Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
Flippy

Vad säger reglerna om vikten på båt/motor på Trailer?

Rekommendera Poster

Har en båt som väger 910 kg. På det en motor (utombodare) på 180 kg. Är det ok med en trailer med tjänstevikt på 1300 (lastvikt 1000 kg), eller måste man gå upp till en 1500-trailer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

All last du har räknas som lastvikt... 910 180 eventuell övrig utrusning som du har i båten...

Bara båt och motor är 1090 kg.. så rent lagligt räcker det inte med en 1300 trailer..

Har själv en 1300 trailer men en betydligt lättare båt... båt motor ca 750 kg... vilket gör att den går mycket stabilt på vägen... och jag behöver inte tänka på om jag låter diverse saker ligga i båten vid transkort (har en HT båt) men det finns ju stuvutrymmen på alla båtar..

Jag skulle gå upp i storlek... om du nu får dra en 1500 med bilen... själv har jag max 1310 med mitt B körkort...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja du har nog inte en trailer på 1300 tjänstevikt, utan 1300 totalvikt.

Släpvagnens tjänstevikt ligger troligtvis nånstans på 300kg och vikten du då får lasta nånstans 1000kg= 1300 kg totalvikt.

Väger båt motor trailer övrig utrustning 1300kg är den laglig.

Men eftersom båt motor väger 1090kg så får trailer utrustning inte väga mer än 210kg

Det kanske går om du har en obromsad trailer, men för att veta måste du läsa i trailerns reg. papper.

En trailer på 1300kg tjänstevikt, den är stor. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt. Tänkte lite fel där. Totalvikt på 1300 kg skall det vara. Så 1500 trailer borde jag sikta in mig på då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo det är nog bäst,

1300 kärran håller säkert, ibland är det samma kärra som 1500, men är olika reg. bes.

Det tråkiga är att troligtvis kollar försäkringsbolaget vikten båt/motor om olyckan är framme, och då JUBLAR dom om vikten är för mycket = dom behöver inte betala ut ersättning...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...