Westfjord26 9 Postad 24 April , 2012 Funderar lite på en flytoverall, dels för värmen och flytfunktionen när man är ensam ute och vill fiska lite vid denna årstid och hösten, har kollat på Baltic Nova på Hjertmans för 1790:-. är det ett hyfsat köp? Det finns säkert bättre, men duger en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 24 April , 2012 Jag känner inte till Baltic Nova men jag köpte en flytoverall på någon av sportaffärerna för några år sedan. Jag var inte alls ute efter en overall men den var så billig att jag inte kunde motstå. No name i riktigt lysande rödorange med reflexer. Jag har inte använt den speciellt mycket men jag hade den på mig när vi var ute på isen utanför Umeå och filmade vid en isvak. Det var väl runt -10 C° och trots att vi stod ute på isen hela dagen så frös jag inte. Jag har också testat att bada med den en sommar för att se hur man flöt i den och det gick fint. Vad vill jag ha sagt med detta då? Jo, att det duger nog gott med en ganska billig flytoverall i de flesta lägen. Det handlar nog mest om hur slittåliga de är men ska du bara använda den några gånger på våren och hösten så behöver du antagligen inte någon jättedyr. Mvh Fred Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 24 April , 2012 Har inte använt Baltics flytplagg så kan inte uttala mig specifikt om just dessa men helt klart, om det är en flytoverall och inte en räddningsdito (skiljer i krav på hur länge man ska kunna hålla en viss kroppstemp i si el så kallt vatten) så kan du köpa i princip vilket fabrikat som helst. Dom kommer att hålla dig varm o skön, flyter gör du också. Det jag märkt, efter att ha avverkat ett antal overaller i varierande prisklass, är att det man betalar för är komforten. Normarks Sundridge Crossflow är oslagbar när det handlar om att kunna arbeta/borra hål i isarna/släpa tonvis med fiskeutrustning miltals i djupsnö osv. Den andas och håller dig varm. Icke-andasoveraller i samma förhållanden gör att du känner dig som du badar i svett när det är 25 minus ute medan du gör något, för att efter ett par timmar i sysslolöshet börja småfrysa. Ska du mestadels sitta still så behöver man inte denna finess (som kostar nån tusing extra jfrt m motsvarande icke.andasplagg) utan kan gå ner på ex.vis Fladen Rescues 840/845/848. Någon av dessa är även klassad som räddningsoverall, men kommer inte ihåg vilken/vilka. Har själv en av varje av dessa samt en Normark Cross Flow och en vanlig Normark. Dyrast var Crossflow:en för ung 3500 kr, billigast var en av Fladenoverallerna, under tusenlappen på ÖoB. Samtliga gör vad dom ska. Glöm bara inte att anv en uppblåsbar flytväst utanpå, man flyter inte bekvämt i någon av dem, och vissa klarar inte heller att vända dig rätt om du skulle tuppa av. Samt.. en rrrrriktig bitch att ta sig upp via badstege efter att ha hamnat i isande kallt vatten. Där ligger räddningsoverallen bäst till, full rörlighet i alla lemmar efter en bra stund i vattnet gör att man fortfarande orkar klättra upp. Ur en isvak ploppar du däremot rakt upp med overall, med lite vana hinner du knappt bli blöt vid ett ofrivilligt dopp från höstisen Jag testar alla mina nya overalller the hard way: Från is och från båt i så vidriga förhållanden som möjligt EDIT: Glömde en sak: Vikten.. Prova Balticen på, gå ett par varv runt butiken. Gå sen o gör motsvarande hos fisketillbehörsbutiken med en Normarkoverall... De är erkänt lätta, sen bestämmer du själv om det är värt den extra pengen Senast ändrad av KillerBoo | 24 april 2012 | 23:50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hasse_O 28 Postad 24 April , 2012 Jag har en Baltic som jag använt ett par ggr (dock inte i vattnet). Bla då vi havs-seglade hela dagen och kvällen fram till efter midnatt i Gävlebukten i slutet av Maj. Den fungerade aldeles utmärkt till detta den höll mig varm, trots mestadels stillasittande. Men när vi gick in mot land och vi började hantera både segel och navigering kände jag att jag trots allt stelnat till och frös lite. Men innan vi kommit i land bökat med ankare och förtöjning och vikt segel så var jag blöt i svett. (Det blev varmt snabbt inne i overallen) Dvs de fungerar, håller dig varm och är troligtvis en billig livförsäkring om du hamnar i havet. Men de är inget vidare att arbeta i. De har för dålig ventilation och materialval för att vara något att vara inne i längre tid eller att arbeta fysiskt i. Slutsats: Hellre en sådan här billig overall än ingen overall. Men det finns bättre, jag vet dock ej hur mycket dyrare en sådan är i så fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2012 Jo jag har väl misstänkt att det är som när man köper vanliga kläder, man betalar för hållbarhet och komfort. Om jag känner mig själv rätt så kommer en overall bara att användas några gånger per år och då kanske fyra till fem timmar åt gången vid t.ex fiske från båten. Tror jag satsar på en billig variant typ Balticen som jag skrev om. Tackar för bra och uttömmande svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 April , 2012 För några år sedan hjälpte jag en kompis att ta hem sin segelbåt genom göta kanal, det var vid den här tiden och riktigt råkallt. Fick då låna en Fladen Flytoverall som var fantastiskt varm, så jag köpte en egen att ha liggandes utifall att i segelbåten, och det har den gjort, är inte använd en endaste gång och nu är segelbåten såld Ska ner till Klubben i em, kan kolla då vilken typ av overall det är och vilken storlek, du kanske vill köpa den? Senast ändrad av Terrafobica | 25 april 2012 | 09:31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2012 Kan va intressant...lägg ett mail till mig om storlek och ta ett foto om du kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 April , 2012 Tänk vad mycket brahasaker man köpt på sig genom åren och som bara ligger. Har nog ett eget litet Hjertmans på vinden i båtklubben. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Haha, ja otroligt egentligen. Den... o DEN... Den DÄR bara måste jag testa. Och den.. OJ; Saaaatan så billigt för den där pryttelimängen, kan inte motstå. O den där, så många fina lampor o knappar det är på den, provar en sån också då. Allt medan dreglet rinner som på en 6-åring som blivit inlåst i godisbutiken. Eller som när man släpper loss KillerBoo i fisketillbehörsbutiken..... Mest grejer när han dör vinner Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 April , 2012 Funkar ju inte med foton i de privata mejlen!? Hallå MG! Nåja. Det är en Fladen 840 med storlek L, svart / orange. Något foto gick inte, däremot en snodd bild från nätet, ser likadan ut. Och jo, den är faktiskt använd en gång kom jag på, en svikall tur från skärgården mot Stockolm. 500 pix, är det ok? Åker till Malmö på lördag morgon 5/5, möjlighet att träffas på vägen? Annars drar jag iväg den med bussfrakt eller nåt, då blir det väl en tvåhundring i frakt också. Senast ändrad av Terrafobica | 25 april 2012 | 20:43 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 25 April , 2012 Tycker du ska slå till Westis, overallen är ju i princip ny (med viss reservation för Terrafobicas ev onormalt höga utsöndring av kroppsvätskor hehe) Jag har en sån själv, Supervarm och skön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2012 Du har mail..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 April , 2012 Visst är det så, du borde väl veta som tillbringar/ har tillbringat vinter/vintrar i en Maxi 77.a, jag köper denna, men säg inget till nån.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 April , 2012 Om terrafobica kör E4 ner så kan jag bistå med transporten från Stockholm ner till Göteborg med lastbil istället om parterna kommer överens om detta. Givetvis gratis då jag har träffat Westis IRL redan. ;-) Hör av er isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 25 April , 2012 Svart sopsäck, silvertejp och adresslapp, blir det bra? Skickar snarast möjligt. Slantar tar vi senare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 April , 2012 Du gör vad som är enklast för dig, bara jag får ner den hel, kör du via bussfrakt så hämtar jag den vid centralen, kör du på pseudonyms förslag så går det bra, så får han maila mig när han har den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 April , 2012 Tackar för erbjudandet! dock får Terra avgöra detta, jag kan inte möta upp den föreslagna dagen nämligen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 April , 2012 Jag har precis talat med Terra på telefon och vi kommer att bestämma tid och plats för överlämnande i Årsta partihallar för vidare transport ner till varmare breddgrader. PM:a mig ditt telefonnummer Westis så fixar vi detta smidigt utan transportkostnader. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 26 April , 2012 Du är en klippa! Lägger ett mail.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 April , 2012 Gott så Westis, har förvarnat terminalen i Stockholm om inkommande paket så hinner Terra lämna in detta innan eftermiddagen så har jag det här i morgon bitti. Ringer dig under morgondagen isåfall. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 April , 2012 Inlämnat före 12, jäklar vilka bilköer tillbaka till stan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 26 April , 2012 Toppen, då vet jag någon som säkert ska ut och fiska till helgen ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 26 April , 2012 Nu ska du se att värmen kommer och stannar till november så att ingen overall behövs Ingen som vill köpa något annat när vi ändå håller på, en alkoholmätare till nolkommatvåorna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 26 April , 2012 Tjaee, har du nåt kul kvar då? Alkoholmätaren skippar jag, känner ju själv när jag fått för mycket o innan dess är det ju bara att fortsätta hälla till önskad effekt uppnåtts Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 April , 2012 Jahaja, då var paketet levererat enligt order. Alla nöjda och glada :-). Fan, man kanske skulle slå till på en alkomätare så man kan hålla sig mellan 0,2 och 1,0. Alltså på den lagliga sidan om märket. ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 April , 2012 Då har jag precis kommit hem och hunnit prova min flytoverall, den satt som en smäck! Tackar Terra för ett bra köp och Pseudo för hjälp med transporten och en trevlig pratstund utanför fabriken, nu skall jag ta en liten wirre innan jag går ut och handlar lite fredagsmat, imorgon blir det ingen wirre för då skall jag ut på sjön och det är gudskelov två kombinationer som numera inte är tillåtet! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 27 April , 2012 Är det inte ni som brukar gnälla mest om att detta är ett Marint forum,ni har ju Mejlkontakt i denna affär o transportfråga,kan vi inte få slippa höra hur duktiga o snälla ni är ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 27 April , 2012 Avundsjuk på att vi är vänner? Skaffa egna! Precis som du, skriver vi vad vi vill till varandra så länge vi inte inkluderar dig, och det gör vi inte! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 27 April , 2012 Logga ut är ett bra sätt att slippa höra.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 27 April , 2012 Är det inte det här ett marint forum är till för, att vara hjälpsam alltså? Själv tycker jag att det just det här MG är till för. Efter många års skrivande har man fått vänner man aldrig sett, men som man trivs med ändå, bjud till själv vettja! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser