Lundholm90 1 Postad 24 April , 2012 Hej! Köpte mig en ny ratt på senaste båtmässan och tänkte byta den i helgen som var men det uppstod problem. Efter att ha skruvat bort muttern som håller fast ratten så sitter den fortfarande fast, sitter den fast på nått annat ställe? Har tagit i för kung och fosterland med händerna men den sitter som satan, vill ju inte ha sönder nå annat när ja rycker så hårt. Nån som vet hur ja ska gå tillväga? Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoatBruce 15 Postad 25 April , 2012 Ratten sitter på en kona med en kil i, dom kan sitta rätt bra. Jag brukar knacka försiktigt med en hammare (plastklubba) på gängtappen där muttern satt, samtidigt som jag drar ratten utåt. Sitter den fortfarande fast, så kan du försöka få in något verktyg bakom ratten i form av ex. en skruvmejsel om det nu funkar, för att få mer draghjälp med att få ut ratten knacka sedan med en hammare försiktigt igen. Detta brukar funka bra. Lycka till. //BB Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2012 Knacka försiktigt brukar bara stuka gängan. sätt på muttern igen så att översidan på muttern är i liv med rattaxeln, detta är för att inte förstöra några gänger. Spänn sedan uppåt på ratten med ena handen och ett knä diagonalt mot handen så hårt du orkar, i andra handen har du en rejäl slägghammare med den ger du muttern ETT REGÄLT SLAG obs inget mes knackande. Nu är ratten garanterat lös bara lossa muttern och lyfta av ratten. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2012 Jag gjorde precis som Boatbruce svarat men lyckades inte när jag bytte ratt för ett par år sedan, jag fick köra med en avdragare, kosta nån hundring på BT. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 25 April , 2012 Du kan spraya CRC-6 (eller vad det heter, rostlösningsolja) och försöka få loss ratten dagen efter. Annars är det nog en avdragare som gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2012 Ratten sitter som sagts på en kona och då hjälper ingen rostolja. Avdragare funkar men kan förstöra ratten i bakkant, följ mitt råd ovan använd släggan till begskilar den är lagom. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 April , 2012 Vår ratt satt som berget också, hade säkert suttid där i 30 år. Det fanns inte en chans att få loss den själv men med en medhjälpare gick det fint. Vi gjorde som Pentax skriver: Skruva på muttern så att mutter och axel bildar en slät yta, sätt medhjälparen i stolen och be denne dra för allt han är värd i ratten rakt bakål, ta en rejäl hammare och slå stenhårt på muttern/axeln. Släpper det inte, slå en gång till...ännu hårdare! För säkerhets skull kan man använda något mellanlägg, typ planka, för att få ut slaget en bit från ratten om muttern sitter djupt i rattnavet. Att förbereda operationen med lite CRC 5/56 n gra dagar innan skadar aldrig. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 25 April , 2012 Vill/ behöver man något imellan så är inte trä det optimala det tar upp för mycket av energin i slaget hellre då något solit i metall, det är energi chocken som lossar. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 25 April , 2012 Stämmer bra Kalle...men trä förhindrar skador på muttern och rattaxeln vilket gör att man kan smälla till hur hårt man vill utan att vara rätt för att förstöra något. Tar man dessutom ett hårt träslag så ska det nog mycket till för att ratten inte lossnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 April , 2012 Slå inte på axeln, använd en avdragare. Slår man kan man förstöra lager i styrningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lundholm90 1 Postad 25 April , 2012 Fick idag loss den! Började med att jag åkte förbi Jula och köpte en värdelös avdragare som gick sönder, eller ja den funkade inge bra i vilket fall.. Så efter att ha försökt med det mesta slog jag av ilska med min hylsnykel på axeln på muttern, och vips så hoppade ratten ur sitt läge. Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 April , 2012 Vad bra! nu kan man sova igen på nätterna.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 26 April , 2012 Hemligheten med att slå loss kon-axlade maskindelar är att utnyttja lagerglappet som oftast finns. T.ex en snurras svänghjul, det har nästan alltid ett spel på nån mm i axialled, dvs man lyfter svänghjulet och håller det i övre läget eller pallar upp det med vad man har i verktygsväskan. Då ligger axeln fri att röra sig nedåt nån mm och lagret får förhoppningsvis bara en liten del av energin av slaget på axeländen. Ju bättre avpassad hammare och snärt i slaget desto mindre energi till lagret. Med exakt avpassat slag kan man i teorin få noll påverkan på lagret. Där kommer yrkesmannens (dvs inte jag) kunskap in. Han som gjort samma sak tusen ggr kommer närmast det optimala. Det har sällan misslyckats när jag lossat utombordares svänghjul på detta sätt. Däremot har jag med kloavdragare misshandlat ett par svänghjul. Kombinationen kloavdragare och slag är inte fel. Dra lite lätt på avdragaren beroende lite på hjulets hållbarhet och utnyttja lagerglapp och slå med rätt hammare ett snärtigt slag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stella1 0 Postad 26 April , 2012 Du kan prova med att knacka mitt på rattaxeln med hammare och dorn samtidigt som du drar. Det krävs fyra händer. Annars kan du kanske anväda en avdragare.Var rädd om gängorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 26 April , 2012 Visst går det att få isär en del prylar på det sättet men om det är kullager så slår man märken i kulbanorna alternativt förstör kulorna. Ibland märker man inget direkt men kommer sedan av förtidigt lagerhaveri. Att använda lagerglapp är knappast vad som rekomenderas om man ska göra det på rätt sätt. Ska man ändå byta lager gör det inget. Även montering av lager måste ske så man inte skadar kulbanor eller kulor. Är lagringen typ glidlager och med axialt lagrande kan de klara mera. Radiallager tar inte upp stöten och axiella krafter och andra delar kan ta stryk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser