Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Vilken segelbåt är bäst för en som kan ingenting om segling??

Rekommendera Poster

Nej...nej...sad Den där båten verkar inte vara värd så mycket pengar!! Att handlaren säger att det är OK segel betyder antingen att han inte vet eller så är de dåliga...vad skulle han annars säga? Att de är dåliga? Listen för ruffluckan tror jag är omöjlig att ersätta så är den trasig så kommer du få problem med vatten i båten...om båten stått som den gör hela vintern så är det garanterat rejält med vatten mellan skrov och innerliner samt troligen fullt med mögel i ruffen.

Du kan hitta mycket finare privatägda båtar för samma pengar och jag lovar dig, du vill inte ha en båt som är i dåligt skick nu när du ska ge dig in som förstabåtsägare...du vill ju börja segla direkt, inte renovera båten! 

Stressa inte, sommaren är lång och det finns mycket båtar till salu. Jag kan förstå frustrationen...du har bestämt dig för att köpa båt och vill ha den NU men tro mig, du kommer bli mycket nöjdare om du har lite tålamod. Lär dig mer om båttypen, kolla på flera båtar och slå till när allt känns rätt!

Jag gick igenom precis det du gör och jag är otroligt glad att min käre far höll tillbaka min iver lite så jag hittade min pärla som jag ägde i 13 år! Hitta en båt som är uppenbart älskad av sin förra ägare...inte en som negligerats utan kärlek.

Mvh
Fred

P.s Att kölen är rostig på Stortrissen är ingen katastrof. Det är gjutjärn och rosten brukar leta sig genom färgen, så var det på min båt varje år...dock var kölen på bilden lite väl rostig. D.s.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Birdie 24 har du inte skrivit med, köpte en höstas för en spottshyver med en regel vagn/trailer till med 6 däck.

Har inte seglat med den ännu men en sådan båt kan du säkert hitta för ett bra pris. De flesta säger att den är lättseglad (hoppas) smileyJag längtar i alla fall till sjösaättningen om några veckor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns finare stortrissar än så för 10 000 spänn!
Jag hade tänkt sälja min Julle i sommar för 15 000 då är det en sprillans fock, storsegel från 2010, Gammal genua och spinnaker, motor från 2009. Nymålat skrov, däck och invändigt i ruffen. Rostfläckar på kölen har jag också! Det har alla andra med järnköl i vår hamn, tror jag!
Nu har jag dock bestämt mig för att behålla jullen ett år till...
Men att begära 15 000 för den stortrissen är hutlöst!

Ha is i magen...

Det dyker upp stortrissar, Monark 540, trissgiggar och jullar under sommaren!

Senast ändrad av Janken | 01 maj 2012 | 22:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag kollat på en stortriss till som finns på blocket i Rättvik och jag måste säga att båten hos båthandlaren är 100 ljusår bättre. Med den här resan och förra veckans resa till västerås har jag åkt 60mil i onödan utan att lyckas hitta någon båt.  

Jag tror att jag slår till och köper hos båthandlaren, Har inte riktig tid att åka runt i hela sverige och leta efter en pärla när det finns en hel OK  krabba  hos båthandlarn en stenkass bort hamnen där jag tänker ha den.   Jag tror ändå att en hel del av förtjusning  med segelbåt är att man får fixa och trissa för att få den fint.  Om man inte tycker fixa och trissa då ska man inte skaffa båt. 

Ska försöka få ner priset till 10 000 SEK med motor. Är det inte också så att när man köper hos ett företag har man garanti och i en viss del bättre skydd än hos privatpersoner?  Det tycker jag är bra i fall att båten är inte tätt och det skulle komma massor med vatten. 

Senast ändrad av Mauritx | 02 maj 2012 | 23:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror tyvärr att du gör ett misstag om du köper handlarens båt men men...du avgör ju själv ifall du vill lyssna på oss här eller inte.

Det stämmer att du har ett bättre skydd ifall du köper av en handlare men om denne sedan bryr sig om det är ju en helt annan sak.

10.000 kr är ju inte så fasligt mycket pengar om det skulle visa sig att du inte får ordning på båten...det är nog så du får resonera.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Javisst bryr jag mig och lyssnar på vad ni säger, jag kan ju ingenting om segelbåt. Jag kommer att följa er råd och inte köpa den på båthandlaren.  Jag väntar och se vad som händer.

Om ni har en fint stortriss som ni vill sälja hör av er.  Nu har jag fått mejl från stortrissen som jag nämde i början från Kristinehamn. Ska åka och kolla på den i helgen kanske.  Nån som bor i Kristinehamn som kan kolla åt mig? så att jag sliper åka i onödan i fall den är dåligt?

MVH

Mauiricio  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Be killen/tjejen som har båten att skicka lite bilder på köl, ruff osv på din mail. Då ser man rätt mycket. Inte bara fina bilder från när båten är i vattnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra tips av Peter!

Om man verkligen vill sälja så ser man till att ta många och bra bilder så spekulanter som har svårt att bara svänga förbi kan göra sig en uppfattning om det är värt resan!

När jag sålde min Stortriss la jag ut så många riktigt bra, och nytagna, bilder det gick på Blocket och skrev i annonsen att jag har många fler att skicka om intresse finns. Dessutom erbjöd jag mig att ta fler bilder om det var något speciellt som intressenterna ville se.

Orkar man som säljare inte göra sådant så har man nog inte orkat ta hand om sin båt heller. Bra signal för köpare att leta vidare! Det värsta jag vet är när folk skriver: Inga mailkompisar eller Endast telefon. För mig visar det på ointresse att sälja in sin sak och då kan de lika gärna behålla den!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips, om du kan bortse från trailerbarheten, är att kolla in J17. Det finns ett antal mellan 10-15 k på blocket.
Den seglar avsevärt bättre och tryggare än Stortrissen, den är ungefär lika rymlig invändigt och beter sig som en större båt i sjön. Den stampar inte lika mycket i sjögång som stortrissen.
Jag har seglat jättemycket stortriss i min ungdom och det är en ganska trevlig båt men efter några år i min Julle så skulle jag aldrig välja stortrissen före Jullen.

Plastjullarna är väldigt gediget byggda och har inte några direkt svaga punkter. Den tål oerhört med vind och sjögång. Konstruktionen bygger på månghundraårig båtbyggartradition från västkustens fiskare. Långköl gör att den inte broatchar eller bjuder på andra överrakningar på hårda undanvindar.
Den är grundgående (0.90) och långkölad så om du råkar hitta nån grynna med kölen så får du lite färgskrap på järnklumpen. Den har dubbelskrov = obefintlig kondens vid övernattning.

Jag brukar sjösätta min från vagn men lyfta henne med kran. Hade jag haft en bättre vagn hade jag kunnat ta upp henne med vagn också. En styrning för kölen skulle få henne att hamna rätt på vagnen.

Den enda riktiga fördelen jag kan se med Stortrissen jämfört med Jullen är att riggen på Stortrissen är partialriggad vilket gör att den är lite behändigare att hantera förseglet på. Å andra sidan så ger Jullen möjlighet att sätta en, förhållandevis, stor genua när vinden avtar. Då drar den ganska bra även i lättvind. Möjligen kan jag tycka att Stortissen kryssar något bättre så länge det är platt vatten. I sjögång så stampar dock stortrissen ganska friskt eftersom den är så platt i förskeppet.

Här har du en J17 i Västerås som ser fin ut! Säkert prutbar!

http://www.blocket.se/vastmanland/J17_40162640.htm?ca=4&w=3

Här är en i Uppsala. Säljaren har lagt på en halvmeter på längden. Det är en J 17 som ser ut att vara i hyfsat skick!

http://www.blocket.se/uppsala/Liten_och_bilig_segelbat___6_5m_40171937.htm?ca=4&w=3

Senast ändrad av Janken | 04 maj 2012 | 12:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

J17 ser bra ut men är alldeles för tugn och svåra att hitta med en vagn. Jag måste ha en vagn för att Kunna köra hem den. Har kollat också på seacat men är också svåra att hitta med vagn. Det är riktig jobbit står här och vänta, jag antar att det blir svårare att hitta när alla börjar sjösätta sitt. När är bästa lägget att köpa segelbåt,? under hösten kanske? Mvh Mauricio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En 30-vagn bygger du på en lördag om du har en rak bakaxel, lite järnrör och vaggan som hör till båten samt är hyfsat svetskunnig.
Om du inte är svetskunnig så mutar du en svetskunnig polare med en bättre middag o några pilsner.
Jag har länge tänkt att muta min svåger ut till båthamnen och be honom ta med elsvetsen.
Dat har bara inte blivit av!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En sak har jag märkt under sökande av båt.. Att det finns massor med oseriösa säljare och sköjare på blocket. Det är ju frukstanvärt. Sist kom jag överrens att kolla på en båt  den här lördag och idag skickar SMS säljaren där han säger  att det kommer en annan köpare imorgon och om det inte är såld kontaktar han mig.  

Vi hade ju kommit överrens att träffas på lördag, han sa då inte någonting att någon annan skulle komma på fredag när vi pratade, han  gjuger också när han säger att den andra rignde först.  (Det var ju han som rignde mig efter att jag hade skickat en sms).   

Jag kommer inte i alla fall att köpa den båten, Inte ens ta emot han han ger den bort till mig.. 

Ja, det verkar så att det är meningen att jag inte ska skaffa nån båt.  

Ha det så bra.. Tusan tack för er hjälp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På söndag ska jag kolla på en Hurley 18. Har läst en hel del om den och hoppas den ska bara i bra skick för att köpa den, om någon har bra tips på vad jag ska kolla specifik det uppskattas. 

Tack på förhand.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är skicket som gäller på i stort sett alla gamla små båtar. Om de någon gång i tiden haft ett typfel lär de ha antingen visat sig tydligt vi det här laget eller vara åtgärdat sedan länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om TS missade mitt förra inlägg här, men tar det igen då. :-/

Den här dagseglaren anser jag vara en lämplig båt man kan lära sig grunderna med segling i.

Man kan inte sova i den, men man kan ta med sig tält istället. Dessutom hade ju TS husbil, vilket denna båten är lämpad för med tanke på den låga vikten. Den var även med en ny Fågelstasläp.

En  båt man kan sjösätta från trailern utan problem. Nu har ju annonsen legat ute ett bra tag så det finns säkert prutmån på den.

http://www.blocket.se/kalmar/Crescent_455c_40077892.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Entligen hittade jag en båt. Är så glad. Det blev Hurley 18 som jag kollade idag, den är i bra skick, det finns vissa detaljer, trädlister är gammal och en liten grundstötning i kölen men inget arvaligt, killen som har haft den verkar ha bry sig om den, den behöver vårusta, vaxa och förbättra lite på bottenmålning. Inne i ruffen var hur fin som helst, Den har gel batteri och en prydlig elcentral med fungerarde lanternor. Den har en gasoilflaska för att laga mat, ett bord, länspump, kompass och knop mättare. Det är en fin 6hk everunde motor som ser ut fin, Den var torr och fint, jag öppnade alla ställe som går att öppna, den luktade fin, ingen mögel eller så, efter en vaxning och målning av trädlister kommer det att bli hur fint som helst, det går inte att jämföra med en stortriss, hurley är som en lite segelfartyg inte som en stor jolle. Tusan tack för er råd och hjälp, P. S glömde visst att jag inte kan segla, har skaffa seglings abc och en till bok som jag ska läsa, kanske göra en liten segelkurs med, det blir en kul sommar tycker jag i alla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis till båtköpet, du kommer säkert att vara jättenöjd!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Härligt att höra!
Jag blir lite avundsjuk när jag läser inlägget efter köp!
Det luktar förväntningar lång väg!
Herrejisses vilken härlig sommar du har framför dig!

Ett tips bara!

Nånting kommer att gå sönder, du kommer att stöta på en del problem!
Var inte rädd att fråga de gamla rävarna i hamnen. De flesta tycker att det är skitskoj att få dela med sig av sina kunskaper. Låter tipsen knasiga, dyra, komplicerade?
Fråga en annan gammal räv
Det finns ofta flera sätt att lösa problem vad gäller båtar, segling och sjöliv!

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grattis! Ha en kanonskön seglingssommar nu :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Nu har jag hämta båten, körde 100 Km på ungäfer 3,5 timmar.  Vagnen höll i alla fall.

Ville visa en bild på pärlan, Den behöver tvättas, vaxa, och måla reilinglista och andra träddetaljer, Båten är i väldigt bra skick och i original utförande, Den är en 74:an årsmodell jag köpte.  Motor är en everude 6hk i väldigt bra skick med.

Tackar.

Senast ändrad av Mauritx | 17 maj 2012 | 01:13

Senast ändrad av Mauritx | 17 maj 2012 | 01:14

post-10021708-1394237068,7829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2012-04-24 vid 23:02 skrev Mauritx:

Detta är min första inlägg här, Jag har alldrig seglat i mitt liv, Knappas har varit på någon båt heller , men jag har blivit riktig intresserad att lära mig att segla.  Det var en bekant som hade en stor segelbåt som berättade hur mycket han saknade seglingen men på grund av ålder var han tvingen att sluta, han sa att det är riktig fridfull och avkopplande och samtidigt spännande, det lätt som en bra kombination. 

Jag har tittat lite på dessa men eftersom jag vet ingenting än skulle vilja ha hjälp med att välja en:

Kollade också på trissjolle men tycker att dem är för små för en som är 100   🙂

Stortriss MK II.

Albin 57.

Seacat.

Ohlsson 22

Sheriff 600.

Rock 20.

Fabola.

Monark 540.

Karlskrona viggen.

Magnifik midget.

Jag var i samma sits för 6 somrar sedan.

Ville åxå ha en treilerbar båt eftersom jag hade haft treilerbar liten motorbåt.

Hade aldrig seglat eller åkt mer än i små insjöar.

Vi åkte och kollade på en vega.. klev in i den å köpte. Detta va mitt i vintern.

Fick senare veta att detta ex hade annan typ av roder än vanliga vegor.

Seglade massor kommande sommar, både ensam och med familjen. Bästa tänkbara båt.

Våren därpå köpte vi en scampi, samma upplägg, samma känsla, både själv, med vänner, mm.

Världens bästa båt, borde köpt den direkt...

Våren därpå köpte vi nuvarande båt med 2 akterhytter, riktigt kök, toa, dusch mm. Samma upplägg, ensam och gemensam segling...

...Borde satsat på den båten omgående. Nu byter vi inte.....

Hade vi inte bytt från början hade den första fortfarande varit bäst.

Så för vår del... nu blev det ifs båtplats, som vi egentligen inte spontant kände för... hade det nog kvittat vilken båt vi börjat med... sen är det nog enorm tur om man får extakt en som stämmer exakt med behovet. Har du pejl på hur du kommer använda båten är det nog lättare att göra plus och minus-listor.

Om ett tips från mej, som gör sånt här på impuls, funkar som tips från coachen... köp första bästa... prova och känn efter..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då var ni i samma sits samtidigt eftersom inlägget är sex år gammalt 🙂 

Redigerad av Peter_K
  • Gilla 1
  • Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, många läser inte hur gamla inlägg de svarar på. Detta skrev jag i framtiden 2025-02-13. 😜🤪

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 minuter sedan skrev pseudonym:

Detta skrev jag i framtiden 2025-02-13.

Varifrån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då skulle jag vilja be om den rätta lottoraden för nästa dragning! :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med tanke på att TS nu verkar ha flyttat in i sin båt verkar han trivas med båtlivet i alla fall 😎

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
7 timmar sedan skrev Parca22:

Med tanke på att TS nu verkar ha flyttat in i sin båt verkar han trivas med båtlivet i alla fall 😎

Ja... de flesta nackdelar har väl oftast vissa fördelar med sig. Vilka fördelar dyslexin fört med sig har jag inte kommit på. Såg åxå först nu att inlägget hade några år på nacken och att den med råge blivit både besvarad och kommenterad. Undrar varför det ibland dyker upp inlägg markerade som nya fast dom verkligen inte är det.

• Haha 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...