Mawi 1 Postad 25 April , 2012 Hej! Vid upptagningen i höstas noterade hamnkillarna att kölen svajade. Jag har nu börjat titta på detta, det verkar som om det saknas riktiga kölbalkar. ( ohlson 8:8 från -72). Det har spruckit lite här och där i plasten kring kölen och i inredningens infästning i skrovet. Kölbultarna verkar ok. Jag har fått lite tips från några kunniga om hur man förstärker och gör nya balkar. Förmodligen hyr jag in ett proffs som konsult för mer exakta råd vid själva konstruktionen. Dock är tiden som småbarnspappa begränsad för själva jobbet och att låta ett varv göra allt blir absurt dyrt. Är det någon som har tips om eller känner någon som man kan hyra in för att få hjälp med delar av själva arbetet. Andra tips mottages också tacksamt, jobba i polyester eller epoxy? Första jobbet blir dock att såga ut innergolvet som täcker allt så att man ser ordentligt. MVH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 27 April , 2012 Hej, Nu skriver ju du att det saknas riktiga kölbalkar och det stämmer säkert. Vill ändå återge min historia som handlar om att kontrollera att det verkligen är ett problem innan man lägger ner för mycket arbete. Jag fick samma kommentar vid upptagningen av min Shipman 28. Kontaktade försäkringsbolaget som skickade dit en person som går under namnet Plastjesus (har mkt gott renommé). Han inspekterade kölen och konstaterade att allt var fint men att det rör sig lite i skrovet på den här typen av båtar när de hänger i kranen. Om jag hade lust kunde jag göra en liten förstärkning men han såg inget skäl till det. Jag som redan hade funderat, läst böcker m.m. hur jag skulle lösa det. Också som småbarnspappa. Min poäng är att om du inte är helt säker (vilket du kanske är) så kan det finnas anledning att ta in ett proffs som bedömer om svajandet verkligen är ett problem innan du lägger ner en massa arbete. Det finns ju så mycket att lägga tiden på när man har båt och plastarbeten är kanske inte det roligaste. Hälsningar, Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 April , 2012 Jag läste någon stans att ett bra sätt att kolla om man har en svajköl är att när båten hänger i kranen att en person sätter sig under båten och sedan trycker till hårt (sparkar) med fötterna mot kölen i sidled. Och en annan person samtidigt tittar från fören bakåt och iaktar båtbotten och köl. Kan man då se att kölen kommer i svängning relativt skrovet, då har man en svajköl. En relativt lågfrekvent svängning på några enstaka Hz. Man kan sedan gå vidare med att besikta om man har delaminering på vardera sida om kölen, dvs en sorts utmattningsskada som då skulle kunna uppstå, om detta vuxit till ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 27 April , 2012 Jag hade långt gående planer på att överta en båt en gång som hade svajköl och gjorde då denna skiss på hur jag då möjligen skulle göra för att förbättra eller rättare sagt styva upp skrovets nedre del och bättre sprida ut och fördela krafterna över ett större område i skrovet med bla förstyvningsprofiler. Tanken var även att även laminera in tvärgående balkar och förlänga de befintlig kölbultarna genom att i de befintliga gänga in förlängningshylsor så att extra bultar då skulle kunna förankras i de nya högre balkarna, Vilket framgår av bilden. Dock blev det ingen affär varför projektet därför alldrig blev genomfört. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 27 April , 2012 Jag har skrivit något tidigare inlägg här på MG om hur jag gjorde på min Albin-79. Den svajade i kölen när den kördes i en kran. Båten hängde i slingen men stod stöttad på en balk på kranen medan den förflyttade sig mellan uppställningsplatsen och sjösättningen. Man såg tydligt hur kölen svajade fram och tillbaka. När jag sedan skulle skrapa botten ren (fanns ca 30 lager bottenfärg på gjorde jag en epoxibehandling. Runt kölen, en halvmeter upp på skrovet och en halvmeter ner längs kölen, samt för och akter om denna, lade jag två-tre lager glasfiber som jag mättade med epoxi. Efter det försvann svajet och den blev helt stel. Jag har inte haft några problem kring detta sedan. Jag förordar epoxi, som man måste vara mer noggrann med än med polyester, men det blir betydligt styvare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mawi 1 Postad 29 April , 2012 Hej igen och tack för kommentarer Ja båten verkar vara konstruerad helt utan tvärgående balkar, innerskrovet är ju ett slags balk förvisso, men i mycket tunnt och svagt material, man ser också sprickor i denna och i plasten runt kölsvinet. Innerskrovet och inredningen som är i ett stycke har också lossnat från skrovet. Jag hade också en besiktningsman från försäkringsbolaget där, (inga pengar blev det), i efterhand så tror jag att han skarvade en del bla så missade han helt att det inte är några egentliga balkar, men han pekade ju i alla fall på sprickorna som finns. Nu har jag även haft dit min tilltänkta konsult, Då hade jag sågat bort en mindre del av innerskrovet så att man ser tydligt att det inte är frågan om några egentliga balkar. Han verkade betydligt mer kunnig och gjorde direkt upp planer på hur man skulle förstärka upp kölens infästning i båten. Inte helt olikt Hasse o´ s lösning. Först såga ur hela innerskrovet på båda sidor om kölsvinet, slipa rent hela detta området och nere i kölsvinet. slipa bort plasten runt kölbultarna, (ja dessa är inplastade), och i hela kölsvinet. Förstärka själva botten på båda sidor med ca 5 mm epoxi och matta. sedan 2 st tvärgående balkar. 1 bred där den tidigare balk-liknande innerskrovsdelen var, 1 smalare längre fram. Dessutom 2 längsgående balkar för att ta upp krafterna vid en ev grundstötning. Sedan utslipning av sprickor och spackling med större radie i kölsvinents hörn. Enligt besiktningsmannen skulle det här kunna kosta upp till 100.000:-, vilket blir helt absurt på en båt värd kanske 160.000:- Andra källor har ju också föreslagit 50-70 tusen för detta jobbet. Hur som helst konsulten, från ett välrenommerat varv, menar att han kan göra det för ca 30.000. Helt plötsligt låter detta billigt. Jag skulle dessutom kunna göra förarbetet själv och då spara ca 1/3. Jag känner mig nu mycket lockad att tacka ja till hans förslag. Då blir det i och för sig dyrt, nej fel inte dyrt, men mycket pengar, dock förmodligen grymt bra och jag kan i stället jobba med det jag kan på dagarna i stället för att ligga där och slipa glasfiber med mina biltemaverktyg. Ja jag känner nu i skrivande stund att det får bli så, skall bara be om några förtydliganden i den detaljerade offerten. Jag skall se om jag kan fixa lite före och efterbilder. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 29 April , 2012 Om du är med i Svenska Shipmanförbundet tycker jag du skall kontakta dem.De har en grupp som arbetar med att komma till rätta med de olika årsmodellernas svagheter. Själv har jag en -78 och den generationen k a n har problem med svag förstagsinfästning. -04, fanns inga rapporter om detta nu finns det flera kända fall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Consensus 5 Postad 30 April , 2012 Kruxet med med svajköl är att när det pågått under lång tid så blir bottenlaminatet utmattat (=delaminerat). Även det bör bytas ut. Med en fuktmätare kan man oftast efter upptagning konstatera var laminatet sugit mest fukt och markera dessa partier. Så man får helt enkelt börja med att slipa bort så mycket laminat man vågar, enklast från utsidan och in, och sedan ersätta med nytt fräscht. Inifrån får man slipa rent rubbet och plasta upp 4-5 tvärgående bottenstockar - beroende på båtens storlek. Ett enkelt sätt att se hur mycket kölen svajar är att på lämpligt sätt fästa en laserpekare på en kölbult och låta den lysa upp i rufftaket när båten ligger i hamn. Markera denna punkt. Sen gör man om samma sak på kryss i frisk vind - på resp bog. En frisk båt ska inte röra sig ett smack, endast några enstaka millimeter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 15 Juni , 2012 Hej, Såg ditt inlägg först nu. Jag är medlem men hur tänkte du? Att jag rent allmänt som Shipmanägare bör förbättra kända svagheter, eller var det med anledning av vad jag skrivit i tråden? Har en 73:a som ju har en del kända svagheter (minns dem inte riktigt nu), ganska mkt här gjort på min, rodret inplastat, bytta fönster, har ett ministag (vet inte om det är en förbättring dock). Sen tror jag att det är något med däcket på dessa årsmodeller...men det är inget jag grottat i. Jobbar hårt på att hålla den i hyfsat skick rent allmänt. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nattsudd 0 Postad 15 Juni , 2012 Hej, Såg ditt inlägg först nu. Jag är medlem men hur tänkte du? Att jag rent allmänt som Shipmanägare bör förbättra kända svagheter, eller var det med anledning av vad jag skrivit i tråden? Har en 73:a som ju har en del kända svagheter (minns dem inte riktigt nu), ganska mkt här gjort på min, rodret inplastat, bytta fönster, har ett ministag (vet inte om det är en förbättring dock). Sen tror jag att det är något med däcket på dessa årsmodeller...men det är inget jag grottat i. Jobbar hårt på att hålla den i hyfsat skick rent allmänt. Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 16 Juni , 2012 Så svårt är det inte att plasta själv, och dina Biltemaverktyg duger gott! Du behöver i princip bara en vinkelslip. Här finns en bra beskrivning på hur man gör, http://express2.ep.se/Express/Page.aspx?id=12468 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser