toaen 510 Postad 24 April , 2013 Fast egentligen säger väl inte det nägot om platsens utsatthet om isen tar flotören. I mitten på 1980-talet fick jag ett roder avskuret. Pinbultarna till pollarna i aktern knäcktes av och båten trycktes in i bryggan varvid pulpiten deformerades. Detta av ett drivande isflak i ganska skyddat läge, som av vinden pressades mot båten. Isens krafter kan va stor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mabe542 1 Postad 16 Maj , 2013 Fast inte ska väl bommarna ligga i under vintern... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 16 Maj , 2013 I den komunala hamnen jag ligger tar man aldrig upp bommarna. Det gjorde man inte heller på Svinninge Marina, Åkersberga, där jag hade båt i 5 år. I Munkedals båtklubb - där jag har ett permanet båthus, men ingen bryggplats - tar man upp Y-bommrna varje vinter. Pryggplats/båtägaren tar upp den ena Y-bommen (styrbords?) mellan två datumar. Är inte bommen uppe inom den stipulerade tiden, tas bommen upp av klubbens personal och kostnaden debiteras båtägaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
s59746 88 Postad 16 Maj , 2013 Bommarna slits hårt med tiden. I vår båtklubb med mycket skyddat läge så har har flera bommar som är runt 25-30 år börjat spricka i svetsarna i fästena. Även 'öglorna' som håller fast bommarna tunnas ut så de blir lövtunna. Har vårt att tro att man spar pengar på att använda enkla bommar, de borde rimligen slitas dubbelt så fort. Vi även haft exempel på grova bommar som helt knäckts av stora svall trots dubbla bommar, nåt som inte är ovanligt i marinor med folk som inte kan ta det lugnt i hamnarna utan river upp höga svall. Dessa kan vara betydligt farligare än vinden. Skulle aldrig vilja ligga med enkel bom mer än tillfälligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botilda 0 Postad 8 September , 2013 Om någon vill köpa 6 lätt begagnade y-bommar + 1 enkelbom från Svenska Flytblock billigt, så kontakta mig! 50 E, inkl flytbojar, ca 55 liter. 3500:- styck. Finns på Hakenäset, Tjörn. Ring 021-351150 eller maila Botilda@spray.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser