KaptenOrange 0 Postad 23 April , 2012 Jag äger en gammal styrpulpetare från slutet av 70-talet med tillhörande Yamaha 20hp kortriggare som är från samma tidsperiod. Båten är i bra skick förutom att styrwiren börjar bli lite rostig och borde bytas. Jag vet inte när det gjordes någon form av service på motorn senast. Jag funderade på att byta impeller, men efter några försök så kan jag konstatera att det inte finns någon möjlighet att få isär riggen. Mina tankar har nu istället riktats mot att köpa en ny 4-takts motor till båten. Efter lite efterforskning så har jag kommit fram till att Tohatsu är billigast, men även med en sådan 20hp så kommer kostnaden att bli uppåt 40 tusen med ny styrwire och ratt mm. Är det vettigt att kosta på så mycket på en sådan gammal båt, vad tycker den församlade expertisen på detta forum? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 23 April , 2012 Om det är vettigt eller inte kan bara du svara på. Om du verkligen gillar båten och vill ha den kvar så är det säkert vettigt men om båten inte betyder så mycket så kanske det vore idé att kika på kompletta, begagnade, ekipage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 24 April , 2012 Du kommer att höja värdet på båten med en ny motor. Alternativet är att försöka sälja en båt med risig motor, vilket troligen blir till ett mycket lågt pris eller rent av att du får skänka bort båten. Med ny motor får båten ett värde och den går att sälja. Lite pengar kommer du att förlora hur du än gör, men upplevelsen att tryggt köra runt med en ny motor till en halverad förbrukning lovar jag är guld värt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rolle85 69 Postad 24 April , 2012 Behöver ju itne köpa helt ny. Kontakta en motorhandlare, de kan säkert ge lite alternativ och kan montera allt för dig också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stephan_D 73 Postad 24 April , 2012 Lämna in motorn till en kompetent verkstad, borde gå att fixa till en bråkdel av kostanden för en ny motor, det är ju trots allt en Yamaha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 April , 2012 Tänkt på att en 20 hk fyrtaktmotor kan vara för tung för båten, kolla det i förväg. Samt att fyrtaktsmotorer stjäls ofta !!! En bättre begagnad tvåtaktare låter som ett vettigt alternativ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 526 Postad 24 April , 2012 Om båten är i gott skick och du vill fortsätta med en liknande båt vet jag inte vad det skulle finnas för skäl att köpa både ny båt och ny motor. Lite äldre båtar är ofta gjorda med rejäla lager plast och har bevisat sin slitstyrka. Dessutom har de ofta lite repor (patina) vilket gör att man inte behöver vara extremt rädd om dem. Klart du ska köpa ny motor om den nuvarande inte går att få igång. Men, som sagt, tänk också på vikten på den nya motorn så att båten pallar den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KaptenOrange 0 Postad 24 April , 2012 Jag tror inte att vikten blir något problem. Det verkar vara svårt att få reda på vad en gammal 20hp 2-taktare väger men efter lite googlande hittade jag iallafall en uppgift på att den borde väga lite under 50kg. En ny 4-takt 20hp väger väl någonstans mellan 50kg och 60kg. Båten är godkännd för 30hp och en gammal 2-takt 30hp tycker jag borde väga mer än 60kg. Däremot så skulle jag nog inte våga hänga på en 30hp 4-taktare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser