bertan 0 Postad 2 Januari , 2005 Hej Har en styrpulpet 5.10x2.20 med en 75hk Den har ett varvtalsområde mellan 4500-5500. Med 1eller2personer varvar den 5250 på fullgas Min fråga är om toppfarten ökar med en propeller med mindre stigning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
maxrelax 0 Postad 2 Januari , 2005 Hej, Kolla in följande länk. http://www.maringuiden.se/marinnytta/fartberakning Det är ett fartberäkningsprogram som medlemmen prop´n_speed snickrat ihop. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 2 Januari , 2005 Tjena Bertan! Om du minskar propellerns stigning ökar varvtalet. Då får du visserligen en ökad toppfart men en svagare motor. Att hitta rätt balans mellan fart och styrka är naturligtvis det ulitmata, men inte alltid så lätt. Vet ju inte vad du kan och inte kan, men för säkerhets skull vill jag säga att du ska vara ytterst noga med att varken överstiga eller understiga motorns rekommenderade varvtal! Om du gör det kan du skada motorn, och här ska du helst vara ganska petig. Helst exakt på varvet! Om motorns max varvtal på fullgas är t.ex. 5850 rpm ska du helst välja en propeller som uppnår just 5850. Då får man (nästa alltid) den bästa balansen mellan fart och ork. Räcker inte detta till kan man ju börja laborera med olika sorters propellrar, men detta är en enorm vetenskap. Det är en så pass svår konst att risken att man bara trasslar in sig är ganska stor. För att inte säga väldigt stor! Exempelvis så hade jag en Propulse som var alldeles utmärkt till en av mina båtar, men helt urusel på min andra. Att lyssna på när folk säger att den och den propellern är bra eller dålig är alltså en sanning med modifikation. Det är en rad faktorer som påverkar. I de allra flesta fallen fungerar originalpropellern utmärkt. I stället kan det vara andra orsaker som t.ex. hur högt motorn är hissad som också påverkar väldigt mycket. Eller rent av båten som sådan. Av ren nyfikenhet....vad har du för båt och vilken motor har du? 4-takt eller 2-takt? Hoppas att du har fått lite svar i alla fall? Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 3 Januari , 2005 Hej igen! Du kan också testa denna andress: www.propellertrim.se Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hans Postad 3 Januari , 2005 Hej Om du byter propellen och minskar stigningen med 2 kommer din motor sannolikt att varva 5500, kanske något mer. Din toppfart ökar nog inte, men lasttåligheten och dragkraften. dvs accet mm förbättras. Att toppfarten inte ökar beror på att du har med din propeller uppnått maxeffekten på motorn som jag gissar ligger vid ca 5000 varv.(Maxeffekten brukar ligga mitt i intervallet som fabriken rekomenderar). Om du inte behöver en reservpropeller, eller ofta drar vattenskidor eller ofta har maxlast, har du nog rätt propeller idag. Skall du jaga knop på topp måste du exprimentera med att höja motorn, att byta till en effektivare (och mycket dyrare propeller). Är du nöjd med marschfarten, accet mm., finns det ingen saklig anledning att byta propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst hans Postad 3 Januari , 2005 Hej Om du byter propellen och minskar stigningen med 2 kommer din motor sannolikt att varva 5500, kanske något mer. Din toppfart ökar nog inte, men lasttåligheten och dragkraften. dvs accet mm förbättras. Att toppfarten inte ökar beror på att du har med din propeller uppnått maxeffekten på motorn som jag gissar ligger vid ca 5000 varv.(Maxeffekten brukar ligga mitt i intervallet som fabriken rekomenderar). Om du inte behöver en reservpropeller, eller ofta drar vattenskidor eller ofta har maxlast, har du nog rätt propeller idag. Skall du jaga knop på topp måste du exprimentera med att höja motorn, att byta till en effektivare (och mycket dyrare propeller). Är du nöjd med marschfarten, accet mm., finns det ingen saklig anledning att byta propeller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bertan 0 Postad 3 Januari , 2005 Hej Tack för svaren båten jag har är en Ryds 510GTI med en Evinrude E-tec direktinsprutad 2-takt. Vad jag förstår så har jag nog rätt stigning nu eftersom maxeffekten är vid 5000varv och accelerationen är väldigt bra,även med 5-6personer ombord. För en högre toppfart ska det nog till en rostfri propp, men det kanske kostar mer en det smakar? mvh Bertan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 3 Januari , 2005 Tjena! Alla båtar i världshistorien är ju byggda för att uppnå en viss prestanda oavsett om detta uppnås med hjälp av motor, segel eller åror. Jag tror att du enligt din beskrivning har uppnåt väldigt nära denna gräns. Visst kanske du kan krama ut lite ytterligare....men som du själv misstänker kostar det nog betydligt mer än det smakar! Prestandaökningen skulle bara bli mariginell....men hålet i plånboken betydligt större. Men valet är ju upp till var och en. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
per_d 0 Postad 4 Januari , 2005 Du ligger nog rätt bra. Man kan fixa hit och dit med propellrar och tjäna någon knop. Rätt kul faktiskt. Din propeller verkar rätt vettig, men det beror ju på hur man använder båten. Själv brukar jag välja propeller med ett par hundra varvs övervarv när man är ensam, ungefär precis på övre varvtalet i intervallet när man är två. Då får man en rätt stark båt som brukar palla en vattenskidåkare eller svärmor rätt bra. Något som däremot kan göra rätt mycket och inte kosta en spänn är att dels hissa motorn ett par centimeter (var noga med att den kyler) och att tilta ut den så mycket det går utan tokiga egenskaper i sjön. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Roddarn 1 Postad 4 Januari , 2005 Tjena Bertan! Måste korrigera mig själv: I mitt förra svar blandade jag ihop begreppen och snurrade nog in mig själv i det höga snurriga varvtalet i min hjärna!! Ska därför citera Marineguiden som gjorde mig påmind med följande uttalande: -Ursäkta mig, men minskar man stigningen blir motorn starkare. Det blir som att köra på en lägre växel. Så....nu stämmer det. Glöm det jag sa tidigare alltså. Passar också på att be om ursäkt om min felaktiga uppgift tidigare. Hälsningar: Roddarn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ryssen 0 Postad 16 Januari , 2005 Tjena, jag rekomenderar inte ett byte, du skulle kunna gå ner en tum på stigningen, då skulle den varva drygt 5550, kanske lite mer kanske lite mindre. Men då ligger den så nära eller över det rekomenderade varvtalet. Behåll den prop du har, du kommer vara glad för det när båten är tungt lastad. Sen komihåg att om du har en mindre propeller blir den lite svårare och styra i låga farter....jag märkte det den tuffa vägen i sommras...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser