kallade det en sjuhelvetes massa år. Marinmotorn sitter i en självbyggd träsnipa från 60-talet så det är ju ingen hi-tecmaskin. Mina invändningar grundades på tesen att filter är billiga så varför chansa med nåt generic som man inte vet specifikationerna på... Finns det inga ventiler osv i oljefiltren, som ska klara vissa tryck eller så? Annars är det ju mest storlek som skiljer åt och det verkar lite... overkill att motorfabrikanterna skulle utveckla nya filter om o om igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 511 Postad 25 April , 2012 Jag körde alltid med Peugeots filter till mina MD5:or. Vad jag kommer i håg var det viktigt att använda rätt oljefilter till Fords tidiga ohc-motorer. Det fans en backventil i de som gjorde att oljan fortare kom upp till kamaxeln, som då höll några tusen mil till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jstck 0 Postad 25 April , 2012 Jag tror gubben har i princip rätt. Om världens alla motortillverkare skulle enas om att standardisera sina oljefilter skulle det nog behövas typ ett dussin filter i varierande storlekar och former för att klara av så gott som alla motorer på mellan en och tio liter... Den största skillnaden som filtret upplever mellan olika motorer är nog flödet, sen är det vissa (men inte jättestora) skillnader i tryck, temperatur och viskositet. Vad oljan beträffar är det t.ex. inte så stor skillnad på diesel eller bensin, turboladdat eller inte. Sen finns det lite olika design med t.ex. tryckstyrda ventiler eller magneter i filtret, men variationerna där är inte så stora (och i stort sett skulle alla motorer kunna designas för samma funktioner i filtret). Största skillnaden är ju i det fysiska formatet, och hur det skruvas fast i motorn. Sen är det ju trots allt rätt många filter som är samma mellan olika motorer från samma tillverkare och ibland är de oförändrade under ett par årtionden. Det finns också filter som är samma mellan tillverkare, t.ex. passar samma oljefilter till vissa motorer från både Mazda och Yanmar. Vad gäller motordelar och bildelar i allmänhet så är det ofta andra företag än motormärket som tillverkar många av delarna. Bosch t.ex. gör en vansinnig massa delar, bl.a. oljefilter, som används av flera konkurrerande biltillverkare, men vanligen med bilmärkets namn på. När man designar en ny motor tar man nog oftast det filter i t.ex. Bosch's sortiment som är närmast större för de specifikationer man har, och som verkar passa bra där man vill montera det. Och om man vill, och betalar för det, så kan man få en helt unik sorts filter tillverkat. Sen, för vanligt förekommande reservdelar (inte bara filter) finns det några få tillverkare; orginalet, såsom Bosch, som säljs med olika biltillverkares namn på, och en eller ett par pirattillverkare som stämplas med t.ex. Biltema. Lite cyniskt ligger det ju lite i motortillverkarens intresse att ha egna delar som man kan ta mer betalt för. Senast ändrad av jstck | 25 april 2012 | 21:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 25 April , 2012 Din kompis har rätt. Om du tittar i en tillbehörskatalog så ska du se att samma filter passar till en mängd motorer. kolla tex på www.mekonomen.se det är alltså inte så att det fins ett oändligt antal oljefiltermodeller. Att tilverkarna sedan beställer egna varianter och skriver volvo, opel mm. på dem och kallar dem originaldelar är en annan sak. Riktigt kul är att eftersom många volvomotorer finns både som bil och båtmotor kan du köpa ett blått Volvo original och vitt Volvopenta original. Gissa vilket som är dyrast?. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Jo, att Volvos bilfilter ex.vis för B20 är samma som bl.a. till AQ-130 är ju ganska givet, men han menade alltså att man lika gärna kan ta ett random filter typ MB -73 och skruva på sin marindiesel ex.vis Yanmar från -79 och det sköter sin funktion, förutsatt att det nu passar fysiskt. Och visst, jag köper resonemanget att -åtminstone så länge man pratar gamla gjutjärnsspisar från 70-talet utan nån som helst hi-tech inbyggt- filtret sköter sin primära funktion, alltså renar oljan, Vad jag trodde var däremot att alla filter hade nån typ av backventil inbyggd, och att öppningstryck osv skulle skilja från bilmärke till bilmärke. Vissa bilar byter ju tom oljefiltervariant mitt i årsmodellerna... Jag skulle ju ha vissa mardrömsrelaterade problem med att montera ett Volvo Original 164 GLE filter på en Testarossa s.a.s.... Stor överdrift, jag vet men...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser