Ylmen 0 Postad 25 April , 2012 Jag har ett litet problem. På min båt sitter ett Bravo 1-drev coh på nåt sätt funkar bara tilt ner på reglaget. När jag ska tilta upp måste jag använda trailer-lägesknappen. Alla kablar ser ut att sitta som de ska till tiltreglaget, men det vill inte funka ändå. Kan det ha något att göra med induktiv-givaren på drevet? Hur ställer man i såna fall in den? Som ni märker är jag ganska grön på sånt här, så alla tips och hjälp mottages med varm hand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Weekender23 2 Postad 25 April , 2012 Tjena! Det är tilltgivarna på drevet som är feljusterade, den ena är för att ställa max tilltvinkel och den andra är för instrumentet på instrumenteringen. Prova att släppa skruvarna och rör på givarna och justera. obs! De är väldigt känsliga, justering kan bara handla om få milimeter för att få det funka. Du kan läsa hur du gör i denna pdf http://tsgmarine.no/deler/manualer/drev/bravo/4 A Service Procedures Requiring Minor Disassembly.pdf Lycka till! / Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 25 April , 2012 Börja med att ta isär alla kontakter spraya med oxid rengöring och gör rent. Ett mycket vanligt fel, efter rengöring brukar det fungera. Fungerar det inte får man börja kolla givare etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ylmen 0 Postad 26 April , 2012 Tack se mycket . Ska åka till båten på lördag och tar du med mig en utskrift på pdf:en du skickade. Återkommer med resultatet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 26 April , 2012 En klassiker detta med trimgivare . Det jag gjorde vara att klippa kablarna på insidan och koppla ihopdom , obs kablarna som kommer innefrån båten ! Den man gör då är att man kopplar förbi trimgivaren och får trailerknappens funktion hela vägen , alltså ingen stopp till max trimläge ! Det måsta man tänka på ,att man kan köra hela vägen upp även med trimknappen ....är man minsta osäker på hur drev skall trimmas ut så är inte detta en bra lösning ,här gäller god kunskap för att inte trimma ut tok för mycke . Normalt sett så ser på vattnet efter båten om man har trimmat ut rätt . osv .... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ylmen 0 Postad 30 Maj , 2012 Inget verkar funka...har sprayat alla kontakter jag hittat men det blir inget bättre. Har även försökt att justera trimgivaren, men det enda som händer är att drevet inte över huvudet taget rör sig uppåt...får nog pröva med att klippa och skarva ihop kabeländarna, vilket känns lite tråkigt eftersom givarna är helt nya Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
perra_linden 0 Postad 30 Maj , 2012 Ett ganska vanligt fel är att trimknappen i spaken börjar glappa, är det en Quicksilver 3000 tror jag reglaget heter så går det att fixa, men det är ganska bökigt! /P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rool 3 Postad 30 Maj , 2012 Om det är till någon tröst hade jag samma problem, fast tvärtom, gick bara att tilta upp. Det klickade bara i reläet när jagskulle tilta ner, men efter lite trix så visade det sig bara vara glapp i någon kontakt, inte från reläet, utan i kabelstammen fram till reläet. Så testa att rucka lite och trixa:-) Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Soldansarn 0 Postad 5 Juni , 2012 Har haft liknande fel med att inte kunna trimma/tilta upp och ett klickande ljud i reläet bak vid trimpumpen. Felet var ett kabelbrott precis vid kabelskon som sitter vid trimpumpsreläet. Klämde dit en ny kabelsko och anslöt. Allt fungerade igen Har Du hittat felet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 5 Juni , 2012 Jag har haft samma problem med en utombordare och för mig var det felet i knappen/kablaget i spaken. Kollas enklast geom att jag bytte plats på kablarna från reglaget. och fann då att tilten fungerade åt andra hållet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser