Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
RobertL

Bravo 3 - Ändlägen för trim/tilt

Rekommendera Poster

Hej! Har köpt en Bayliner 2855 med ett Bravo 3 drev. Är det meningen att trimpumpen ska stoppa vid resp ändläge? Den här fortsätter att köra när cylindern gått i ändläge, varpå pumpen låter lite ansträngd och man släpper knappen. Är detta normalt? /Robban

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är normalt, på samma sätt som din servopump på bilen tål att gå i ändlägena.

Gissar att oljan går runt i något slags by-pass koppling.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den skall sluta låta vid max trimläge, men när du går över till trailer läge så låter pumpen även i sitt maxläge !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm, ja där misstänker jag att nått är fel.

När jag trycker på knappen för att trimma upp drevet så händer inte något alls. Jag måste trycka till hårdare så det klickar till i knappen för att drevet skall röra sig uppåt. Och gissar att jag då hissar den i trailerläge?

Blir nog till att mäta upp och se om det är knappen eller nått relä som inte vill vara med när jag trycker trim upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det hårdare läget är det så kallade trailerläget. Det lättare läget på knappet är trimläge som bara skall fungera från max nere och några cm upp. Funkar inte knappen alls på trimläget så är det en lägesgivare på skölden som bråkar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu funkar det igen :)

Upptäckte att trimbegränsningsgivaren var felmonterad. Axeltappen var instucken i hålet på fel ställe så hur mycket man än hade justerat genom att vrida givaren så hade inte kontaktblecken kunnat få kontakt med varandra.

Givaren i sig var som ny på insidan, så det verkar stämma att förre ägaren bytte den för ett par år sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...