Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024
TomOliver

Jobb i varv i Stockholm?

Rekommendera Poster

Hela förra sommarhalvåret jobbade jag med restaurering med båtar i Mallorca, och där är det tämligen lätt att få jobb. Jag är nyfiken på om det även är möjligt i Stockholmsområdet? Tar båtägare bara hjälp av företag här i Sverige, eller är det vanligt att man även tar hjälp av vanligt folk? I så fall, finns det några varv ni skulle rekommendera?

MVH

TO

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill (och kan) hjälpa vanligt folk så skulle jag om jag vore du åkt runt till marinor och hamnar och satt upp lappar på deras anslagstavlor om att du erbjuder dina tjänster, kanske till och med en annons på blocket eller varför inte här på MG, välkommen förresten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tak för tipset, det ska jag verkligen göra! Jag är inte så bekant med marinorna i Stockholm, kan du nämna ett par stycken på rak arm?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag skulle gärna ta hjälp av vanligt men kunnigt folk! Bor i Sthlm för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det gjorde TS själv :) Mitt inlägg var tänkt som svar på hans fråga Tar båtägare bara hjälp av företag här i Sverige, eller är det vanligt att man även tar hjälp av vanligt folk?. Inte lätt att hitta vanligt folk vill jag lova..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen! Jag testade att gå in i Djurgårdsvarvet igår. Det var ett ganska litet varv och jag såg att det var ett företag som hade hand om alla båtar där, så det var ingen idé att försöka ta kontakt med ägarna. Men jag pratade med arbetarna och berättade om mina planer, och det syndes att det var första gången någon klampat in i deras territorium och frågat om arbete! Chefen såg helt ställd ut. Efter ett tag tipsade han iallafall om Pampas Marina. Det blir nästa försök. 

Det känns som det här med att klampa in i marinor och fråga om arbete är något rätt ovanligt i Stockholm. Alla stadsbor är så vana att alla problem ska ordnas genom så många instanser att, att även om någon som får en läcka känner en rörmokare skulle de säkert ringa ett företag ändå... Men skam den som ger sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Haha, det kan jag inte säga, men det har inte hindrat mig förut! Nog borde det finnas båtägare som inte har något emot att betala halva priset för sysslor som mest är tidskrävande. Jag förstår dock att det säkerligen är hårdare kontroll i Sverige än i andra länder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi (http://www.elmarin.se) söker elektriker för tillfället. Om det inte är det du tänker dig så kan du ju alltid ringa och höra om andra tjänster också? Det är precis i utkanten av Stockholm på Djurgården, i närheten av Gröna lund.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och trådskaparen har inte varit inne här sen ett år tillbaks så skicka ett mail istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visserligen ett år gammalt inlägg.

Men jag vill bara inflika att jag betalade 58% skatt på allt jag tjänade Q4 2012. Känns bra att veta att man sponsrar unga varvsarbetare som inte vill betala en krona i skatt. (NOT!)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det kul när folk skryter om brotten de begår på internet. De flesta som åker dit för svartjobb etc är dom som inte kan hålla käften om det utan måste berätta vitt och brett om det.

Hade jag varit i branchen hade jag varit rätt snabb på att tipsa skatteverket. Eller vadå  hade jag har gjort det i liknande fall. Dock inte i marinbranchen. :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag antar att du aldrig tagit emot en krona som ersättning för nåt du gjort utanför ord arbete? Nånsin? Ens när du var ung?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen betalar 58% på sin hela sin inkomst ,.....

-Mer snack än koll !

..och därför avråder jag dig att diskutera skattesatsen !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har han någonsin skrivit något med substans i? Eller så var det så att han tjänade 2,7 miljoner under 3 månader.....det gör säkert personer om hatar allt vad kontors och ingenjörsfolk heter.....TROLL....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå. Det är fullt möjligt. Är du dessutom egenföretagare och själv får betala dina Sociala avgifter så är 58% inte på ngt sätt anmärkningsvärt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja dina inlägg är ju alltid lika brillianta och insiktsfulla ...no Ännu ett som är sakligt och tillför något i frågan ....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att det var precis det varvet jag gick in på - det bortom gröna lund. När jag frågade om de behövde arbetare såg arbetsledaren ut som om jag frågat honom var man får tag på knark! Kan du slipa och polera, frågade han. Jag svarade att det kan jag, och han såg lika förvånad ut, bad mig skicka ett mail med mitt cv... På väg därifrån ringde en kapten och frågade om jag ville vara med som besättning på en 65 fot segelbåt från norra finland till london, så jag gjorde det istället och hade inte tid att söka fler jobb när jag kom tillbaka. Klart roligare!

Angående att extraknäcka svart - ack vilket problem. Dels är se förlorade par tusenlapparna i skattekassan knappast där skillnaden görs för vår ekonomi, och dels är det inget riktigt problem, eftersom de flesta som skulle anställa någon icke-proffesionell kille väljer snarare bara att inte göra lika mycket jobb själv. således, mer potentiellt skattebetalande

arbetskraft, inte mindre. Långtmer oroande är att jag närmar mig en kandidatexamen i lingvistik, en titel som inte får vår ekonomi att ta glädjeskutt!

Sen kan man se på det hela så att båtägare är såpass nyttiga för ekonomin med allt jävla arbete och pengar det kräver, att man nästan kan unna den lite avlastning då och då.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jocke Sea Ray och Westfjord. Jag har överseende med att det var fredagkväll igår och att ni antagligen var lika dyngpackade som vanligt vid den tiden.

Men om ni vore det minsta påläst på det svenska skattesystemet skulle ni känna till att det är progressivt, så man betalar succesivt mer och mer. Att jag då betalade 58% på allt jag tjänade Q4 är alltså inget konstigt alls, vilket ni inte förstod i ert fyllerus, men qbt54 förstod direkt.

Trevlig helg och ta det litet lugnare ikväll va?.wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du måste ha en väldigt bra inkomst Soumi-Batti.

Jag som nästa har en 7-siffrig årsinkomst betalar knappt 40% i skatt utan större avdrag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ciarud, hört talas om marginalskatt?

Äh vi släpper detta. Låt grabben jobba svart om han vill, instämmer att det troligen inte märks på BNP.

Så länge vi inte blir som Grekland där ingen betalar skatt är det ok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt OT..

Vore intresant att veta hur du lyckas med det utan större avdrag. Förutsatt inom lagens råmärken.

Avser inkomst av tjänst=lön,  inte avkastning av kapital villket är en helt annan sak.

Dessutom behöver du som egenföretagare inte vara i närheten av ngt 7 siffrit belopp för att betala skatt på dessa nivåer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid lika sorgligt att läsa denna typ av inlägg och bli varse villken attityd vissa individer har.  

Om alla skulle tänka som du så blir naturligtvis dessa par tusenlappar ett väldigt stort problem.  

nonono

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efterhand som vi fått det bättre i Sverige så blir det ju allt fler som vill betala mindre i skatt för att inte bidra till att de som har det sämre skall få det drägligt. 

Sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten är ju betydligt mer utbredd idag än den va förr.

Det är bättre att va rik och frisk än fattig och sjuk - är ju ett gammalt talesätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...