Gå till innehåll
tisdag 07 januari 2025
dirre05

förtöjning enkel Y-bom

Rekommendera Poster

Hur förtöjer man på bästa sätt när man bara har en Y-bom och brygga?

jag vill ju helst backa in båten också.

Bullandö Marina gav mig 3 tips men inget av dom kändes speciellt säkra (se bild).

Vad händer när vinden ligger på så båten trycks mot Y-bom eller brygga?

Tacksam för alla tips.

min båt är en Bayliner 245.

post-10012294-1394237031,4885_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju i princip bara ett förslag, med lite olika variationer var man sätter springet.

Det är inte möjligt att förtöja båten så att den inte trycks mot bommen när vinden kommer från andra sidan. Bryggan trycks den inte emot sålänge du har någon av varianterna på spring.

 

Kalle



Senast ändrad av Pentax | 25 april 2012 | 15:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång bort från fören kan du dra en tamp på styrbords sida, jag tänker då på ett akterspring ut från SB, men det bör ju då för att ge någon effekt mot bomtryck komma en bra bit ifrån mittlinjen på båten,3-5 meter kan jag tänka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har precis så.

Det var den enda platsen i hamnen som jag kunde få när jag skaffade större båt. Ur väder och vindsynpunkt och pga passerande motorbåtar är det den sämsta platsen i hamnen. Ur seglingsynpunkt är det den bästa. Det går alltid att segla ut och in till platsen oavsett vindriktning.

Komunen har lagt ut tre nya pontonbryggor i hamnen och jag fick tjangsen att byta plats. Valde att behålla min nuvarande.

Jag förtöjer ungefär som på bilderna, med en liten modifiering.

Har en förände på varje sida som på bilden. Dessutom har jag ett förspring på den sidan som Y-bommen är. I aktern har jag en akterände och ett akterspring.

Om du inte kan vokabulären så är en

Förände - en förtöjningslina som går från fören och snett föröver

Förspring - en förtöjningslina som går från fören och snett akteröver

Akterände - en förtöjningslina som går från aktern och snett akterut

Akterspring - en förtöjningslina som går från aktern och snett föröver

Dessutom finns det en boj med lina i aktern på den sida där det inte finns nån Y-bom. Den brukar jag aldrig lägga på mer än när det är dåligt väder. Dvs det blåser upp emot stormvindar från öster. Jag ligger med aktern mot det öppna hamninloppet i öster.

Har aldrig upplevt något stort problem, trotts att det före jul blåste västliga orkanvindar.

Visserligen gick den föränden av som är på den sidan som det inte finns nån Y-bom under orkanbyarna. Jag var på väg till Göteborg men tog en sväng ner till båten, gick med stor möda ut på bryggan och konstaterade att en av fem ändar hade gått av. Tog mig iland, åkte till Göteborg. Gick ner nästa dag och bytte ände.

Hade av misstag tagit en ganska dålig ände när jag flyttade båten från den platsen jag brukar ligga på på vintern när jag jobbar med båten. Sen blev det aldrig av att jag bytte ände, förrän nu när den gick av i en orkanby.

Varför gjorde jag inget åt det hela när jag upptäckte att änden var av?

Annsåg att båten låg bra med fyra ändar. Det är ju en gammal båt - likt din. Ingenting att riskera liv och lem för. Om jag hade tagit mig ombord och iland ett antal gånger för att byta ut änden hade risken varit stor att jag kanske hade ramlat och slagit mig, brutit armar och/eller ben eller lårbenshals. Jag kunde ju ramlat, slagit i huvudet, ramlat i sjön och drunknat. Inte värt att riskera nåt för en båts skull.



Senast ändrad av toaen | 25 april 2012 | 16:29

post-945-1394237031,5801_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med övriga, bäst är ett långt akterspring på styrbordsidan, som håller ifrån båten.

Går det?

Tänk på att långliggande med fendrar till slut skaver gelcoat från skrovet. Kan undrtecknad gå i god för..... :-(

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägger en ny tråd för detta. Låter lite fel i mina öron:

Kan gelcoaten nötas ned av fendrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad var det för båt som fendrarna nötte ner gelcoaten på?

Vad hade du för fendrar?

Fenderskydd?

Hur lång tid tog det?

Har du några bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Samtliga varianter som föreslagits från marinan har någon tamp som håller båten borta från bryggan så där har du inget problem, men du kommer defenitivt att ligga och nöta mot bommen, vilket väl inte är värre än om du hade en båtplats längs med en brygga om du bara har rätt prylar emellan båt och bom. Ett tips är att sätta en fenderlösning på bommen vilket minimerar risken att det en guppig dag kan bli så att fendrarna gungas upp och läggs ovanpå bommen. Om du vill ha fendrar förtöjda i båten så ha långa fendrar och se till att dom sitter med bra tampar och knutar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom det som redan skrivits. Du kommer väl att ha en båtgranne ? Snacka ihop er ligger väl lika mycket i båtgrannens intresse. Lägg en spring mellan båtarna så att de komme bort en liten bit från y- bommen. Rent krasst sett så kommer ni bägge ändå att ligga merparten av säsongen vid bryggan eller ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick bli en variant på alt 1 och 2 från Bullandös tips.

Ska lägga ut en bryggfender på bommen också.

post-10012294-1394237034,5238_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

 

Att inte kunna dra upp båten mot två håll känns helt underligt. Det betyder att hon ska ligga och tugga på ena sidan. Nu vet jag inte hur vanligt det är men så skulle jag aldrig vilja ligga med båten, det går fetbort! En sak är om det är tillfälligt men en permanent båtplats med detta arrangemang... Nix! Är det för att båtplatsen är för bred (eller båten för smal) eller vad är anledningen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sparar in en Y-bom

Jag har en permanetplats som är på det viset. Anledningen till att jag har det på det viset är att det blivit en styv meter kvar på bryggan efter sista båtplatsen.  Efter tre år ser jag inga stora problem. Värsta problemet med platsen är alla motorbåtar som går förbi hela tiden. Men det hade de gjort även om jag hade haft två bomar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var väldigt många sådana platser på Bullandö. Kan tycka att det är snålt av dom att ha det så när man betalar så mycket för båtplats där.

Även båtar som var 30 fot har bara en bom att lägga till vid som permanentplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också tycka att det verkar snålt med 2 båtar mellan 2 Y-bommar.....för permanenta platser.

Helt OK i en gästhamn men inte på permanet plats.

Hur säkert blir det då om det blåser upp 25-30 m/s och man inte är där och kan se till båten!

Båtar är dyra, känns onödigt att behöva få slitageskador pga sådant snålande....!

Profitfråga kanske ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kommer att få tillgång till en båtplats där vi ska dela på en enkel y-bom.

Håller verkligen en enkel y-bom för de krafterna som två båtars synkroniserade rörelser skapar?

Kan tillägga att det är en brygga ytterst i söder/väst utan något som helst våg/vindskydd.

Någon som kan hållfastighetsberäkningar i samband med vågor/deplacement/ m.m. ?

  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju lite på hur skyddat man ligger.

Alltså - är det inne i en vik, är det en insjö osv...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En vik med öppet vatten på ca 2-3 kilometer söderut. ( 1-2 sjömil ) Inga landkonturer som skyddar för vind.

Viss trafik med båtar utanför dock fartbegränsning 5 knop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och båternas storlek..?

Är det roddbåtar, styrpulpeter etc är det säkert inga problem. Är de två femtonsbåtar är det problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Många hamnar med flytbryggor i Medelhavet även atlantkusten i Portugal,Spanien och hamnar runt Nordsjön.

Är utrustade så att två båtar får plats mellan y-bommarna.

För stora båtar +45 fot ser dessa y-bommar  mer ut som bryggstumpar.

Ofta är dom kortare än båten.

Så att man får sätta spring från aktern om man går in med aktern först.

Och dessa platser är lyx jämfört med de som bara har en lina på botten som dras till fören.

Tycker vi iallafall.

Ett tips som fler påpekat,ska man ligga och gnaga fender länge ta av strumpa på fendern och gnisslar den kan man ha på lite diskmedel.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2 båtar per 1 Y-bom.   15 meter mellan de enskilda bommarna.  Båtars storlek ? Styrpulpet upp till daycruiser permanent, större båtar tillfälliga gäster.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter som en jättekonstig lösning, om du ursäktar. Platserna är alltså 7,5 meter breda? Då kan ni ju skita i dem och lägga båtanra längs med nästan?

Men det känns som det borde funka - kolla med Y-bomstillverkare vad de pallar för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har till motorbåten, som väger ca 400kg och är 5m, vid en bom som vi delar med en annan, altså 2båt per bom, och det funkar alldeles utmärkt. Det största problemet är att vi inte ligger vid en flytbrygga, och behöver därför ha förtöjning som funkar i både hög- och lågvatten (+70- -25 är att räkna med). Bommen slutar före akterknapen, dvs vi behöver ha spring för att båten inte ska kunna åka in i bryggan. Finns egentligen tre lösningar på det;

1. som vi har det nu: tamp till aktern(finns ej på bild) och en kraftig gummikord som går till ett surringsfäste( det håller för ca 100kg) som båda går från bommens ände och två förändar iland.

2. en tamp från bommens ände till akterknapen, ett spring från bommens slut till (lämpligtvis) knapen fram (och gärna gummicord till bommen från tampen så den inte ligger i vattnet/skaver mot båten och samtidigt håller båten bakåt)

3. (lösningen som är fulast till utseende) en istucken regel (så grov att den inte kan röra sig nämvärt) och så lång så att man bara behöver en ände till akterknapen från en öglebult som fästes längst ut på brädan och två förändar iland. Funktionell men enkel.

post-10023665-1394237429,4023_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båtklubb har också varannan y-bom. Måste erkänna att jag har riktigt svårt att förstå varför man som båtägare avstår en extra y-bom för typ 3000 kr i engångskost, när mångas båtar kostar uppåt miljonen och man gladeligen öser ut tio tusentals kr på olika kostnader för båten årligen.

Ungefär lika korkat som att Maud Olofsson tyckte det var en bättre idé att köpa Nuon för 25 mdr för dyrt än att rädda Saab automobil. Heja Sverige!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För det första kan vi konstatera att Bullandö marina är en mycket skyddad marina, kolla http://kartor.eniro.se/m/nrphf Min far har legat där så jag känner väl till marinan.

För det andra förstår jag inte resonemangen om att man sliter mera på gelcoaten. Det är snarare tvärt om eftersom båten bara skaver mot något på ensa sidan. Med vanliga Y-bommar skaver båten på båda sidorna beroende på varifrån det blåser. En missuppfattning är att man ska spänna upp förtöjningslinorna så hårt att båten ligger fritt mallan bommarna. Detta sätt att förtöja sliter mycket på både båt, Y-bommar, brygga och förtöjningsgods. Förtöjningen bör göras så att båten kan röra sig relativt fritt mellan bommarna utan att åka in i bryggan.

För det tredje kan man tycka att det är snålt att spara på Y-bommar när man betalar så pass mycket för en plats. En 7 m lång och 2.5 m bred båt under 4 ton kostar 10 000:- kr per sommarsäsong.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag var ansvarig för en båtklubb eller drev en marina skulle jag nog inte välja att utrusta med dubbla y-bommar. Med enkla bommar blir möjligheten att få in så många båtar som möjligt med olika bredder på samma yta mycket större, man har mer spelutrymme att para smala och breda båtar etc. Och åtminstone i Storstockholm där jag håller till är båtplatser en bristvara.

När jag själv sökt bryggplatser har det ofta stupat på att max-bredd för båtar vid dubbla bommar ofta är 3,00 m. Detsamma gäller många gästhamnar med äldre anläggningar (d.v.s. dubbla bommar). Min båt har totalbredd 3,05, och många gånger har man fått pressa sig in i gästhamnar alltmedan gastarna jobbar för att bära av och hålla fendrarna nere. De bredare gästplatserna 3,50 eller 4,00 brukar försvinna snabbt, båtar har väl vuxit på bredden genom åren.

Sen tycker jag nog att det är lättare vid stark vind att manövrera och lägga till vid enkel bom.

Har nu en i vissa lägen mycket vindutsatt bryggplats med enkelbom i Lilla Värtan. Förtöjer enligt mittenalternativet i TS bild. Har fungerat utmärkt även i stark vind, men ordentliga ryckdämpare är väl ett måste.

Bullandö (där vi hade båt i min ungdom) är en väldigt skyddad hamn som någon säger, skulle alltså inte oroa mig.

Hälsningar,

 

Edit - upptäckte först nu att detta var en gammal tråd som fått nytt liv, mitt inlägg blev därför kanske lite överflödigt. Sorry blush

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske är det något i detta som jag inte förstår (som vanligt), men om bara Y-bommen är stark nog så kan det väl inte vara några problem. Det blir ju som att ligga långsides med en brygga. 

Om man fendrar av ordentligt och lägger både för-,  aktertamp och spring så ligger ju båten perfekt.

Svagheten ligger ju i infästningen av bommen i kajen (bryggan), brister det där hjälper inga spring i världen. 

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gammal tråd, men ändå intressant.

ArneRadar, klok synpunkt det där med flexibiliteten. Detta gäller ju särksilt i gästhamnardär man hela tiden har nya båtar att ta hänsyn till, men även på båtklubbar och marinor.

Snackade med en god vän om just att klämma in flera båtar på båtklubben för en tid sedan. Det finns mycket motstånd mot att byta plats och det är bökigt att flytta Y-bommar. Han berättade om en ny hamnkapten som inledningsvis gjorde sig impopulär genom att flytta om alla båtar, men när det visade sig att han fick plats med nästan 20 % flera båtar var åtgärden mer poppis (avgifterna kunde sänkas och det blev färre vaktpass).

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ansvarig säger att de tror att svaga punkterna är infästningen i bryggan + ev. precis där bommens Y blir enkel.

Jag tror ( vet absolut inte ) att det är infästningen i bryggan som tar storstryk. Både på lovart som på läsida.

post-29992-1394237429,6859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vår båtklubb har en längsgående stålprofil längs med kanten. Y-bommarnas fästen kan skjutas i sidled längsprofilen och dras fast på lämpligt ställe.

Dels tar den upp krafterna bättre genom att fördela ut dem på större yta. Dessutom är de enklare att efterjustera än i bryggan skruvade fästen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...