Gå till innehåll
onsdag 25 december 2024
Mauritx

Vilken segelbåt är bäst för en som kan ingenting om segling??

Rekommendera Poster

Detta är min första inlägg här, Jag har alldrig seglat i mitt liv, Knappas har varit på någon båt heller , men jag har blivit riktig intresserad att lära mig att segla.  Det var en bekant som hade en stor segelbåt som berättade hur mycket han saknade seglingen men på grund av ålder var han tvingen att sluta, han sa att det är riktig fridfull och avkopplande och samtidigt spännande, det lätt som en bra kombination. 

Jag har tittat lite på dessa men eftersom jag vet ingenting än skulle vilja ha hjälp med att välja en:

Kollade också på trissjolle men tycker att dem är för små för en som är 100   :-)

Stortriss MK II.

Albin 57.

Seacat.

Ohlsson 22

Sheriff 600.

Rock 20.

Fabola.

Monark 540.

Karlskrona viggen.

Magnifik midget.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De båtar du nämnt är bra exempel och visar att du är på god väg in i seglandets sköna konst. Enkelt och billigt att börja segla nu med marknaden på små. Båtar som ger priser nära noll. Skulle det vara fel för dig har du inte slängt så mycket pengar i sjön. Välkommen till MG.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Vet att världen är uppdelad i för och emot Maxi.

Men jag kan varmt rekommendera en Maxi 77

Mycket prisvärd och för priset en rolig seglare.

Se till att titta på en med inombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om Maxin, hade själv aldrig seglat i hela mitt liv när jag köpte min 77a. Hamnpersonlaen talade om vilket snöre som gjorde vad o sen gav jag mig de ca 40 sjömilen hemåt och inte någon gång kändes det svårt. Båten är oerhört förlåtande. Dock, med de båtar TS räknat upp ligger kanske Maxin i överkant av en ev budget?

Till listan kan du även lägga Albinviggen, En fenkölad variant av Karlskrona-diton som jag tycker är helkul att segla, pigg o gla liten båt. Det jag mest har emot den är att den är lite koj-aktig inuti, man får nästan krypa omkring, Maxin har iofs heller inte full ståhöjd om man är runt 180cm, men man har gott om utrymme i en relativt liten båt ändå. Spec gillar jag att man har full höjd på hela bredden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag skall skämta till det, så är bästa båten att lära sig segla en optimistjolle.

Gör du fel så blir du straffad direkt, antingen får man bommen i huvudet eller så kantrar båten, men man dör inte av det.  !wink

Jag själv var helt okunnig när jag började, jag var med på en liten kappsegling i klubben och blev sedan helt såld på detta. Hade sedan förmånen att få följa med en några år äldre bekant ett par gånger. Bestämde då ganska snabbt att jag skall ha segelbåt och sparade, lånade och köpte då en Omega som jag byggde i byggsats och plastade och skruvade ihop. Jag är visserligen ganska händig, men mycket tänk blev det bakom varje detalj...... När jag nu summerar allt i efterhand så är segling helt underbart och inte heller särskillt svårt att lära sig. Det svåra är att bli riktigt bra på det, det är därför alltid kul att ha en båt där det går att trimma och justera så att det alltid finns något att optimera under själva seglingen.

Som sagt jag började med Omega 28:an som jag nu säljer, och jag har aldrig haft problem att hantera den inte ens första gångerna, Perfekt nybörjarbåt om man vill ha plats för familjen, Men det finns givetvis andra billigare alternativ, du bör då titta på skicket, Småprylar går att byta dyrare är det om hela tråinredningen är nergången, segel är dyrt så de bör åtminstonne vara hyvsade, Är tex buken halvägs ut i storen då är den helt slutseglad.

Motorn är viktig. Vill du ha innombordare (rekommenderas) bör den vara lättstartad och i hyvsat skick. Väljer du utombordare är det lättare att byta men för vissa båtar bökigare att hantera i synnerhet om du är ensam vid tillägning tex.

Jag skulle även vilja slå ett slag för 7/8-delsriggen med endast akterstag. Då har du ett mindre försegel än på en masthead-riggad båt, De flesta 7/8-delsriggarna har ett stort storsegel och klarar sig rätt bra med ett mindre försegel (fock) och går bra med det. Masthead kräver vanligen en stor genua och då måste du släppa rodret för att skota om detta vid slag samtidigt som du hanterar storen, (att kryssa och slå är då enklare på båt med litet försegel)

Senast ändrad av Hasse_O | 25 april 2012 | 00:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med det Hasse skriver om partialrigg, vill därför tipsa om IF. Snygg, stadig, bra rigg. Även RJ85 som klart ryms inom budgeten har partialrigg och seglar bra. Lättaste båten att segla brukar vara en som kappseglats lite grann, då brukar snörena sitta på rätt ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns massor av bra mindre båtar men ta ingen så liten som Stortriss eller Monark 540 om du är en storvuxen person.

Vigg har jag haft själv och trivts bra med, Även långa personer kan bekvämt sitta i den ( i denna storleksklass är det  inte alltid så). Man sover även fint i en stor förpikskoj som lång person (min man är 187).

Ta lite tid på dig att hitta en bra båt. Du ska provsitta i sittbrunnen - riskerar du att få bommen i huvudet? Provsitta i ruffen, provligga kojerna, provgå på däcket - hur stabil är den med din tyngd.

Som jämförelse väger en Vigg tre gånger mer än en Stortriss vilket märks på stabiliteten när an rör sig ombord.

Det är köparens marknad så när du vet vilken båt du vill a så se till att du får en med bra segel (dyrt) och sittbrunnstält. Sittbrunnstältet är inte bara som supstuga utan ett sätt att slippa ta ner blöta kläder i den lilla ruffen). Hitta helst en båt klädd med någon form av isoleringsklädsel så du slipper så  mycket kondens ombord.

Senast ändrad av ciaraud | 25 april 2012 | 06:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har många gånger lovordat Stortrissen (då jag ägde en sån i 13 år) så vill du veta vad jag tycker om den, sök bland mina inlägg. Visst, jag håller med om att den kanske kan kännas trång för en storvuxen person men jag är 182 cm och väger 70 kg och jag har aldrig känt att det varit några problem, ens med ett par andra i båten. En tung person kan ju vara positiv för seglingen av en liten båt genom att kunna upphäva krängning...

Som någon skrev: det är köparens marknad så åk runt och titta, kläm och känn på ett antal olika modeller så får du en känsla för hur din kroppshydda passar båten. Därefter kan du börja leta efter rätt exemplar av den modell du fastnat för.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för hjälpen.. 

Maxi 77 och alla båtar i denna storlek är finna men alldeles för stora tror jag.  Kollade på blocket och dem som finns är oftas utan någon båtvagn/sjösättningsvagn, Det blir svår att hämta,  och här det jag bor finns inte lediga båtplats just nu.  

Oftas följer med sjösättningsvagn med båtarna i stortriss storlek runt 5,5 mts,  Viktig för att hantera/sjösättas  när den är i land. 

Jag har kollat på en Albin 57,  med fällbartköl  med original båtvagn. Det verkar vara enkla att lägga i och ut och enkel att ta mig sig.  Antar att det blir ganska mycket att åka med motorn i början innan jag lär mig att segla.  Läste att båten var inte så enkel att segla med, svår att kryssa och lite ofurutsättbar..stämmer det?  

Tack på förhand.

MVH

Mauricio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag läste någonstans att en båt var oförutsägbar och svår att segla skulle jag inte köpa den. Det är lätta att bli rädd när man upptäcker att man tappar kontrollen på sjön. Och det gör man , även som erfaren. Många är de som blivit rädda och inte vill segla mer.

Knepigt med båtplats - menar du att du tänkte sjösätta och ta upp varje gång du ska segla? Och masta på/av?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ahaaaaaa, båten skulle vara trailerbar också för 20 kkr. Ja, det begränsar ju utbudet kan man säga. Rent generellt blir det ju en kompromiss om båten ska vara trailerbar, man måste göra den lättare och mer grundgående vilket påverkar seglingsegenskaperna negativt. För din budget har du inte mycket att välja på då, Albin 57 är nog det som gäller, om du inte kan hitta någon udda och billig båt. Eller en jolle, såklart. E-kanot kanske?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stortrissen är trailerbar också...men jag skulle inte rekommendera att ha den som en lägg i-ta upp-båt. Då ska man ha en väldigt fin vagn och en ramp som passar perfekt samt en rejäl bil. Jag trailade min Stortriss men endast på våren och hösten. Det var riktigt meckigt eftersom vagnen måste så långt ut i vattnet på grund av kölen men med förlängning på draget gick det någorlunda. 

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tyvärr är det nog så att de trailerbara båtar (Fällkölsbåtar) som seglar tryggt och bra inte är billiga!
Mc´ Gregor, Campus och Dehler kostar en slant eftersom kosntruktionerna är ganska rejäla och sofistikerade med vattenballast och sånt.
Om du absolut ska ha en trailerbar båt ska du nog skippa tanken på övernattningsbar båt och satsa på en Trissgigg, pokus eller liknande. De seglar hyfsat och det finns gott om plats för ett rejält tält, campingkök och grejor för övernattning på landbacken.
Jag har seglat Fajak/F12 en gång i min ungdom. Den var riktigt pigg och skoj. Den har dessutom fördäck och en liten kapp som gör att man kan övernatta i båten om man syr/köper ett bomtält till den.
Är man riktigt frän så köper man en segelkanot. Jag har ingen aning om hur svåra de är att segla men roligt ser det ut att vara. Extremt lätta att sjösätta och ta upp med trailer också!

Jag minns när jag o en polare satt ute i Stockholms skärgård på någon bryggservering (Minns inte var) på 90-talet. Då kom det en farbror på 70 med en Saab V4 och en segelkanot på släp.
Han backade ner kanoten, Satte upp en ostagad mast och parkerade sin bil.
Sen kom han tillbaks, rullade ut ett segel från masten och seglade ut ur hamnen. Allt skedde på 10-15 minuter. Skitfränt!
Den kanoten såg ut att kunna härbärgera en eller två pers under däck.

Tillägg: Nä! Nu slog det mig att det var utanför Lysekil vi satt och fikade, inte i Stockholm, när segelkanotsfarbrorn kom!

Senast ändrad av Janken | 26 april 2012 | 13:01

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är du 100 så ska du titta på en maxi68 eller 77. De är stadiga,tåliga o väldigt lättseglade. Finns många tillsalu så det borde gå att hitta en till bra pris.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...hur är det att traila en Maxi 77 efter personbil tror du..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur lätt är det att sjösätta den från vagn?
För att inte tala om att ta upp den!?!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är jätte svårt detta med att hitta en segelbåt.  Jag har inget båtplats än, det finns kö där jag bor.  Jag tänkte inte ta in och ut och masta in/av utan fråga mina svärföräldrar som  bor i en stuga 30 mts från sjön, att ha båten där tills jag hittar en plats.  

Det skulle underlätta en hel del om man hade en trailervartbåt och lite diskret för att om jag kommer hem med en Maxi 77/Albin Viggen på över 20mts kommer min fru säker att  be mig att flytta i den ;-) Hon är inte så pigg på att skaffa någon segelbåt för att vi har en husbil,.

Glömde nämna att min fru kan segla, Hennes pappa hade en starbåt,  hon skulle  kunna lära mig, om jag ber/vädjar snäll? kanske).

Kanske det kommer att bli mer segling om jag skaffar en dagsseglaren?  typ en Monark 44 eller en trissjolle, dock Inte lätt att hitta begagnad och sedan ligger dem på i samma prisklass som en stortriss eller seacat.  i Dalarna är svår att hitta segelbåt och oftas mycket dyrare än övriga sverige. Jag har en bra dragsbil en stadsjeep (4X4)  men att traila en Maxi 77 från typ Stockholm,  250 km härifrån, kan inte äns vara lätt med en lastbil.   

Jag letar vidare, berättar hur det går.  Om någon har en dagsegglare till salu för en rimlig peng, hör av er. 

MVH/Mauricio.

Senast ändrad av Mauritx | 26 april 2012 | 23:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp den här så kan du lära dig segla i lugn och ro. Häng den efter husbilen och åk vart ni vill. Sjösätt med eller utan mast för att kanske bara fiska där ni är just då. Eller ha båten segelklar i hemmaviken. En duglig dagseglare är det i vilket fall som helst. 

http://www.blocket.se/kalmar/Crescent_455c_40077892.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste inte så noga missade det där med att traila :-) så satsa på Monarken. Annars så finns ju Fabola Campus med sänkköl men det är en annan prisklass.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle vara lite försiktig med trämaster på dessa båtar.

Annars fyller de nog väl trådskaparens (initiala) behov. Notera att flertalet annonser med trailer eller vagn avser oftast en sk LGF-vagn. Inget att ta på släp bakom husbilen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag ska gå och kolla på denna stortriss: http://www.blocket.se/varmland/Valutrustad_Stortriss_39662797.htm?sa=1

Den är blockets dyraste,  Ser den bra ut? Vad ska jag kolla extra noga?

Om den är i utmärk skick som han beskriver kanske köper jag den.  Det kommer garantera av bli mindre segling men samtidigt kan man vara i båten längre perioder eftersom man kan sova i den.

Tror ni den går att lasta på en biltrailer? för att om jag kör i den vagn som det står på och kör i 30 lär det ta 8 timmar innan jag kommer fram. 

Tacksam för er svar. 

Senast ändrad av Mauritx | 27 april 2012 | 23:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser fin ut.
Bättre att köpa den där än en billig skräptriss.
Visst kan du ställa hela rasket på en trailer och köra den i 70 knutar hem!  Se bara till att ha gott om spännband.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den ser fin ut...men...ska du köpa en Stortriss så skulle jag råda dig att försöka hitta en med bomtält. Bomtältet är det absolut bästa tillbehöret man kan ha till sin Stortriss om man vill använda båten för övernattningar. Eftersom båten är så pass liten så är det otroligt smidigt att ha ett extrarum på natten där man kan lägga ut all packning när det är dags att koja.

Nu är du ju väldigt grön och långseglingar är kanske inte högsta prioritet men tänk på att du snart är över nybörjarstadiet och att övernattningar kanske kommer locka en del. Ett bomtält är i princip omöjligt att få tag i begagnat och skulle det vara så att du tröttnar på att segla så blir det mycket lättare att få din Stotriss såld ifall den har ett bomtält.

Om nu Stortrissarna är det du fastnar för så kan du kika in i min sjöbod, där finns en del bilder på lite smarta lösningar jag utvecklade när jag hade min!

När det gäller transporten så kan du mycket väl lasta den på en biltralier. Dra upp vagnen på släpet och skruva av hjulen så att hela vagnen står stadigt på trailern. Spänn ned ordentligt med rediga spännband så är det inga problem. Stortrissen väger runt 600 kg så även med vagnen hamnar du långt under en bil rent viktmässigt.

Mvh
Fred

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Det blev inget stortriss utan ska kolla imorgon på den här Triss Giggen,  http://www.blocket.se/vastmanland/Triss_Giggen_40126891.htm?ca=6&w=3

Undrar om jag ska hyra en biltrailer ändå eller om jag ska försöka åka i 30 med medföljande vagn. 

Det är 126km om man åker i 30 tar det  ung. 4 timmar.

Masten verkar vara jättelång Antar att det går att dela? nån som vet?

MVH

Mauricio.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser ut att vara en likadan Seldén-rigg som satt på min Stortriss och den går definitivt inte att dela på. Lite mysko att en sån liten centerbordbåt har en sån jätterigg...måste var väldigt lätt att välta för minsta vindby...men det är ju å andra sidan mycket av charmen med att segla jolle! laugh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den där är ju busenkel att transportera.
Är ni några stycken så knuffar ni ganska enkelt upp hela ekipaget på ett vanligt släp.
Alternativt så ser trailern ut att klara en tur på 12 mil. Du kan säkert  fuska och hålla 50 km/h långa sträckor.

Masten är säkert inte längre än 5-5,5 mvilket inte är några problem.  En meter utstick bakom och en meter utstick framför båten.

Det där är säkert en ganska OK utflyktsbåt. Lätthanterlig med en liten näsduk på förstaget. Gott om plats för kylväskor, picnickorg och annat!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Masten är absolut inga problem. Längsta fordonslängd är 24 meter i Sverige, du får köra upp till 100 kg på taket. Men flagga om den sticker ut längre än 1 meter fram/bak. Har kört 12 meter mast på tak, det gick fint. Man får vara lite kreativ med surrningen bara så den inte kan vrida sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Orkar inte längre leta.. Åkte 250km för ingenting.. Det blev inget triss giggen. frown   Den var inte bra.  Det var två hål på skrovet,  Vagnen var för en mindre båt och det verkar så att båten gled i sidled och däcken som inte har nån skärm har skadat (slit sönder) skrovet.  Blev litte irriterad att han sa inte något på telefon.

Det ljusa i det hela är att jag har hittat en stortrisss hos båthandlaren i staden där jag bor och och att det fanns lediga platser i hamnen också. 

Båthandlaren ville ha 15 000 för båt motor en gammal och ful sjösättnigsvagn,  Båten är smutsig och kölen är rostig (Se bilden),  Sedan gummilisten till dörren är lite kostig (Kanter ser inte uniform ut) Kunde inte hoppa in, vagnen ser inte så stabild ut. Luckan där man brukar ha bensintanken mm är lite trasig,. Den har varit ute hela vinter utan presening.  Sedan är det lite repor överallt på gelcoaten (röda färg) och i spesen var några små bitar borta.  Segel enligt honom var i OK skick.

Vad ska jag kolla efter? tycker att 8000 skulle vara en OK pris med motor, Jag ska bjuda på     10 000SEK med motor imorgon.   Ska kölen ser ut så? kanske är det vanligt att det ser ut så.. 

MVH

Mauricio

post-10021708-1394237037,1457_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till bild på dörr och list som jag pratar om 

post-10021708-1394237037,2318_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...